2010-08-16, 21:46
Medlem
Lyckosmeds avatar
Frågade en moderator om han kunde klistra ihop gamla frågetrådar angående Ableton, finns väldigt många med väldigt få svar, men han svarade inte.

Denna tråden är tänkt som en tråd där vi hjälper varandra med användandet av Ableton.

För att börja med en fråga: Jag undrar hur jag sänker ljudet på en av komponenterna i en trummaskin som jag laddat i impulse. T.ex: sänka ljudet på bara snaren, inte hela kanalen trummaskinen spelar i.
Citera
2010-08-17, 00:46
Medlem
Fettiskudds avatar
I impulse ser du att det finns två stycken rattar som det står ''volume'' över. Den vänstra kontrollerar volymen på det markerade enskilda samplet. Den högra är huvudvolymen.
Citera
2010-08-25, 11:59
Medlem
Lyckosmeds avatar
En annan fråga: Vilken teknik använder du dig av när du samplar?

Jag har hittills lagt mp3spåret i en Audio-kanal, sedan har jag warpat den och till sist slicat en del in till ett midiclip.
Citera
2011-02-08, 21:13
Medlem
Lyckosmeds avatar
Någon som vet hur man installerar en VST-plugin?
Citera
2011-02-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckosmed
Någon som vet hur man installerar en VST-plugin?

Bara installera den och lägga den i din "VST-mapp". Sen är det biff =)
Citera
2011-02-08, 23:12
Medlem
mattiaspolancos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Bara installera den och lägga den i din "VST-mapp". Sen är det biff =)

Det vill säga:

Live -> Preferences -> File / Folder
Citera
2011-02-09, 15:54
Medlem
Straeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattiaspolanco
Det vill säga:

Live -> Preferences -> File / Folder

Tycker personligare det är lättare att skapa en egen folder där man installerar alla sin vst. Sen ändrar man sökvägen i Ableton. På så sätt är det lättare att hålla koll på sina vst, samtidigt som man lättare kan byta mellan olika Hosts (DAW, Editing osv.).

Edit: Bra initiativ till tråd btw.
Citera
2011-02-09, 17:47
Medlem
mattiaspolancos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straek
Tycker personligare det är lättare att skapa en egen folder där man installerar alla sin vst. Sen ändrar man sökvägen i Ableton. På så sätt är det lättare att hålla koll på sina vst, samtidigt som man lättare kan byta mellan olika Hosts (DAW, Editing osv.).

Edit: Bra initiativ till tråd btw.

Det är också ett fungerande sätt Alla sorterar som de vill men bara så att det fungerar för honom
Citera
2011-02-09, 21:12
Medlem
Lyckosmeds avatar
Jag hittar varken mappen preference eller lyckas installera detr. Har ni tips på en gratis VST jag kan pröva, som ni vet fungerar?
Citera
2011-02-09, 22:11
Medlem
mattiaspolancos avatar
Citat:
Jag hittar varken mappen preference eller lyckas installera detr. Har ni tips på en gratis VST jag kan pröva, som ni vet fungerar?

Edirol för Windows är väldigt bra. Den fungerar.
Citera
2011-02-09, 23:48
Medlem
Apolexs avatar
Vet någon om det finns någon vst eller dylikt som kan förbättra autowarp ?
Citera
2011-02-10, 12:02
Medlem
Straeks avatar
Citat:

Det är ingen mapp, utan vägen till inställningar för vstfoldern i ableton.

En bra bröd o smör synt är synth1... Inget fancy men gör det den ska.. annars tycker jag syntarna i ableton håller hög kvalle, gäller bara att köra layers och eqa.

Citat:
Ursprungligen postat av Apolex
Vet någon om det finns någon vst eller dylikt som kan förbättra autowarp ?

Skulle inte tro det då warpen är en integrerad abletonfunktion. Tycker senaste versionen har en bra warp.. men visst, kan nog alltid bli bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in