Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-21, 18:10
  #8713
Medlem
Massajens avatar
Varg-Larsen är rätt! Första delen är en mycket tät historia, med närmast hallucinatorisk skärpa, men berättelsen tappar fokus i andra halvan efter mötet med sin hatade bror Död-Larsen.

Jack var bara 40 vid sin mystiska död. Han hade en enorm produktion bakom sig och en livshistoria som hämtad ur något seriealbum; ostronpirat, luffare, krigskorrespondent, guldgrävare, politisk agitator. Hans författarskap hade ett stort inflytande. Intressant är att de finare litteraturkritikerna har väldigt lite att säga om honom trots hans odiskutabla storhet - påverkade en rad 1900-tals författare. Det är som om litteraturkritiken står handfallen inför verk som har stort folkligt och politiskt genomslag.

Lite kuriosa om Varg-Larsen; i persongarnityret förekommer en svensk, styrmannen Johansson, som framställs som en slem figur. Inte förvånande, eftersom London lär ha avskytt svenskar och gjorde flera nidporträtt av svenskar som gjort sig ett namn over there.

Stafettpinnen över till Douche-chill!
Citera
2017-11-28, 08:58
  #8714
Medlem
Kundalinis avatar
Här händer inte för mycket, så jag passar på.

https://imgur.com/a/1zDC2

Här är en skön snubbe: https://www.youtube.com/watch?v=D0t-TyCOles
Citera
2017-11-29, 20:41
  #8715
Medlem
Massajens avatar
Eftersom Douche-chill lämnat tråden får jag själv hålla bollen rullande i frågesporten.

Jag söker en författare, något äldre än ovan nämnde London. Åren efter genombrottsromanen sålde författarens böcker i större upplagor än någon annans. Mer än Conan Doyle, Kipling, m fl samtida storheters. Ansåg sig själv - kanske delvis därför- vara ett litterärt geni (till skillnad från London). Litteraturkritiken mer skeptisk.

Några nyckelord till romanerna:

Norska kusten
Elektricitet
Djävulen
Miljonarv
Pianist
Citera
2017-11-29, 21:12
  #8716
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Eftersom Douche-chill lämnat tråden får jag själv hålla bollen rullande i frågesporten.

Jag söker en författare, något äldre än ovan nämnde London. Åren efter genombrottsromanen sålde författarens böcker i större upplagor än någon annans. Mer än Conan Doyle, Kipling, m fl samtida storheters. Ansåg sig själv - kanske delvis därför- vara ett litterärt geni (till skillnad från London). Litteraturkritiken mer skeptisk.

Några nyckelord till romanerna:

Norska kusten
Elektricitet
Djävulen
Miljonarv
Pianist

Bara en gissning men Robert Louis Stevenson?
Citera
2017-11-30, 01:02
  #8717
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Eftersom Douche-chill lämnat tråden får jag själv hålla bollen rullande i frågesporten.

Jag söker en författare, något äldre än ovan nämnde London. Åren efter genombrottsromanen sålde författarens böcker i större upplagor än någon annans. Mer än Conan Doyle, Kipling, m fl samtida storheters. Ansåg sig själv - kanske delvis därför- vara ett litterärt geni (till skillnad från London). Litteraturkritiken mer skeptisk.

Några nyckelord till romanerna:

Norska kusten
Elektricitet
Djävulen
Miljonarv
Pianist

Något äldre är ju lite diffust... Ändå samtida med sekelskifteslitteraturen så det låter som en Edwardian och inte en Viktorian. Fast Stevenson är kanske rätt...? Belloc och Chesterton var ju förbaskat produktiva men sålde de verkligen sådana mängder? Drar till med Chesterton, för att åtminstone få en ny ledtråd (om inte Smuts-Allan redan fått rätt?).
Citera
2017-11-30, 09:11
  #8718
Medlem
Massajens avatar
"Något äldre" betyder här drygt 20 år. Namnet idag nästan bortglömt, trots en viss upprättelse från kritikerna på senare tid. Jag gissar att romanerna överlevde en dryg generation efter författarens död.
Vi talar nu alltså om en av de första best-sellers i litteraturhistorien: Hur många idag läser Sigge Stark? Kommer Marianne Fredrikssons opus att fortsätta läsas?

Fler ledtrådar:

Den erkänt bästa boken är ett faustskt drama där författaren placerar sig själv i handlingen som framgångsrik författare avundad av huvudpersonen.
Född i Skottland och engelskspråkig men namnet klingar inte anglosaxiskt.

Spiritism
Kaldeer
Amatörmässig fascination för naturvetenskap; atomer, elektricitet, etc
Romantik
Högre medelklass
Konstnärliga och litterära kotterier
Citera
2017-12-01, 13:03
  #8719
Medlem
Massajens avatar
Kanske för svårt att komma på den gamla bästsäljande författarinnan

Dagens ledtråd: Efternamnet italienskklingande
Citera
2017-12-06, 12:58
  #8720
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Kanske för svårt att komma på den gamla bästsäljande författarinnan

Dagens ledtråd: Efternamnet italienskklingande
Daphne du Maurier? (Fast det låter ju franskt om jag ska vara ärlig).
Citera
2017-12-06, 20:36
  #8721
Medlem
Massajens avatar
Nej, hon är född i Skottland. Förnamnet är en av de vanligast kvinnonamnen världen över.
Räknades som en tämligen lättviktig författare. Jag misstänker att våra bibliotek slutade köpa in hennes verk någon gång i mitten av 1900-talet, men jag är inte säker.

En ledtråd till; Satan central i hennes viktigaste alster.
Citera
2017-12-06, 20:49
  #8722
Medlem
atts avatar
Helt ogooglat, Marie Corelli?
Citera
2017-12-06, 21:48
  #8723
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Helt ogooglat, Marie Corelli?

Googlade lite och fann att hon var född i London. Men det är nog hon ändå?!
Citera
2017-12-06, 21:54
  #8724
Medlem
Massajens avatar
Visst är det Marie Corelli. Hon var uppenbarligen mycket stolt över sina framgångar och ansåg sig inte vara underlägsen någon samtida storhet.

Stafettpinnen över till att.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback