Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-17, 22:48
  #1
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Sossarna här i Stockholm, som är i opposition och som ligger ännu risigare till i opinionsmätningarna, har som bekant kommit med ett par helt skruvade vallöften de senaste veckorna. Nyligen var det fråga om att dam- respektive herrtoaletter skulle förbjudas och alla, inklusive eventuella transsexuella, skulle få gå till en och samma toa. Och igår kom nästa snilleblixt: landstinget skall se till att butiksutrymmena i tunnelbanan skall husera tvätterier och butlerservice.

Men det är inte förslagen i sig som jag vill diskutera här, utan det faktum att jag anar ett mönster. Åtminstone butlerförslaget var ingen fyllegrej utan noga planerat, sossarna registrerade kampanjens webbdomän för tre månader sedan. Varför då? Vill de medvetet styra bort debatten från Rut-avdrag, sjukersättning, skola och skatter? Tror de att de skulle förlora på att diskutera de viktiga ämnena, och släpper i stället sådana här skrattretande förslag på icke-frågor en gång i veckan?

Vad tror ni, kommer det fler helt vansinniga inlägg från sossarna de närmaste veckorna?
Citera
2010-08-17, 23:00
  #2
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Man undrar ju nästan om det handlar om en kupp i partiet och att de lägger fram helt efterblivna förslag för att bli av med Mona och kommunistalliansen när de förlorar valet, fast det är mycket troligare att de bara är helt dumma i huvudet.
Citera
2010-08-17, 23:04
  #3
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Sossarna här i Stockholm, som är i opposition och som ligger ännu risigare till i opinionsmätningarna, har som bekant kommit med ett par helt skruvade vallöften de senaste veckorna. Nyligen var det fråga om att dam- respektive herrtoaletter skulle förbjudas och alla, inklusive eventuella transsexuella, skulle få gå till en och samma toa. Och igår kom nästa snilleblixt: landstinget skall se till att butiksutrymmena i tunnelbanan skall husera tvätterier och butlerservice.

Men det är inte förslagen i sig som jag vill diskutera här, utan det faktum att jag anar ett mönster. Åtminstone butlerförslaget var ingen fyllegrej utan noga planerat, sossarna registrerade kampanjens webbdomän för tre månader sedan. Varför då? Vill de medvetet styra bort debatten från Rut-avdrag, sjukersättning, skola och skatter?

Ja, det låter rimligt. En debatt om skatterna förlorar Dom Röda direkt eftersom dom vill höja en massa punktskatter. Höjda punktskatter slår hårdast mot dom som tjänar dåligt. Dumt att prata om det före valet.

Citat:
Tror de att de skulle förlora på att diskutera de viktiga ämnena, och släpper i stället sådana här skrattretande förslag på icke-frågor en gång i veckan?

Vad tror ni, kommer det fler helt vansinniga inlägg från sossarna de närmaste veckorna?

Det kan nog komma mera. Man jag måste ändå erkänna att jag är imponerad över kreativiteten i förslagen. Sånna här knäppa förslag skulle jag aldig kunna komma på ens efter redigt med sponken. Sååå sjuka grejjer!

Men att undvika att diskutera viktiga sakfrågor är ju något man hållit på med länge inom svensk politik. Men det socialdemokraterna i sthlm har gjort i år måste betecknas som ett kvantsprång inom svensk politik.
Rent allmänt så är ju den svenska politiksa debatten galen. Ett av samhällets största problem, mångkulturen, diskuteras inte alls och kritik är i praktiken förbjuden. Samtidigt dikuterar landets kanske största parti könsneutrala offentliga toaletter.

Den svenska debatten måste te sig helt absurd för utländska korspondenter. Jag undrar hur länge det här kan fortsätta, jag tycker det har blivt värre och värre dom senaste åren
Citera
2010-08-17, 23:21
  #4
Medlem
Gizurs avatar
Det kan bara bero på att man vill ge bilden till medelklassen i Stockholm att man ser deras situation, på något sätt, och man vill framstå som moderna.

Dessutom vill man ge något som inte kostar någonting.

I ett pressmeddelande idag har (S) kläckt ur sig detta

Citat:
– Vi föreslår att alla människor ska kunna komma till områden i skärgården som försvaret inte längre behöver. Det rör sig om attraktiva områden i flera delar av skärgården, som nu används mycket lite, som bör öppnas för alla stockholmare. Genom ett sambruk mellan Skärgårdsstiftelsen och försvaret kan försvaret använda marken vissa tider på året. Marken ska användas gemensamt och inte privatiseras

Alla som varit i skärgården vet att det finns otaliga platser som man kan nyttja redan idag för rekreation, waxholmsbåtarna går ofta, allemansrätt finns, stugor finns att hyra, vandrarhem finns, etc. etc.

Förslaget kostar inget, och är därför bekvämt att slänga fram. Precis som med tvätterierna i tunnelbanestationerna vill man få fram en ryggmärgsreaktion att "det där låter ju bra".

Det kan också handla om en djup intern rödgrön splittring i många frågor, och att man därför lyfter fram ofarliga frågor istället för sådant som om det ska finnas privata aktörer som verkar inom den offentligt finansierade sjukvården, exempelvis.
Citera
2010-08-17, 23:36
  #5
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Det kan också handla om en djup intern rödgrön splittring i många frågor, och att man därför lyfter fram ofarliga frågor istället för sådant som om det ska finnas privata aktörer som verkar inom den offentligt finansierade sjukvården, exempelvis.
Det kan absolut vara orsaken - de rödgrönröda fick ju ganska mycket hånfull kritik när de erkände att de inte kunde komma överens om Förbifart Stockholm, utan tänker hålla en folkomröstning i stället. Det skulle vara skoj att höra inte bara diskussionerna internt i sossarnas ledning, utan vad V och MP tycker om unisex-toaletter...
Citera
2010-08-18, 06:50
  #6
Medlem
RedXs avatar
Nog känns det allt som att det ligger en hund begraven någonstans. De här senaste utspelen har varit så sanslöst otaktiska att det nästan omöjligt kan ha skett utan någon slug baktanke.

En ren gissning från min sida är att man har insett att man inte kommer att kunna vinna valet på förtroende i ekonomiska frågor eller arbetslöshetsfrågan. Samtidigt vet man att otroligt många svenskar så gärna vill rösta på Socialdemokraterna. Dessa har tvekat ända sedan Sahlin tog över rodret, ofta med hänvisning till hennes inkompetens, ofta med hänvisning till att Alliansen faktiskt hanterar de riktigt viktiga frågorna bättre.

Så varför då göra de här utspelen? Jo, fokus på sossarnas politik flyttas då från en jämförelse av den ekonomiska/arbetsmarknadspolitiska delen av politiken mot Alliansens till dessa nonsensutspel. Folk i gemen fäster stor uppmärksamhet på dessa förslag (som märk väl aldrig har fått det minsta offentligt stöd från Sahlin). De som så gärna röstar på sossarna överför (medvetet eller undermedvetet) motiveringen till varför de avstår på dessa förslag, i stället för på den mediokra ekonomiska politiken.

Vad behöver sossarna göra då? Jo, en eller två veckor före valet går Sahlin ut och "tar i med hårdhandskarna" gentemot stollarna som levererat dessa nonsensförslag och försäkrar väljarna om att det här absolut inte kommer att vara en del av den Socialdemokratiska politiken. Det här får flera positiva effekter för Socialdemokraterna. Sahlin framstår som vettig - och dessutom som en stark ledare. De som tidigare har varit skeptiska mot att rösta (s) men som trots detta så gärna vill rösta på dem får ett hinder för detta bortröjt.

Ur ett psykologiskt perspektiv kan detta vara briljant då det enda som faktiskt hänt rent politiskt är att s-politiken återgår till så som den såg ut i mitten av juli 2010. Men folks uppfattning om den är att den "kraftigt förbättrats nu när nonsensförslagen rensats ut".

Som sagt; ovanstående är mest bara spekulation från min sida, men något är i helt klart i görningen. Det finns inte en chans att Baltjan och Jämtin inte hade förankrat Butlerutspelet i partiledningen. Det hade varit politiskt självmord för dessa två att gå ut i DN Debatt med ett katastrofförslag en månad före valet utan att meddela detta i förväg till partiets ledning. Och om man antar (vilket man bör) att partiledningen godkände utspelet måste man nästan förutsätta att det har funnits en baktanke bakom det. Frågan är bara vilken?
Citera
2010-08-18, 07:53
  #7
Medlem
Istället för att undra hur det står till i huvudet på sossarna skulle jag snarare vilja fråga:

Vad f-n är det som händer med Stockholm, med tanke på vilka förslag partierna syr ihop i förhoppning om att de ska passa stockholmare?

Nu var det några år sedan jag bodde i Stockholm, men när jag bodde där så upplevde jag folk som fullständigt normala. Stan består ju trots allt till stor del av inflyttade lantisar i första och andra generation. Vettiga, företrädesvis heterosexuella människor som jobbade, gick och tog en öl bland packade Bajenfans och kunde prata om det mesta utan att vara särskilt PK.

Men att döma av politiken har Stockholm nu förvandlats till en normupplösande, asyl- och vargkramande och sexuellt depriverad non-stop Prideparad med asymmetriska popsnörefrisyrer, designerglasögon och iPhones med DN:s kulturbilaga i PodCastformat, och de absolut högst prioriterade frågorna är att AIDS-fall ska ha rätt knulla runt och bilda en bisexuell polygamisk familj som gifter sig i en böghög i södermoskén och adopterar lesbiska siamesiska tvillingar, samt att alla kommunister ska ha rätt till skattesubventionerad butler som städar deras 12-rummare som är helt tom på möbler för att markera mot materialismen.

Sveriges motor, jaha... blir till att hämta bärgningsbilen då.
Citera
2010-08-18, 08:13
  #8
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Sossarna gapar och skriker om pigor och förnedring när RUT-avdrag diskuteras men lägger själva förslag om butlers i tunnelbanan. Det är skillnad på tjänstefolk och tjänstefolk, tydligen.
Citera
2010-08-18, 08:46
  #9
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Istället för att undra hur det står till i huvudet på sossarna skulle jag snarare vilja fråga:

Vad f-n är det som händer med Stockholm, med tanke på vilka förslag partierna syr ihop i förhoppning om att de ska passa stockholmare?

Nu var det några år sedan jag bodde i Stockholm, men när jag bodde där så upplevde jag folk som fullständigt normala. Stan består ju trots allt till stor del av inflyttade lantisar i första och andra generation. Vettiga, företrädesvis heterosexuella människor som jobbade, gick och tog en öl bland packade Bajenfans och kunde prata om det mesta utan att vara särskilt PK.

Men att döma av politiken har Stockholm nu förvandlats till en normupplösande, asyl- och vargkramande och sexuellt depriverad non-stop Prideparad med asymmetriska popsnörefrisyrer, designerglasögon och iPhones med DN:s kulturbilaga i PodCastformat, och de absolut högst prioriterade frågorna är att AIDS-fall ska ha rätt knulla runt och bilda en bisexuell polygamisk familj som gifter sig i en böghög i södermoskén och adopterar lesbiska siamesiska tvillingar, samt att alla kommunister ska ha rätt till skattesubventionerad butler som städar deras 12-rummare som är helt tom på möbler för att markera mot materialismen.

Sveriges motor, jaha... blir till att hämta bärgningsbilen då.

Lite småträffande faktiskt.

Fast jag tror att sanningen snarare är att politikerna (som vanligt) har en skev bild av vem den "vanlige" personen är.
Citera
2010-08-18, 09:04
  #10
Medlem
Karmans avatar
Jag tror inte det är så genomtänkt alls. Dessa förslag visar mest på allmän förvirring och desperation. För något år sedan trodde de rödgröna att valet skulle bli "a walk in the park". Nu börjar det gå upp för dem att det är sannolikt att de kan förlora valet. Därav förvirringen och desperationen. För att lägga om politiken eller byta ut laguppställningen finns det helt enkelt inte tid till.
Citera
2010-08-18, 09:07
  #11
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag tror inte det är så genomtänkt alls. Dessa förslag visar mest på allmän förvirring och desperation. För något år sedan trodde de rödgröna att valet skulle bli "a walk in the park". Nu börjar det gå upp för dem att det är sannolikt att de kan förlora valet. Därav förvirringen och desperationen. För att lägga om politiken eller byta ut laguppställningen finns det helt enkelt inte tid till.

Vilket i sig är helt makalöst, de har haft fyra jävla år på sig.
Citera
2010-08-18, 09:09
  #12
Medlem
Tjackmosters avatar
Jadu, det kommer ju inte gå särskilt bra i så fall. Folk kommer skratta åt detta i några dagar men det är ju inte som att journalisterna nu kommer lägga om valdebatterna till att handla om Stockholms-sossarnas senaste vansinnesförslag istället för skatter och bidrag. De ämnena slipper vi förmodligen inte så lätt.

S har helt enkelt tappat koncepterna. Det är så det går för ett parti på dekis där alla med lite vett i skallen (för det har funnits såna sossar) började lämna det sjunkande skeppet för flera år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Vilket i sig är helt makalöst, de har haft fyra jävla år på sig.
Och under flera av dem hade de ett förkrossande övertag i opinionen. De kände nog inte så mycket motivation till att lägga om politiken då.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback