Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-17, 07:34
  #1
Medlem
Jag blir otroligt arg över socialdemokraternas förslag om att ha förskolorna öppna på nätterna! Okej att föräldrar ska få möjlighet att få ihop barn med arbete men jag tycker verkligen inte de här är den rätta vägen att gå. Förskolan är en skola precis som vilken annan skola som helst. Idag är inte förskolan en jävla barnpassning och jag tror inte att natt förskolorna ska sitta och undervisa barnen med klossar och andra matrial på nätterna. Och då har vi helt enkelt fått en altenativ barnpassning. På socialdemokraternas egna hemsida uttrycker dom sig dagis. Och det finns INTE några dagis kvar i Sverige. Det finns idag så vitt jag vet möjlighet att ha barnpassning i hemmet via kommunen. Så barnen får sova i egen säng i deras hem miljö. Blir så arg när sossarna fortfarande tror att förskolans uppgift är att passa barnen, de är ingen förvaring bara längre!!

http://www.socialdemokraterna.se/Web...vam-arbetstid/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nattis

vad tycker ni?
Citera
2010-08-17, 07:51
  #2
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Jag är emot det också, men det kan bero på att jag inte har något behov.
Citera
2010-08-17, 08:43
  #3
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Svårt fall, doktorn grät...

Hur gör man om man måste ha barnpassning på nätterna pga. sina arbeten?
Citera
2010-08-17, 08:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Svårt fall, doktorn grät...

Hur gör man om man måste ha barnpassning på nätterna pga. sina arbeten?

Barnvakt i hemmet hade jag iallafall lagt mina ören på
Citera
2010-08-17, 08:52
  #5
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimhari
Barnvakt i hemmet hade jag iallafall lagt mina ören på
Man kanske inte har tillgång till det? Enstaka gånger kan man alltid lösa, men här handlar det om natt efter natt och då är det inte lika lätt.
Citera
2010-08-17, 08:54
  #6
Medlem
i.b.ms avatar
Man måste skilja på "nattis" och förskola, en förskola har ett pedagogiskt syfte, medans nattis är enbart en förvaring för att föräldern (oftast ensamstående) inte kan ordna annan passning av sina barn.
Citera
2010-08-17, 08:56
  #7
Medlem
Jag är helt emot det s.k. "nattis".
Snacka om att samhället är fel ute i prioriteringarna när föräldrarna lämnar bort sina barn på nätterna.
Citera
2010-08-17, 08:57
  #8
Medlem
videostars avatar
Finns ju redan flera nattis i Sverige redan.
Jag som blivande förskollärare är väl egentligen emot det också - det enda positiva med det skulle väl vara om man kunde arbeta under natten när barnen sover, med planering och liknande som man annars får göra på sin fritid. (för att man aldrig hinner göra allt man skall göra under arbetstid)

Men som sagt, egentligen är jag emot det.
Citera
2010-08-17, 09:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Man måste skilja på "nattis" och förskola, en förskola har ett pedagogiskt syfte, medans nattis är enbart en förvaring för att föräldern (oftast ensamstående) inte kan ordna annan passning av sina barn.

ja men det finns idag redan möjlighet med en barnflicka som kommer hem till en som man kan få GRATIS via kommunen. Tryggare för barnen också. Och jag tycker inte att förskolans syfte e att förvara barn.
Citera
2010-08-17, 10:12
  #10
Medlem
MissFitt73s avatar
Visst är förskolan en pedagogisk inrättning men jag tror att de flesta föräldrarna anser dock att det först och främst handlar om barnpassning.Det är ju faktiskt det som är huvudskälet till att man har barn på dagis.Sen att barnen får en massa annat än just bara passning är ju plus.
Dagis ska anpassas efter föräldrarnas behov.Dagis är en serviceinrättning för föräldrarna som köper denna tjänst för att kunna sköta sitt jobb.Att ha nattis är till för alla de ensamma mammor eller pappor som inte kan sköta sitt jobb om de inte får hjälp med detta.Vi har många människor i vårt samhälle som jobbar just natt.Håller med om att det inte är det ultimata men som sagt finns behovet måste det tillgodoses.
Citera
2010-08-17, 10:18
  #11
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bittertokfitta
ja men det finns idag redan möjlighet med en barnflicka som kommer hem till en som man kan få GRATIS via kommunen. Tryggare för barnen också. Och jag tycker inte att förskolans syfte e att förvara barn.

Låter bra, hur vanligt är det här?
Citera
2010-08-17, 10:20
  #12
Avstängd
Tycker det är bra slipper man snorungarna dyngnet runt!!!!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback