Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-17, 22:59
  #1
Medlem
Var i affären idag, har lite mackor och ost hemma men ville hotta upp med något så jag vände klacken mot grönsaksavdelningen, lite gurkar brukar alltid göra mackorna lite mer allsidiga. Går fram till gurkorna, läser priset, 39:90 kg, å herre jävlar, fick en mindre chock men återhämtade mig och intalade mig något om att det nog är några supergurkor, ekologiska och fina med gott om smak, vänder mig om och där finns en hög till, 49:90, detta måste ju vara gurkornas rolls-royce, svenska var dom i alla fall.

Några frågor uppstod;
1. Köper folk verkligen gurka när det kostar så fruktansvärt mycket?
2. Hur i h-te kan man ta så mycket betalt för 97 % vatten?
3. Är det något särskillt i år, extra torrt eller så som försvårar just gurkskörden?
4. Har man bra marginal som gurkbonde?

Och nej, det blev en paprika för en tredjedel av kilopriset.
oklart vart tråden ska läggas, mat eller ekonomi men mod får väl flytta.
Citera
2010-08-17, 23:04
  #2
Medlem
daois avatar
Det låter minst sagt svinaktigt då jag själva inte kan finna ngn anledning till prishöjningen. Men jag har ett tips till dig. Odla själv, typ sqash å så. Smakar gurka och är enkelt att odla bara man har sol å vattnar. haha...
Citera
2010-08-17, 23:06
  #3
Medlem
1 kg gurka är väl ett antal gurkor, dock ej koll på vad dom har kostat men vad kan en gurka väga 2hg kanske, så är ju inte så dyrt.
Citera
2010-08-17, 23:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lellel2
Några frågor uppstod;
1. Köper folk verkligen gurka när det kostar så fruktansvärt mycket?
2. Hur i h-te kan man ta så mycket betalt för 97 % vatten?
3. Är det något särskillt i år, extra torrt eller så som försvårar just gurkskörden?
4. Har man bra marginal som gurkbonde?
1. Somliga gör det ja.
2. Spelar väl ingen roll hur mycket vatten det är i växten, den kostar ju fortfarande att odla, transportera och sälja. Spelar väl ingen som helst roll i sammanhanget om det är 97% vatten eller 58% vatten??
3. Har inte sett något om det så jag kan inte svära på det, men det är ju ingen orimlig tanke att vädret varit synnerligen elakt mot gurkodlarna i år?
4. Troligtvis inte bättre marginal än någon annan "bonde", men som vi redan är inne på så bestäms priset i en marknadsekonomi av tillgång kontra efterfrågan. Är det dålig tillgång så ökar givetvis priset.
Citera
2010-08-17, 23:08
  #5
Medlem
Blå Rutas avatar
Gurkorna där jag bor varierar mellan 14-42 kronor kilot så det är knappast fast pris utan det varierar nästan varje gång jag är i affären.
Dessutom har jag märkt en tendens att gurkorna blir mjuka och slemmiga fort som fan om man köper det när det är billigt.
Citera
2010-08-17, 23:18
  #6
Medlem
Jaa, det är ju skillnad på gurka och gurka, det är det verkligen. En del smakar absolut inget, det är bara lite fast massa på mackan medan en del andra gurkor har en lite jordigare smak som är svår att missa som är riktigt god, detta får man när man odlar själv.

Att det är 97 % vatten spelar visst för mig, jag vet ju vad det är jag köper och det känns ju otroligt svinigt att veta att en loka kostar en femtedel per kilo men det är dom där 3 % som skiljer lokan från mitt pålägg. Skulle tro att en snittgurka väger mellan 300-500 gram.

Tycker att squach har en lite för träig smak för att den ska fungera på mina mackor, något med dom jag inte riktigt gillar. Fast att odla gurka är inte särskillt mycket svårare, har gjort det tidigare i en vanlig 20 liters kruka.

Hittade en liten sida över de sjuka regler som gäller i gurkvälden;

http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/...ormer/kv17.pdf
Citera
2010-08-17, 23:28
  #7
Medlem
htdgs avatar
Det är dagspriser på alla frukter och grönsaker. Priserna går upp och ner med efterfrågan och tillgång. Just nu är tillgången på gurka något begränsad (speciellt svensk sådan), efterfrågan är fortsatt enorm (gurka är en top-5 vara i de flesta grönsaksavdelningar) och priserna stiger därför. När man går över till dansk/holländsk gurka kommer priserna sjunka igen.
Citera
2010-08-18, 00:29
  #8
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlPilkington
1 kg gurka är väl ett antal gurkor, dock ej koll på vad dom har kostat men vad kan en gurka väga 2hg kanske, så är ju inte så dyrt.
Kilopriset är fortfarande detsamma för i helvete!
Citera
2010-08-18, 00:34
  #9
Medlem
woord, gurkmajja har koll på räknandet

fast kalle P har en poäng i att det är mer relevant att räkna per gurka än per kilo, sätta in i perspektiv att en gurka kostar 15 kr.
Citera
2010-08-18, 01:03
  #10
Medlem
Min-Mammas avatar
Jag köpte gurka här för 15.90 kilot, hur kan det slå så mycket? Det var förvisso ingen guldpläterad gurka, det var ingen gurkornas Rolls Royce heller, Det var gurkornas typ, eh, Volvo. Men den smakade ok. Som Gurka ska smaka.

Du får klaga.
Citera
2010-08-18, 02:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lellel2
Att det är 97 % vatten spelar visst för mig, jag vet ju vad det är jag köper och det känns ju otroligt svinigt att veta att en loka kostar en femtedel per kilo men det är dom där 3 % som skiljer lokan från mitt pålägg.
Men så köp inte gurka då om du prompt måste gny över att du får betala dyrt för vatten?! Du kan inte jämföra priset på gurka med priset för en flaska vatten, det är helt jävla oväsentligt vad rent vatten kostar. En gurka är inte rent vatten, den innehåller mycket vatten men ska fortfarande odlas! Vad är det du inte begriper??
Citat:
Ursprungligen postat av Min-Mamma
Du får klaga.
I butiken? Så att de sänker priset till ett ni tycker är mer rimligt? Så att butiken går minus på gurkan? Lysande idé!
Citera
2010-08-18, 13:08
  #12
Medlem
UigurernasKonungs avatar
Då tycker jag nog allt att 15 kronor kilot för gul lök är betydligt mer hutlöst. Trodde först inte mina ögon.

Fast appropå gurkorna så har de i min lokala mataffär börjat sälja andrasorteringen av gurkor för att kunna hålla nere priset. Plötsligt förstår man varför den där EU-regeln om hur böjda gurkor max får vara för att få kallas för gurkor finns. Dessa pjäser ser typ ut som lussekatter, en del som spiraler och helt ojämna i tjocklecken. Det var nog det fulaste jag någonsin sett.

/Uigurernas Konung
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback