Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-05-17, 17:59
  #1
Medlem
phreuds avatar
Kommer ni ihåg fotot som publicerades i tidningar strax efter Estoniakatastrofen? Det var taget av en passagerare som satt på skrovet efter att Estonia fått slagsida. Han/hon använde blixten på sin kamera för att meddela räddningsmanskapet och utan att veta om det tog ett kort på en annan passagerare längre bort.

Jag kommer ihåg att jag fascinerades av bilden och har sökt efter den förgäves. Någon som har den eller har mer information?

Tack!
Citera
2004-05-17, 18:08
  #2
Medlem
Perriss avatar
humm... inte så mycket hjälp kanske men vet att jag sett bilden i en bok på biblioteket för ett tag sen. minns inte vad den hette men den var trevlig med mycket bilder. Stod bland andra estoniaböcker under "sjöfart" typ. men då blir de ju analogt då....
Citera
2004-05-17, 18:19
  #3
Medlem
phreuds avatar
Ok, får se om jag vågar gå utomhus nån dag då...hemska tanke

Tack iaf.

Nån annan?
Citera
2004-05-17, 20:34
  #4
Medlem
Ture Ss avatar
http://wwwa.aftonbladet.se/nyheter/9909/27/estoun.html

Fotografen men tyvärr bara en miniatyrbild.
Citera
2004-05-17, 23:06
  #5
Medlem
Webbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phreud

Jag kommer ihåg att jag fascinerades av bilden och har sökt efter den förgäves. Någon som har den eller har mer information?

Tack!

Ikväll är jag på mitt "sökar-humör" därför:

Bilden är tagen av Mikael Öun vilken man kan läsa om i Aftonbladetlänken ovan.

Han tog bilden med en Olympuskamera. Bilden finns publicerad på DN:s förstasida, 6 november 1994. Mannen som syns på bilden blev senare identifierad som Jannu Aser från Tallin. Artikeln heter: "Den sista bilden från Estonia" och är skriven av Ander Hellberg.
Citera
2004-05-17, 23:54
  #6
Medlem
Pellenezs avatar
*flyttas från M&J till foto*
Citera
2004-05-18, 11:55
  #7
Medlem
phreuds avatar
Tack för detektivarbetet båda. Jag googlade runt ett bra tag utan att hitta något.

Ska se om jag kan hitta en större bild med hjälp av den nya infon.

Edit: Enligt DN's hemsida finns alla artiklar sedan 1992 tillgängliga på nätet. Dock måste man inneha DN-kort för att kunna läsa dom. Någon som har det och har lust att kolla artiklarna från den 6 november 1994?
Citera
2004-05-19, 22:10
  #8
Medlem
pickopungs avatar
Skriv ett brev till killen och be om en kopia av bilden, eller varför inte be om ett mail med bifogad bild?

Borde ju inte vara så svårt att hitta adresser osv

//Pickopung
Citera
2012-06-20, 21:33
  #9
Medlem
King Pins avatar
Upplivar en sedan länge död tråd och undrar om någon har hittat detta foto?
Citera
2012-07-15, 17:45
  #10
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Pin
Upplivar en sedan länge död tråd och undrar om någon har hittat detta foto?

http://www.expressen.se/nyheter/sist...ande-fartyget/
Citera
2012-07-15, 21:43
  #11
Medlem
King Pins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
http://www.expressen.se/nyheter/sist...ande-fartyget/

Tack!!!
Citera
2017-03-13, 19:42
  #12
Medlem
Grandpas avatar
Ytterligare återupplivning av tråden...
Jag efterlyser film/bilder från högvaktsavlösningen efter Estoniakatastrofen.
Pågående högvaktsstyrka var klädda med sorgband på uniformen och ett sorgband knutet på svenska flaggan längst fram.
Musikkåren spelade enbart med trummor längs hela vägen från armémuseet till slottet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback