Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-14, 22:49
  #1
Medlem
Kongo_89s avatar
istället för chips tänkte jag testa morötter som tilltugg. en dip sås måste jag ändå få ha annars blir de för jobbigt i längden. de är väl kanske de onyttiga i de men de är mkt bättre än chips?

går man ner i vikt på de oxå? ja menar, hur mkt kalorier finns de i morötter? sen har jag hört att morötter är bra för hyn!?
Citera
2010-08-14, 22:55
  #2
Medlem
AlexOnTops avatar
Om man ska få någon nytta av vitaminerna i morötter måste man ta något fetthaltigt till, annars tas inte vitaminerna upp och moroten passerar systemet obemärkt. Därför man ofta har (eller borde ha) lite smör på sin kokta morot till maten.
Så lite dipp kanske inte är helt fel ute. Men om du ska ha någon "färdig påse" med dipp ifrån t.ex estrella eller dylikt så innehåller ju dessa ofta en ganska stor mängd salt och även socker. Gör sin egna kryddblandning istället så är det nyttigare.
Turkisk/grekisk yoghurt fungerar bra att ha som dipp!
Citera
2010-08-14, 23:43
  #3
Medlem
jimboo89s avatar
Självklart är det mycket nyttigare än att äta chips! Jag brukar dippa både morötter och gurka.
Citera
2010-08-15, 00:00
  #4
Medlem
Det beror såklart på vad som är i dippen...
Citera
2010-08-15, 02:19
  #5
Medlem
Kongo_89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skirrebirre
Det beror såklart på vad som är i dippen...
kör en estrella holiday dip. igår körde jag sourcream & onion. gillade S&O bättre till morötterna.

man får itne den där mätta känslan heller med cjips å man får ballong mage (iaf jag)...jag försöker nämligen gå ner några kilon så då försöker jag vara lite mera kreativ.
Citera
2010-08-15, 08:26
  #6
Medlem
Prometeuss avatar
Angående vitaminer och mineraler så får du nästan oundvikligen i dig allt du behöver, de som inte får det är de som måste utesluta en viss del ur kosten, t.ex. veganer.

Angående att gå upp i vikt så avgörs det av kosten i helhet, inte av de enstaka sakerna du äter, lite som att säga "kommer jag bli fattig nu när jag köpt en glass?" Du kan i princip äta bara chips utan att bli tjock av det. Det är inte värre än att äta pasta, ris eller pommes. Fettet som är i är f.ö. mest fleromättat, men det divideras ju om huruvida det faktiskt är nyttigare eller ej.

Jag föreslår att du äter dina chips istället, ät lite mindre bara, det är fortfarande godare. Den enda anledningen till att folk kallar chips onyttiga är att de är lite salta och framförallt att de är kopplade till en i övrigt onyttig livsstil, men det är inget orsakssamband.
__________________
Senast redigerad av Prometeus 2010-08-15 kl. 08:29.
Citera
2010-08-15, 15:19
  #7
Medlem
Siddans avatar
Efter jag började med avocadodip från ett tips jag hörde för nästan 2 år sedan har jag ej köpt
något annat dip sedan dess. Fast jag köpte en gång santa Maria salsa dip som tidigare var min favorit men insåg desto mer hur mycket godare mitt avocadodip var.
Sen slipper man alla onödiga kemikalier.

1/2 avocado
1st tomat
1/2 gul lök
1st vitlöksklyfta
citron
kryddor (valfritt typ pepparmix, örtkrydda, vegeta, stark paprika/tabasco)

Mosa avocadon, finhacka tomaten och lite gul lök, är det en stor så
räcker det med en 1/3.
Pressa i en vitlöksklyfta och pressa i lite citronsaft.
Sist men inte minst lägg i kryddor av egen smak och styrka.

Jag provade engång att köra allt i en mixer men det blev så vattnigt och därför inte så gott.
Citera
2010-08-15, 21:43
  #8
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Angående vitaminer och mineraler så får du nästan oundvikligen i dig allt du behöver, de som inte får det är de som måste utesluta en viss del ur kosten, t.ex. veganer.

Angående att gå upp i vikt så avgörs det av kosten i helhet, inte av de enstaka sakerna du äter, lite som att säga "kommer jag bli fattig nu när jag köpt en glass?" Du kan i princip äta bara chips utan att bli tjock av det. Det är inte värre än att äta pasta, ris eller pommes. Fettet som är i är f.ö. mest fleromättat, men det divideras ju om huruvida det faktiskt är nyttigare eller ej.

Jag föreslår att du äter dina chips istället, ät lite mindre bara, det är fortfarande godare. Den enda anledningen till att folk kallar chips onyttiga är att de är lite salta och framförallt att de är kopplade till en i övrigt onyttig livsstil, men det är inget orsakssamband.

Min uppfattning är att de flesta äter mest skit och får inte alls i sig tillräckligt av alla vitaminer och mineraler.
Chips brukar väl vara friterade i värdelös palm och solrosolja.
Citera
2010-08-15, 22:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Min uppfattning är att de flesta äter mest skit och får inte alls i sig tillräckligt av alla vitaminer och mineraler.
Chips brukar väl vara friterade i värdelös palm och solrosolja.

Fast solrosoljan är väl ändå inte lika värdelös som den kolesterolhöjande palmoljan.
Citera
2010-08-16, 08:38
  #10
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Min uppfattning är att de flesta äter mest skit och får inte alls i sig tillräckligt av alla vitaminer och mineraler.
Chips brukar väl vara friterade i värdelös palm och solrosolja.
Ptja, ord står väl mot ord här. Skulle man vräka i sig en hel påse chips så får man ändå i sig 1/3-1/2 av alla vitaminer och mineraler man behöver. Allting innehåller sin uppsättning mikronutrienter, vissa mer och vissa mindre, men det krävs att man äter i princip bara pasta eller nån annan studentikos kost för att man ska få några bristsymptom.

Tyvärr finns det pengar i att få folk att tro att de inte får i sig mikronutrienter nog med maten.

När det gäller morötter så innehåller de för 2 morötter á 60 g enormt mycket A-vitamin, lite C-vitamin och under 10% av dagsbehovet för alla andra mikronutrienter (fortfarande totalt mer per kalori givetvis, men vem orkar äta stora mängder morötter?

Om vi antar att varje morot äts med 3 matskedar gräddfil så får man i sig huvuddelen av mikronutrienterna (exkl. A-vitamin) från gräddfilen.
__________________
Senast redigerad av Prometeus 2010-08-16 kl. 08:42.
Citera
2010-08-16, 08:46
  #11
Medlem
Nyttiga snacks?
Bästa är om man äter för att man är hungrig och inte genom ett kompulsivt ätande bara för att det finns...

Med det sagt, det finns nyttigare snacks än chips. Massor med fett och, inte minst, massor med salt vanligen. Unna sig lite chips ibland är inte fel men max en chipspåse i månaden tror jag är en lämplig nivå.

Popcorn kan vara bättre, de kan poppas i inget fett (i fabrik/popcornsapparat) eller i lite fett i en kastrull. är som att äta majs helt enkelt. En hel del salt vanligtvis dock och ganska späckat med kolhydrater men mest är det luft.

Grönsaker i stavar är inte fel men, som alla som testat vet, inte alls lika spännande. Gör dock egna dippsåser, det är inte svårt. Då får du koll på vad du stoppar i dig och mindre mer konstiga kemikalier/salter.

Men nyttigt? Snacks per definition är något utanför den vanliga måltiden, dvs troligen extra energi (och salt) som man ej behöver.
Citera
2010-08-16, 08:50
  #12
Avstängd
Mr.Sölves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Om man ska få någon nytta av vitaminerna i morötter måste man ta något fetthaltigt till, annars tas inte vitaminerna upp och moroten passerar systemet obemärkt.

Där lärde jag mig något nytt, kan vara bra att veta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback