2012-04-13, 00:22
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Har varit en idiot; den mediterrana mixen spetsad med dårhus doftar inte längre Pound utan Lord Byron?!!! Nu känns det som tredje gången gillt... En del byggnader jag inte kan identifiera, men dessa i sig gör att man kanske kan dra till med The Siege of Corinth?
Citera
2012-04-13, 00:37
Medlem
Cohibas avatar
Du skulle tänkt på ett annat verk av Byron.

Men Byron och dårhus? Möjligen kvalade pappa B Mad Jack, som aldrig skulle få ärva lordtiteln, in som dårhuskandidat, men lord B själv var väl bara i dagligt tal galen. Den författare jag söker satt verkligen på sinnessjukhus.
Citera
2012-04-13, 07:05
Medlem
Måste erkänna att jag är helt borttappad här. Jag irrar åt än det ena och än det andra hållet, sökandet försvåras något av att jag kanske inte direkt (läs: inte alls) har täckning när det kommer till så pass klassisk litteratur.

I alla fall så har jag sammanställt vad ledtrådarna verkar peka på, i hopp om att någon med lite bättre koll kanske kan komma fram till något.

Vill undvika att leda någon annan på samma villovägar som jag själv vandrat så jag har försökt
undvika att lägga till någon tolkning av ledtrådarna. Några av herrarna är t.ex. utspökade på diverse sätt, vilket skulle kunna vara det som är ledtråden.
Senast redigerad av Quellcrist 2012-04-13 kl. 07:28.
Citera
2012-04-14, 11:27
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
L´Education sentimentale av Flaubert? Nu skjuter jag vilt från höften, de var ju iofs de Maupassant som hamnade på dårhus, men hittar inget där... det känns som denna ahasverusvandring i cirklar runt pudeln leder... inte längre framåt, åtm inte för mig.

Bäste Cohiba! Lägg upp den på elva meter!?
Citera
2012-04-14, 14:20
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
L´Education sentimentale av Flaubert? Nu skjuter jag vilt från höften, de var ju iofs de Maupassant som hamnade på dårhus, men hittar inget där... det känns som denna ahasverusvandring i cirklar runt pudeln leder... inte längre framåt, åtm inte för mig.

Bäste Cohiba! Lägg upp den på elva meter!?

Maupassant, det var nog syffe vad? Denne var genuint galen, även om han periodvis blev bättre.

Författaren var italienare och levde på 1500-talet. Han har en tangobar i Buenos Aires uppkallad efter sig. Hans mest kända verk handlar om korsriddarnas befrielse av Jerusalem. Det sökta verket kom ut i översättning av den flitige Björkesson för några år sen och är ett exempel på herdediktning. Goethe skrev ett drama om honom, Byron en klagosång och Montaigne hälsade på men det vart inte så mycket intellektuellt utbyte av den visiten.

Alla former av googlande är nu frisläppta -
Citera
2012-04-14, 14:32
Medlem
Ledtråd ett var ett stycke av Léo Delibes, vilket ledde mig till Torquato Tassos Aminta.
Citera
2012-04-14, 15:00
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flabelline
Ledtråd ett var ett stycke av Léo Delibes, vilket ledde mig till Torquato Tassos Aminta.

Välommen in i spelet som ännu inte salig Härenstam brukade säga. Visst är det Tassos Aminta och du har bollen.

Postar förklaring av ledtrådarna senare.
Citera
2012-04-14, 17:15
Medlem
Ledtråd 1

Ledtråd 2

Ledtråd 3

Lycka till!
Senast redigerad av Flabelline 2012-04-14 kl. 17:19.
Citera
2012-04-14, 21:38
Medlem
Jag känner mig generös och bjuder på två till.

4

5
Citera
2012-04-15, 02:30
Medlem
Cohibas avatar
Nån Asientripp före andra världskriget - Ella Maillart?
Citera
2012-04-15, 16:38
Medlem
Nix. Det sökta verket är helt skönlitterärt.

Ledtråd 5, sedd ur en annan vinkel (en litterär sådan).
Citera
2012-04-16, 22:10
Medlem
P.Gs avatar
Har svårt med kopplingen mellan valutan och övriga ledtrådar, vad jag vet har den inte använts i något område som hyser bengaliska tigrar. Är just valutan i sig viktig eller syftar myntet mer på handel och kommers i allmänhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in