Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2010-08-16, 11:58
  #61
Medlem
Citat:
Den sexåriga flickan slog larm om vad som hänt. En polispatrull träffade henne på fredagseftermiddagen för att få en första bild av vad som hänt, och hur gärningsmannen såg ut.
- Vi samtalade bara helt kort med henne, säger Joakim Ekstrand.
Tidigast i morgon kommer ett regelrätt polisförhör att hållas med den sexåriga flickan.
- Det får utbildad personal göra. Alla detaljer sparas till dess, säger Joakim Ekstrand.


http://kvp.expressen.se/nyheter/1.20...dtogs-i-parken

Då kommer det förhoppningsvis fram lite mer uppgifter om det här snart.
Citera
2010-08-16, 12:07
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 55467575
6 år.. fattar ni egentligen hur sjukt? men sånt här är vardagsmat numera. blir en liten notis i tidningen. imorrn har alla glömt, förrutom flickan och hennes familj som är skadade för livet

Nej de kommer antagligen inte vara skadade för livet. Varför skulle de? Har du något som helst belägg för ditt påstående.

NB: Jag försvarar inte gärningen men var lite realistiska i era konsekvensbeskrivningar.
Citera
2010-08-16, 13:17
  #63
Medlem
MrJackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inferno9
Nej de kommer antagligen inte vara skadade för livet. Varför skulle de? Har du något som helst belägg för ditt påstående.

NB: Jag försvarar inte gärningen men var lite realistiska i era konsekvensbeskrivningar.
Bullshit. Du vet absolut ingenting om psykologi och bör därav ej heller prata om det.

Alla blir självklart inte skadade för livet, men eftersom det är ett barn vi pratar om, och inte en vuxen individ, så skapar händelserna det här barnet är med om hennes identitet och hennes moral. Blir du våldtagen sex år gammal, så kommer det med största sannolikhet att hänga med dig, inte minst till ditt framtida sexualliv. Poängen är att hennes psyke är ej fullständigt utvecklat utan den utvecklas fortfarande, så vi kan dra vår slutsats därifrån att det här kommer att hänga med henne långt in i livet.

(Nu förutsätter jag att "våldtäkten" eller det "sexuella ofredandet" var mer än att visa sin penis inför flickan, för det kan skakas av som "ooooh, en snopp! VA ÄCKLIT!)
Citera
2010-08-16, 19:00
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrJacksson
Bullshit. Du vet absolut ingenting om psykologi och bör därav ej heller prata om det.

Alla blir självklart inte skadade för livet, men eftersom det är ett barn vi pratar om, och inte en vuxen individ, så skapar händelserna det här barnet är med om hennes identitet och hennes moral. Blir du våldtagen sex år gammal, så kommer det med största sannolikhet att hänga med dig, inte minst till ditt framtida sexualliv. Poängen är att hennes psyke är ej fullständigt utvecklat utan den utvecklas fortfarande, så vi kan dra vår slutsats därifrån att det här kommer att hänga med henne långt in i livet.

(Nu förutsätter jag att "våldtäkten" eller det "sexuella ofredandet" var mer än att visa sin penis inför flickan, för det kan skakas av som "ooooh, en snopp! VA ÄCKLIT!)


Jaha, du som vet så mycket [mer än jag] om psykologi kanske kan ange lite källor dina påståenden då. Om flickan inte drabbats av några permanenta fysiska men kommer hon antagligen knappt minnas händelsen om 10-15 år. Minns du alla slagsmål du var inblandad i när du gick på dagis? Eller om du hade en förälder som gick bort när du var i den åldern, hur ser du på det idag?
Citera
2010-08-16, 19:23
  #65
Medlem
MrJackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inferno9
Jaha, du som vet så mycket [mer än jag] om psykologi kanske kan ange lite källor dina påståenden då. Om flickan inte drabbats av några permanenta fysiska men kommer hon antagligen knappt minnas händelsen om 10-15 år. Minns du alla slagsmål du var inblandad i när du gick på dagis? Eller om du hade en förälder som gick bort när du var i den åldern, hur ser du på det idag?
Eftersom min källa är någon som har studerat psykologi och allt vad det innebär (jag kommer inte ihåg det "exakta" som han har studerat), sexologi samt jobbat med våldtäktsmän (häktet) och våldtäktsoffer, så valde jag att söka på google i stället. Då jag fann så många träffar (snabbläste lite på de två första träffarna) så tycker jag allt att om du vill ha en källa så får du välja någon av dessa träffar: http://www.google.se/#hl=sv&source=h...3e09a97b93d220

Jag upprepar mig: Det hela beror på vad för sorts våldtäkt det är, men också självklart vad det är för individ som barnet kommer att utvecklas till, men om du har någon som helst kunskap inom psykologi, så vet du att händelserna till stor grad formar en människa. Blir du t.ex. mobbad under större delen av din uppväxt, så kanske du dras till en dator/TV-spels konsol, och därav blir väldigt antisocial och osäker av dig, så att generalisera på ditt sätt och inte ha en aning om varför de skulle få men för livet, är idiotiskt.

Brist på tillit för vuxna (då denne hela tonåren kan känna att vuxna har svikit denne, då sex kommer in i bilden och alla kompisar knullar runt) och svårighet med sin sexualitet kan mycket väl hända. Det sistnämnda är dock mina lekmanna teorier då jag först börjar studera psykologi på allvar detta läsår.
Citera
2010-08-16, 20:32
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrJacksson
Eftersom min källa är någon som har studerat psykologi och allt vad det innebär (jag kommer inte ihåg det "exakta" som han har studerat), sexologi samt jobbat med våldtäktsmän (häktet) och våldtäktsoffer, så valde jag att söka på google i stället. Då jag fann så många träffar (snabbläste lite på de två första träffarna) så tycker jag allt att om du vill ha en källa så får du välja någon av dessa träffar: http://www.google.se/#hl=sv&source=h...3e09a97b93d220


Jag läste http://web4health.info/sv/answers/sex-abuse-effects.htm och http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2784 träffen på den sökningen (andra träffen var en pdf) och det finns inget som helst stöd för att hennes (eller föräldrarnas) liv är förstört i och med det aktuella övergreppet. Offer kan drabbas av mängder av olika somatiska såväl som icke-somatiska åkommor efter ett övergrepp men nyckelordet är kan.

Ingressen på tredje träffen sammanfattade det hela ganska väl
Att ha blivit sexuellt utnyttjad och utsatt för ett övergrepp är ingen sjukdom eller diagnos i sig utan en traumatisk upplevelse som eventuellt leder till både kortsiktiga och långsiktiga men.
Ser du ordet eventuellt där?

Förmodligen kommer den här sexåringen (med reservation för om hon fått permanenta fysiska skador) klara sig alldeles utmärkt och kanske lite bättre än sina jämnåriga genom att hon är lite mognare och klokare. Jämför curlade barn som drabbas av diverse psykosomatiska åkommor som unga vuxna när de för första gången inser att världen inte alltid är så rosenröd.
Citera
2010-08-16, 20:47
  #67
Medlem
MrJackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inferno9
Jag läste http://web4health.info/sv/answers/sex-abuse-effects.htm och http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2784 träffen på den sökningen (andra träffen var en pdf) och det finns inget som helst stöd för att hennes (eller föräldrarnas) liv är förstört i och med det aktuella övergreppet. Offer kan drabbas av mängder av olika somatiska såväl som icke-somatiska åkommor efter ett övergrepp men nyckelordet är kan.

Ingressen på tredje träffen sammanfattade det hela ganska väl
Att ha blivit sexuellt utnyttjad och utsatt för ett övergrepp är ingen sjukdom eller diagnos i sig utan en traumatisk upplevelse som eventuellt leder till både kortsiktiga och långsiktiga men.
Ser du ordet eventuellt där?

Förmodligen kommer den här sexåringen (med reservation för om hon fått permanenta fysiska skador) klara sig alldeles utmärkt och kanske lite bättre än sina jämnåriga genom att hon är lite mognare och klokare. Jämför curlade barn som drabbas av diverse psykosomatiska åkommor som unga vuxna när de för första gången inser att världen inte alltid är så rosenröd.
Du är medveten om att vad som förstör ens liv är subjektivt? Hur vet du inte att tack vare det övergrepp hon utsattes för sex år gammal, så kommer hennes sexuella problem i fjorton-, femton-, sextonårsåldern orsaka ett självmord, då man skäms så pass mycket för sådana saker?

Jag har redan förklarat för dig att det här inte drabbar alla, ej heller blir konsekvenserna, om det blir några, likadana för alla som drabbas. Den här flickan kan räkna med men, men det beror självklart på hur omgivningen uppfattar det hela och det meddelande som de sänder till flickan om händelsen i fråga.
Citera
2010-08-19, 16:51
  #68
Medlem
Det här tystnade snabbt, ingen som har något nytt att bidra med?
Citera
2010-08-20, 19:13
  #69
Medlem
Läskigt detta. Örkelljunga börjar gå ner sig. Ingen som har någon ny info?

Fick höra någonstans ifrån att det rörde sig om en 25åring som jobbade som förskollärare i kommunen.. men bara rykten! (skrämmande rykten).. Dessutom, har han bott i örkelljunga och inte är nyligen tillkommen har jag förmodligen växt upp med honom och gått i samma klass osv. eller årskursen över. skrämmande!
Citera
2011-09-15, 13:39
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frkmaria
Läskigt detta. Örkelljunga börjar gå ner sig. Ingen som har någon ny info?

Fick höra någonstans ifrån att det rörde sig om en 25åring som jobbade som förskollärare i kommunen.. men bara rykten! (skrämmande rykten).. Dessutom, har han bott i örkelljunga och inte är nyligen tillkommen har jag förmodligen växt upp med honom och gått i samma klass osv. eller årskursen över. skrämmande!

Han var under 20 år
Citera
2011-09-15, 13:45
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebsun
Är ju själv uppväxt i örk, men var fan 2 år sen jag var där senaste. Jag har mina aningar vilka det skulle kunna va. Men utan mer signalement att gå på så är jag väldigt osäker och tänker inte hänga ut någon.

Dem pratar om någon grön jävla kulle och enda kullen jag tänker på ligger på ett område som heter högkullen. Som skulle vara en utmärkt plats för brottshändelsen.

Det var inte hökullen utan det var det relativt nya området vid lycksta berg tror jag det kallas
Citera
2011-11-02, 08:25
  #72
Medlem
Vad jag har hört så finns det en gärningsman som suttit inne.
Tyvärr var det förnekelse. Fast polisen är dock väldigt intresserad av honom?
Vet någon vem det kan vara?
En kille på 18 år från Örkelljunga, skulle inte bo så långt bort från familjen heller?
Hållt koll på flickan länge?
Någon som vet hur flickan mår idag?
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback