Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-17, 13:24
  #1
Medlem
Negerkludds avatar
Vad händer om KD faller under 4%-spärren i valet? Kan de fortfarande vara en del av alliansen då, eller förlorar alliansen helt enkelt de 0-4% röster som ligger på KD.

Detta slog mig här i dagarna, Är det så kan det bli en katastrof om KD åker ut då alliansens övertag mot vänsterslödret ligger runt 4%
Citera
2010-08-17, 13:26
  #2
Medlem
Japp, de förlorar givetvis 4% då. Ser även lite tufft ut för V och C.
Citera
2010-08-17, 13:27
  #3
Moderator
skunkensunes avatar
Är du seriös? Om KD kickas ut ur riksdagen, något som f.ö. är välkommet, kan de självklart inte sitta kvar och regera. Har du inte gått i skolan och lärt dig någonting?
Citera
2010-08-17, 13:29
  #4
Medlem
Negerkludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Är du seriös? Om KD kickas ut ur riksdagen, något som f.ö. är välkommet, kan de självklart inte sitta kvar och regera. Har du inte gått i skolan och lärt dig någonting?
Man lär sig inget i dagens skola. Har du inte gått i skolan och lärt dig det?

Blir kanske att taktikrösta på KD istället för SD. Anser att det är betydligt viktigare att Vänsterblocket inte kommer till makten än att SD kommer in.
Citera
2010-08-17, 13:39
  #5
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerkludd
Man lär sig inget i dagens skola. Har du inte gått i skolan och lärt dig det?
Hahah! Underbart svarat Negerkludd! Ett stycke elektronisk ryggdunk utdelas härmed.
Citat:
Blir kanske att taktikrösta på KD...
Överväger detsamma. Bortsett från idiotin - abortmotståndet, religionsaspekterna etc, med andra ord stora delar av vad som gör KD till KD - så är de inte helt hemska.

Jag kan tänka mig att taktikrösta KD ifall behovet finns, med förhoppningen om att stora delar av KD-väljare i nästa val strömmar över till ett vettigare alliansparti. Då KD är kraftigt överrepresenterat i åldersgruppen 75+ så är det ju på sikt ett självsanerande problem...
Citera
2010-08-17, 13:41
  #6
Medlem
gunseng2s avatar
KD harvar väl kvar som vanligt på grund av Moderater som röstar taktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Jag kan tänka mig att taktikrösta KD ifall behovet finns, med förhoppningen om att stora delar av KD-väljare i nästa val strömmar över till ett vettigare alliansparti. Då KD är kraftigt överrepresenterat i åldersgruppen 75+ så är det ju på sikt ett självsanerande problem...

Även om folk skulle strömma över till M/FP till nästa val så skulle KD fortfarande få runt 3%. Det skulle vara röster i sjön för alliansen, och det skulle man antagligen förlora valet på. Man skulle behöva slå ihop KD med något annat parti, eller skapa ett helt nytt (jag tror KD skulle göra bra i att byta namn till "Det Konservativa partiet" och profilera sig stenhårt efter konservativ ideologi), så att det signalerar till väljarna att dom ska rösta på något annat.
__________________
Senast redigerad av gunseng2 2010-08-17 kl. 13:45.
Citera
2010-08-17, 13:43
  #7
Medlem
20brudar-vas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerkludd
Man lär sig inget i dagens skola. Har du inte gått i skolan och lärt dig det?

Blir kanske att taktikrösta på KD istället för SD. Anser att det är betydligt viktigare att Vänsterblocket inte kommer till makten än att SD kommer in.

Otur när du tänker?

Om du har sympatier för SD, då är det bara bra om KD åker ur....då kommer SD garanterat att få en vågmästarroll, vänstern kommer inte nå upp i 50% av de rösterna som räknas....
Citera
2010-08-17, 13:46
  #8
Avstängd
Christian.Westlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerkludd
Man lär sig inget i dagens skola. Har du inte gått i skolan och lärt dig det?

Blir kanske att taktikrösta på KD istället för SD. Anser att det är betydligt viktigare att Vänsterblocket inte kommer till makten än att SD kommer in.

Eller så röstar du på SD och tvingar därmed Alliansen att samarbete med SD...
Citera
2010-08-17, 13:48
  #9
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Överväger detsamma. Bortsett från idiotin - abortmotståndet, religionsaspekterna etc, med andra ord stora delar av vad som gör KD till KD - så är de inte helt hemska.
Glöm inte bort censurivern, familjepolitiken, biståndsivern, övervakningssamhället och flyktingfrågan.
Citera
2010-08-17, 14:04
  #10
Medlem
KD kommer inte åka ur även om de kommer under 4%-spärren.

Får ett parti över 12% i ett valdistrikt så får de riksdagsplatser tilldelade.

Får se nu. Finns det inte ett valdistrikt där KD är starka? Hmmmm. Just det. Jönköpings Län är ett valdistrikt och senaste valet (2006) fick KD 16,05% där. (2002 fick de 20,2%).

Så nej, ni behöver inte taktikrösta på KD i tron att Alliansen faller om KD kommer under 4%. De rösterna som lagts på KD under ett val där KD hamnar under 4% är inte bortkastade och jag förstår inte varför tidningarna skriver artiklar där de hotar med att vissa partier ska hamna under gränsen och åka ut. Förmodligen för att upprätthålla etablissemanget och hålla partier som SD ute. Det verkar ju iallafall funkat på några här inne.
Citera
2010-08-17, 14:09
  #11
Medlem
Nortexiuss avatar
Jag förstår inte den här skräcken över att något av småpartierna åker ut, även om något borgerligt parti åker ut så har Alliansen och SD nog för majoritet. Så länge det är så kommer inte Alliansen lämna ifrån sig makten vad de än säger.
Citera
2010-08-17, 14:13
  #12
Medlem
Luposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerkludd
Man lär sig inget i dagens skola. Har du inte gått i skolan och lärt dig det?

Blir kanske att taktikrösta på KD istället för SD. Anser att det är betydligt viktigare att Vänsterblocket inte kommer till makten än att SD kommer in.
Klok slutsats som fler borde komma fram till när de tänker efter lite, ingenting kan vara viktigare för den som har en hjärna än att Mona Sahlin inte blir statsminister om drygt en månad. Det är mycket skrämmande att vi alldeles snart kan vara i denna mardröm som vi alla fruktat i snart 4 år. Rösta på det som innebär minst risk för att detta mardrömsscenario blir verklighet och se till att undervisa alla du träffar om hur omoralisk och fifflande denna människa är!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback