Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-18, 13:44
  #1
Medlem
Jag har problem med värk i lederna, dvs knäna, nacken ryggen, axlarna, höfterna och armbågarna. Fick tips om detta preparat och undrar om det kan rekomenderas att äta eller om det är bluff.
http://www.finitro.se/info/finitro-5.html

Jag får välja en sak att göra, klarar inte av att stå mer än 5-10 minuter innan jag får grymt ont i knäna, så pass att det inte hjälper med smärtstillandet.

Kommer att boka tid på Idrottskadekliniken i Uppsala snart ändå, på något sätt måste jag rå mig att gå dit även om det svider duktigt i plånboken. Min läkare skriver ju bara ut smärtstillande och det gör ju inget åt orsaken till smärtorna.
Citera
2010-08-18, 15:05
  #2
Medlem
Dr.TobiasFunkes avatar
Med bilder som denna: http://www.finitro.se/var/images/cms...ge-plaatje.jpg
så måste det ju funka och ej vara en skitig bluffprodukt.
Citera
2011-08-09, 12:50
  #3
Medlem
nimda.FBs avatar
Bumpar tråden igen med förhoppning om någon har provat "Finitro Forte Plus"
http://www.finitro.se "...Finitro Forte Plus är för närvarande det kraftigaste medlet mot reumatiska åkommor och andra kroniska ledsmärtor....."
Citera
2011-12-11, 19:56
  #4
Medlem
Skickar ett omdöme från myndigheterna för marknadsföring.

Hemsidan www.finitro.se för Finitro Forte
Granskaren har uppmärksammat marknadsföring av kosttillskottet Finitro Forte på hemsidan
www.finitro.se och anser att marknadsföringen står i strid med tillämpliga bestämmelser på området.
I marknadsföringen av Finitro Forte anges att produkten ”ger ett fantastiskt resultat för människor
som har besvär av artrit, reumatism och andra ledsmärtor och anses av många världen över vara den
bästa behandlingen för dessa problem”. Vidare anges att produkten ”främjar återbildandet av brosk
som har skadats av artros” och att ”Kollagen 2 inhiberar också den autoimmuna reaktionen hos
personer som lider av reumatism, vilket bidrar till att lindra ledinflammationer. Finitro Forte innehåller
dessutom MSM och örter som har en kraftig anti-inflammatorisk effekt. Som ett resultat av detta
upplever de flesta personer som har ledproblem en tydlig förbättring efter bara några dagar. Finitro
Forte är ett mycket effektivt tillskott som kan lindra kronisk ledvärk”.
Påståenden om produktens medicinska effekt, såsom ”lindrar ledinflammationer”, ”antiinflammatorisk
effekt” och ”lindrar kronisk värk” etc. samt angivande av sjukdom i marknadsföringen klassificerar
produkten som läkemedel och användandet härav i marknadsföring för kosttillskott strider mot
läkemedelslagen. Att på bild i annonsen visa en inflammerad led ”före” och en vanlig led ”efter”
förstärker ytterligare intrycket av att annonsen avser läkemedel.
Finitro fortes svar
Finitro Forte har, trots anmodan därom, inte avgivit något yttrande över Granskarens anmälan.
Rådets bedömning
Rådet vill inledningsvis erinra om att det anses tillhöra god affärssed inom näringslivet att avge
yttrande i ett ärende som handläggs inom ramen för ett av näringslivets egenåtgärdsprogram. Rådets
verksamhet bedrivs efter samråd med berörda myndigheter.
Rådet delar Granskarens bedömning. Uppräkningen av indikationer såsom artrit och reumatism,
innebär formellt sett att det är fråga om olaga läkemedelsförsäljning.
Rådet godtar inte heller illustrationen med en inflammerad led ”före” och ”efter”. Illustrationen
förstärker intrycket av att det kan vara fråga om marknadsföring av ett läkemedel.
Rådet vill här informera om att Glucosamin är klassificerad som en läkemedelssubstans och att den
därmed inte får ingå i ett kosttillskott. Detta är förhållandet såväl i Sverige som i flera andra EU-stater,
Sammanfattningsvis bedömer Rådet att marknadsföringen inte varit förenlig med god
marknadsföringssed inom näringslivet och Rådet beslutar att fälla den av Granskaren anmälda
marknadsföringen.
---
Kopia av detta beslut sänds till Läkemedelsverket, Uppsala
Solna kommun

Har samma problem som du men inte så grava. Är opererad 4 ggr i mina knän.
Visst söker man.
Hälsn Kalle.
Citera
2013-06-30, 00:39
  #5
Medlem
Finitro är båg, en internet "Scam". Deras annons är totalt oseriös och de saknar helt vetenskaplig dokumentation. Det finns tyvärr ingen quick fix till ledbesvär, artros etc. Glucosamin har också visat sig vara värdelös. Gör nåt trevlig för pengarna i stället.
Citera
2013-06-30, 10:10
  #6
Medlem
HarmonicAces avatar
Bra Kalpedal!
Citera
2014-03-13, 09:12
  #7
Medlem
Jag har nåt fel i vänster höft. Det känns ingenting när jag sitter ligger eller går en kort sträcka men efter ca 100 meter gång gör det så ont att jag måste sätta mig för att inte svimma av smärtan. Gått med det här ett år nu och inget syns på röntgen, provat massage/sjukgymnast/kiropraktor men inget hjälper.
Jag tror egentligen inte på piller som säljs på nätet men har såna problem av detta så jag är villig att prova nästan allt. Jag har köpt en burk nu och kan meddela om det hjälpte mig nåt om en månad.
Citera
2014-03-31, 12:39
  #8
Medlem
goateyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolFreddy
Jag har nåt fel i vänster höft. Det känns ingenting när jag sitter ligger eller går en kort sträcka men efter ca 100 meter gång gör det så ont att jag måste sätta mig för att inte svimma av smärtan. Gått med det här ett år nu och inget syns på röntgen, provat massage/sjukgymnast/kiropraktor men inget hjälper.
Jag tror egentligen inte på piller som säljs på nätet men har såna problem av detta så jag är villig att prova nästan allt. Jag har köpt en burk nu och kan meddela om det hjälpte mig nåt om en månad.

Finitro är väl ändå ungefär detsamma som Apotekets Glucosine. Bara att det är dubbelt så dyrt!

Jag brukar köpa Glukosamin på avdelningar för häst-tillbehör. Där säljs det i pulverform i 1-kilosförpackningar. Räcker länge om man säger så

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=800084

Jag har använt detta i många år nu. Emellanåt använder jag tabletterna från Apoteket bara för att det är bekvämt när man reser.

För några år sedan köpte jag "Relifex" på Apoteket. Det var mycket bra vid mer akuta besvär. Numera är det receptbelagt enligt mitt Apoteksbiträde. Dock står det på Fass.se att det är receptfritt...


Skriv gärna ett par rader om hur du upplever Finitro ändå!!!
Citera
2014-04-23, 03:22
  #9
Medlem
Halloj ... käkat Finitro en månad nu och känner ingen förbättring. Vill inte dissa detta preparat totalt dock. För det första sa min ortoped att problemet kan sitta i ryggen även om smärtan sitter i höften så väntar på magnetröntgen nu, sen har jag en granne som också har höftproblem och käkar Finitro. Han har hållit på ca 2 månader säger sig blivit bättre. Han märkte dock inte förbättringen förrän efter drygt en månads användning. Jag ska nog prova en månad till ... jag klarar mig utan 400 spänn och blir jag bra eller åtminstone bättre så är det lätt värt pengarna.

Återkommer.
Citera
2014-07-04, 17:29
  #10
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolFreddy
Halloj ... käkat Finitro en månad nu och känner ingen förbättring. Vill inte dissa detta preparat totalt dock. För det första sa min ortoped att problemet kan sitta i ryggen även om smärtan sitter i höften så väntar på magnetröntgen nu, sen har jag en granne som också har höftproblem och käkar Finitro. Han har hållit på ca 2 månader säger sig blivit bättre. Han märkte dock inte förbättringen förrän efter drygt en månads användning. Jag ska nog prova en månad till ... jag klarar mig utan 400 spänn och blir jag bra eller åtminstone bättre så är det lätt värt pengarna.

Återkommer.

Hur har det gått?
Fick tips i dag om den här produkten och är nyfiken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback