• 1
  • 2
2010-08-17, 19:30
Medlem
xpitzs avatar
Tjenare. Infrskaffat mig en Volvo s40 2.0t -99 nyligen och tnkte fixa till den nu nr lningen kommer.

Pratade lite snabbt med en polare som r bilmeck och han sa att jag utver att chippa den, br kpa nytt avgassystem. Hann inte sga mer innan hans telefon dog.

Behver jag kpa nytt avgassystem? Varfr, isfall? Jag r helt lost nr det gller bilar s upplys mig r ni snlla.

Filter,avgas+chip sa han tror jag. Jag funderade bara p filter+chip fr d slipper jag en utgift p ngra tusenlappar.

Mvh
Citera
2010-08-17, 20:10
Medlem
Hakkens avatar
Avgassystem kan ocks vara bra! Ta det andra frst och mrker du att den inte blir s mycket rappare s beror det kanske p att avgassystemet r fr litet, d byter du upp dig.
Citera
2010-08-17, 20:56
Medlem
Forbliranonyms avatar
Ja precis som den tidigare personen sa, chippa och byt filter, knner du dig inte njd med trycket s kan du ju alltid byta avgas ox sen, det ger ju lix mer flde....
Citera
2010-08-17, 23:01
Medlem
Kebabsugers avatar
grenrr r den enklaste och billigaste nr du rknar effect fr kronor, vissa kan ge upp till 15% mer pllar

cat back ger kanske 1-2%max om du har tur

luftfilter beror vad du har p nu, jag mrke stor skillnad nr jag bytte till K/N, kollade aldrig effekten, men det kndes p responsen
stod p kvittot att just det K/N filter jag kpt hade givit en effect kning p 11,x%(K/N testar alla filter) vilket jag tyckte lt ljligt hgt

chippa kan jag inte sga mycket om, krt med manliga bilar :P

nsta steg r ju annars dubbel trbo eller kompressor, men du fr nog strka ldan och lite annat d med
Citera
2010-08-18, 00:27
Medlem
att bara byta avgassystemet efter katten r totalt ondigt (som personen ver mig skriver) byta grenrr r verkligen inge bra att gra om du r ute efter effekt per krona. Visst hade det varit en sugmotor s hade det varit vrt det men inte nr det r en turbo. S om du nu vill ha s mycket effekt som mjligt per krona, byt downpipe samt midpipe och kr utan katt. Sen sjlvklart ocks filter och chip.
Citera
2010-08-18, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabsuger
grenrr r den enklaste och billigaste nr du rknar effect fr kronor, vissa kan ge upp till 15% mer pllar

cat back ger kanske 1-2%max om du har tur

luftfilter beror vad du har p nu, jag mrke stor skillnad nr jag bytte till K/N, kollade aldrig effekten, men det kndes p responsen
stod p kvittot att just det K/N filter jag kpt hade givit en effect kning p 11,x%(K/N testar alla filter) vilket jag tyckte lt ljligt hgt

chippa kan jag inte sga mycket om, krt med manliga bilar :P

nsta steg r ju annars dubbel trbo eller kompressor, men du fr nog strka ldan och lite annat d med

VARFR dubbla turbos? och varfr kompressor? jvligt nyfiken p hur du tnker dr...
Citera
2010-08-18, 00:45
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baaaltis
VARFR dubbla turbos? och varfr kompressor? jvligt nyfiken p hur du tnker dr...

tnker p min egen v8 och hur jag skall fixa till den sedan nr jag har lite strre ekonomisk trygghet hehe
ingen aning hur en volvo s40 motor funkar riktigt, min ligger p 6liter men antog att % borde ligga p ungefr samma.

Citat:
Ursprungligen postat av baaaltis
att bara byta avgassystemet efter katten r totalt ondigt (som personen ver mig skriver) byta grenrr r verkligen inge bra att gra om du r ute efter effekt per krona. Visst hade det varit en sugmotor s hade det varit vrt det men inte nr det r en turbo. S om du nu vill ha s mycket effekt som mjligt per krona, byt downpipe samt midpipe och kr utan katt. Sen sjlvklart ocks filter och chip.

som jag nmnde hr ovan s har jag inte s stor koll p volvo motorer, r mer en GM kille :P
grenrr, Kooks har testat flera ggr att dom ger ca 60 hstar extra p min ls2:a och kostar 7500:-
luftfilter gr p ca 2000:- ca 10 hst om man har tur

chippa har jag som sagt ingen koll p men kan ju kpa cd och programer fr 3000:- men ingen aning vad jag kan f ut av en tune p det sttet
s p jnkare brukar headers vara jkligt billiga hstar, antog samma sak var med volvo

kr han utan katt s ker han vll i en vanlig polis kontroll, funkar det inte bttre med en race katt eller polisen tar p det med ?
Citera
2010-08-18, 01:05
Medlem
Citat:
tnker p min egen v8 och hur jag skall fixa till den sedan nr jag har lite strre ekonomisk trygghet hehe
ingen aning hur en volvo s40 motor funkar riktigt, min ligger p 6liter men antog att % borde ligga p ungefr samma.

som jag nmnde hr ovan s har jag inte s stor koll p volvo motorer, r mer en GM kille :P
grenrr, Kooks har testat flera ggr att dom ger ca 60 hstar extra p min ls2:a och kostar 7500:-
luftfilter gr p ca 2000:- ca 10 hst om man har tur

chippa har jag som sagt ingen koll p men kan ju kpa cd och programer fr 3000:- men ingen aning vad jag kan f ut av en tune p det sttet
s p jnkare brukar headers vara jkligt billiga hstar, antog samma sak var med volvo

kr han utan katt s ker han vll i en vanlig polis kontroll, funkar det inte bttre med en race katt eller polisen tar p det med ?

Finns egentligen bara en anledning till att kra med 2 turbos istllet fr 1, och det r plats. S som fr dig med v8 s skulle nog ocks satsa p 2 st turbos, men p raka motorer finns det absolut ingen anledning till 2.

Grenrr gr som sagt mycket p en sugmotor, men istortstt inte ett skit p en turbomotor.

Och med chippa en bil s handlar det ju om att du ndrar p allt som har med brnsle/tndning och laddtryck att gra. Och eftersom du inte har ngot laddtryck p en sugmotor s handlar det inte om mnga hstkrafter man kan trolla fram dr.

Angende katt s har jag aldrig hrt om ngon polis s kryper underbilar och kollar s det finns en katt Har aldrig under mina r med krkort haft en polisman st p alla 4a brevid min bil ivarjefall :P
Citera
2010-08-18, 01:16
Medlem
Kebabsugers avatar
hehe

hrs bilen inte bra mycket hgre utan katt? knner in kille med en 2 gen trans am(v8) och han har helt raka rr och fy fan vad den lter
men som sagt volvo lter kanske inte s mycket
Citera
2010-08-18, 01:18
Medlem
Citat:
hehe

hrs bilen inte bra mycket hgre utan katt? knner in kille med en 2 gen trans am(v8) och han har helt raka rr och fy fan vad den lter
men som sagt volvo lter kanske inte s mycket

Nja det blir ju nstan som att ta bort en dmpare... men han kommer ju fortfarande ha bakdmparen kvar... sen ska det tillggas att turbon dmpar ljudet jvligt mycket ocks
Citera
2010-08-18, 10:47
Medlem
Lmna in bilen till Autotech tillsammans med en stor hg pengar.
Citera
2010-08-18, 18:00
Medlem
xpitzs avatar
Tack fr svaren

Citat:
Ursprungligen postat av NordstromJ
Lmna in bilen till Autotech tillsammans med en stor hg pengar.

Jag har inte mycket pengar s kan inte gra det tyvrr !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in