Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-15, 16:22
  #1
Medlem
Är lite intresserad av vad som förenar de personer som lyckas prestera högt gång på gång. Det kan gälla människor med yrken där det gäller att prestera. Utbildningar som anses-och för den delen även kräver stor insats och förmåga att prestera. Jag tänker även på de större idrottsstjärnor och kanske även en del musiker. Kort sagt alla som presterar på topp. Dessa människor tycker jag borde ha en hel del gemensamt gällande tankemönster, vanor, personliga egenskaper mm.

Är det någon som har några funderingar på ämnet eller för den delen tips på litteratur på ämnen får de gärna skriva.
Citera
2010-08-15, 16:35
  #2
Medlem
morkfromorks avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Sev...fective_People

En riktig klassiker.
Citera
2010-08-15, 17:53
  #3
Medlem
Jag tror det har mycket att göra med inställning... att hela tiden utvärdera det man gjort och anpassa sig vid behov... "Funkade det här bra?", "Lyfte jag vikterna på bästa sätt?", "Var det här ett bra pass?" osv. Att ha en tillräcklig naiv tro på sig själv att ens storslagna planer kan fungera, men samtidigt objektivt utvärdera sina resultat.

Sen tror jag att man får ägna lite energi åt att försöka lista ut "spelplanen". Vill du tex bli skådespelare i Hollywood, vilka vägar är rimliga? Hur brukar folk bli kända? Andra svenskar, hur har de lyckats? Tror det är ett stort misstag att inbilla sig att "bara man blir tillräckligt bra" så kommer man någonstans, typ "bara jag blir en tillräckligt introvert vänsterflummare så kan jag bli stor inom den här genren"...

Man måste ha lite försäljare i sig tror jag.
Citera
2010-08-15, 19:52
  #4
Medlem
Just do it (a lot)!

En aning talang till att börja med och sedan massor och massor av diciplinerat arbete på det. Vilka tankemönster, vanor och personliga egenskaper som ger framgång är branchspecifikt och det kan man bara snappa upp genom att vistas i miljön.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback