Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-03, 12:09
  #3049
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oelek
Sonarbilderna där man kan se Bogvisiret ligga uppe på båten talar oxå för att jag verkligen ser cylindern på min film det styrker att jag har rätt.
Bogvisiret ligger/sitter dock inte där det ska man ser dykarna komma ända fram till kanten och det hade aldrig funnits en kant bogvisiret suttit på plats men det ligger dock i närheten som jag sagt tidigRe och precis som man kan se på sonarbilden för jag har även tyckt det kommit fram grön färg när kameran vänt sig uppåt det är alltså färgen som finns på bogvisiret och då minns jag att jag tänkte kan bogvisiret vara i uppfällt läge? Men sonarbilden förklarR det oxå då tydligen Bogvisirt lagt sig uppe på båten.
Den här gröna färgen finns oxå på durken på båten men även på bogvisirets durk.

http://est.jbn.nu/factgroup/est/riddlese.html

Men med lite kartor över Estonia samt sonarbilden så tror jag man kan bevisa att bogvisiret fortfarande ligge kvar uppe på fartygskroppen precis som sonarbilden säger även det hållet bogvisiret ligger åt på sonarbilden stämmer väl överens med hur kameran kan svepa över cylindern tror jag.
Men får jag lite hjälp av expertis går det nog bevisa bogvisiret ligger vid båten.
Hur svårt kan det vara att lägga upp din film på nätet då? Har man youtubekonto så tar det några få minuter och har du inget konto så fixa det då.

Det där med sonarbilden har jag kommenterat flera gånger men du är ju ny här så jag kan ta det en gång till. Bilden är en kompositbild där konturen av vraket är lagd över en sonarbild på bottenkonturen från en äldre sonarbild. Det som kan påminna om ett bogvisir på sidan av Estonias för är förmodligen en grop eller kulle i botten som fanns där innan hon sjönk.

Gällande hydraulcylindrar är det ju svårt att säga vad du sett utan att se det själv. Så vitt jag kan se t ex på den här bilden från bärgningen eller de här båda på visiret på landbacken så sitter styrbords lyftcylinder kvar i visiret med kolvstången krökt men babords saknas och kan då sitta kvar i skrovet.

Tillägg: Fan, de två sista bilderna vill bara ladda ner sig, inte bara öppnas men det är alltså två vanliga bilder, vete helsike vad det blev för konstigt med länkningen.
Citera
2013-08-03, 12:26
  #3050
Medlem
Man dyker dock nere vid vraket redan 10 dagar efter förlisningen och datum när man ser det mystiska paketet på Estonia som vissa påstår är ett bombpaket är 941009 kl 23.14
Kanske finns en förklaring till att man först sänder ner en rov kamera just för man är rädd för att hitta bomber och vill inte riskera dykarna.
Citera
2013-08-03, 12:30
  #3051
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oelek
Man dyker dock nere vid vraket redan 10 dagar efter förlisningen och datum när man ser det mystiska paketet på Estonia som vissa påstår är ett bombpaket är 941009 kl 23.14
Kanske finns en förklaring till att man först sänder ner en rov kamera just för man är rädd för att hitta bomber och vill inte riskera dykarna.
Du kan avvakta vidare svammel tills du har lagt upp filmen. Det är fullständigt meningslöst att du sitter och berättar om en påstådd film som ingen annan kan se.
Citera
2013-08-03, 12:31
  #3052
Medlem
Ja filmen kommer nån gång.
Men jag måste först ta reda på mina rättigheter och vad som kan hända ifall jag lägger ut en film som troligtvis numera är hemlig för den lär ju va hemlig för den säger ju att kommissionen ljuger man har visst undersökt bildäck.

Men vad gör dom därnere då? Dom har ju verktyg med sig och det är ganska uppenbart dykarna jobbar nere vid fören av båten som man ser på min film dom är ialla fall inte bara ner och filmar och ser över vraket utan det jobbas för fullt därnere.
Citera
2013-08-03, 12:55
  #3053
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oelek
Ja filmen kommer nån gång.
Men jag måste först ta reda på mina rättigheter och vad som kan hända ifall jag lägger ut en film som troligtvis numera är hemlig för den lär ju va hemlig för den säger ju att kommissionen ljuger man har visst undersökt bildäck.

Men vad gör dom därnere då? Dom har ju verktyg med sig och det är ganska uppenbart dykarna jobbar nere vid fören av båten som man ser på min film dom är ialla fall inte bara ner och filmar och ser över vraket utan det jobbas för fullt därnere.
Skit i rättigheterna!

Det har ju varit dykare nere för att ta prover på gångjärnsinfästningar m.m. så det var kanske det du har sett. Men om du inte visar filmen så kan vi lika gärna anta att du inte sett någonting. Det är ju hur lätt som helst att skriva på nätet att man har sett något, utan uppbackning väger det lätt som en fjäder.
Citera
2013-08-03, 14:06
  #3054
Medlem
Arvo Piht räddas det säger man även på sverieges television men sedan försvinner arvo och det går ut en efterlysning via interpol den har jag oxå sett den fanns på en estonia sida där det fanns mycket matnyttig information.Tog även kopia på den och visade kompisar.
Ambulans filmen tror jag inte på för enligt vittnen som såg Arvo var det väl på nåt militärsjukhus i finland.

Jg trodde det bara var skitsnack det här att cement var ombord på bildäck tills jag såg den filmen jag har och man ser ganska många säckar cement men även pallar låt oss säga det var en lastbil med cement då är det stora mängder.
Jag läste att någon sa att cement ihop med vatten blir oerhört tungt men ni härinne som vet allting kanske kan tala om för mig om man får frakta cement omvord på ett fartyg då det binder vatten?

Man kan ju inte låta bli tänka i dom banorna att cementen var tänkt för hjälpa till att sänka Estonia.
Citera
2013-08-03, 14:17
  #3055
Medlem
Båda hydraulik-armarna sitter kvar på bogvisiret:
http://i700.photobucket.com/albums/w...us/estonia.jpg
http://est.jbn.nu/factgroup/pictures/visirhooks.jpeg
http://www.estoniasamlingen.se/images%5CBogvisir1b.jpg

Styrbords-armen är krökt i utdraget läge.
1. Det tyder på att armen fortfarande satt fast i sitt fäste i fartyget när den utsattes för stora krafter.
2. När den väl är krökt tappar den sin funktion och kan inte gå in och ut.
3. Det tyder på att infästningarna var kraftigt byggda, svetsade.
__________________
Senast redigerad av sovvandring 2013-08-03 kl. 14:27.
Citera
2013-08-03, 14:23
  #3056
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oelek
Ja filmen kommer nån gång.
Men jag måste först ta reda på mina rättigheter och vad som kan hända ifall jag lägger ut en film som troligtvis numera är hemlig för den lär ju va hemlig för den säger ju att kommissionen ljuger man har visst undersökt bildäck.

Men vad gör dom därnere då? Dom har ju verktyg med sig och det är ganska uppenbart dykarna jobbar nere vid fören av båten som man ser på min film dom är ialla fall inte bara ner och filmar och ser över vraket utan det jobbas för fullt därnere.
Ja, vad tror du dykarna gjorde? Man tog stålprover i Estonias för som sedan skickades på analys, man sågade loss gångjärnsinfästningar och annat som sedan togs upp till ytan. Det finns det gott om vittnen på.
Citat:
Ursprungligen postat av oelek
Arvo Piht räddas det säger man även på sverieges television men sedan försvinner arvo och det går ut en efterlysning via interpol den har jag oxå sett den fanns på en estonia sida där det fanns mycket matnyttig information.Tog även kopia på den och visade kompisar.
Ambulans filmen tror jag inte på för enligt vittnen som såg Arvo var det väl på nåt militärsjukhus i finland.

Jg trodde det bara var skitsnack det här att cement var ombord på bildäck tills jag såg den filmen jag har och man ser ganska många säckar cement men även pallar låt oss säga det var en lastbil med cement då är det stora mängder.
Jag läste att någon sa att cement ihop med vatten blir oerhört tungt men ni härinne som vet allting kanske kan tala om för mig om man får frakta cement omvord på ett fartyg då det binder vatten?

Man kan ju inte låta bli tänka i dom banorna att cementen var tänkt för hjälpa till att sänka Estonia.
Din trovärdighet är noll. Han heter AVO och inte Arvo. Att du inte ens kan hans namn gör det hela än roligare.

Om du lyssnar på intervjun som Hanna Brogren och Lars Tomth, Analysgruppen för granskning av Estoniakatastrofen och dess följder, gjorde med Lars Grundberg, Sveriges dåvarande ambassadör i Tallinn, så kommer du få höra. Man hade inte kompletta passagerarlistor, man hade svårt med namnbruk (flera namn stod upptagna flera gånger, vissa som både räddade, bekräftade döda och försvunna, vissa fanns dubbelt bokförda med förnamn efternamn samt efternamn förnamn och så vidare), man gjorde en mängd fel, helt enkelt. Att Avo Piht angavs som räddad är inte märkligt, det var flera som angavs som räddade som sedan visat sig vara försvunna, precis som att vissa som angivits döda egentligen levde. Det finns ingen relevans i den uppgiften, man hade bara en jävla oreda just den natten.

Självklart får man frakta cement ombord på fartyg. Man får frakta det mesta, vissa saker kräver dock specialtillstånd. Jag har åkt med fartyg som haft 3-4 tankbilar ombord med både diesel och bensin.
Citera
2013-08-03, 14:35
  #3057
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberdealer
Ja, vad tror du dykarna gjorde? Man tog stålprover i Estonias för som sedan skickades på analys, man sågade loss gångjärnsinfästningar och annat som sedan togs upp till ytan. Det finns det gott om vittnen på.

Din trovärdighet är noll. Han heter AVO och inte Arvo. Att du inte ens kan hans namn gör det hela än roligare.

Om du lyssnar på intervjun som Hanna Brogren och Lars Tomth, Analysgruppen för granskning av Estoniakatastrofen och dess följder, gjorde med Lars Grundberg, Sveriges dåvarande ambassadör i Tallinn, så kommer du få höra. Man hade inte kompletta passagerarlistor, man hade svårt med namnbruk (flera namn stod upptagna flera gånger, vissa som både räddade, bekräftade döda och försvunna, vissa fanns dubbelt bokförda med förnamn efternamn samt efternamn förnamn och så vidare), man gjorde en mängd fel, helt enkelt. Att Avo Piht angavs som räddad är inte märkligt, det var flera som angavs som räddade som sedan visat sig vara försvunna, precis som att vissa som angivits döda egentligen levde. Det finns ingen relevans i den uppgiften, man hade bara en jävla oreda just den natten.

Självklart får man frakta cement ombord på fartyg. Man får frakta det mesta, vissa saker kräver dock specialtillstånd. Jag har åkt med fartyg som haft 3-4 tankbilar ombord med både diesel och bensin.
Avo piht ja det kan stämma och han blir räddad som även svensk television säger.
Efterlysningen via interpol säger oxå att han vart räddad.

Hans hustru har pxå hela tiden trott han överlevde förlisningen.

Ja men är det cement ombord på lastbilar är det väl inte konstigt om det bidrar till att båten sjunker snabbare, lasten måste ju ha rört på sig bra mycket pxå då cement är oerhört tungt.

Ja känns bra att jag har den filmen som jag har och på den står det Estonias Bildäck filmen som försvanm.

Ni här på forumet kan få första hands information när den kommer ut på youtube.
Citera
2013-08-03, 14:37
  #3058
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberdealer
Ja, vad tror du dykarna gjorde? Man tog stålprover i Estonias för som sedan skickades på analys, man sågade loss gångjärnsinfästningar och annat som sedan togs upp till ytan. Det finns det gott om vittnen på.

Din trovärdighet är noll. Han heter AVO och inte Arvo. Att du inte ens kan hans namn gör det hela än roligare.

Om du lyssnar på intervjun som Hanna Brogren och Lars Tomth, Analysgruppen för granskning av Estoniakatastrofen och dess följder, gjorde med Lars Grundberg, Sveriges dåvarande ambassadör i Tallinn, så kommer du få höra. Man hade inte kompletta passagerarlistor, man hade svårt med namnbruk (flera namn stod upptagna flera gånger, vissa som både räddade, bekräftade döda och försvunna, vissa fanns dubbelt bokförda med förnamn efternamn samt efternamn förnamn och så vidare), man gjorde en mängd fel, helt enkelt. Att Avo Piht angavs som räddad är inte märkligt, det var flera som angavs som räddade som sedan visat sig vara försvunna, precis som att vissa som angivits döda egentligen levde. Det finns ingen relevans i den uppgiften, man hade bara en jävla oreda just den natten.

Självklart får man frakta cement ombord på fartyg. Man får frakta det mesta, vissa saker kräver dock specialtillstånd. Jag har åkt med fartyg som haft 3-4 tankbilar ombord med både diesel och bensin.

Hade inte kompletta passagerarlistor hur kan då en på facebook ha lagt ut alla passagerlistor som han fått tag på via Estland sammanlagt runt 1000 namn nåt.
Citera
2013-08-03, 14:39
  #3059
Medlem
Jag ska forska vidare i ämnet Avo Piht så återkommer jag när jag har mer kött på benen men den tiden jag forskade i detta så vet jag det fanns vittnen till att Avo Piht hade räddats några som var på samma militärsjkhus.
Citera
2013-08-03, 14:42
  #3060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberdealer
Vad du gör är alltså att du anklagar i princip varenda människa, framför allt det oberoende dykföretaget Rockwater, för att ljuga? Snyggt...

Vem är Arvo Piht? AVO Piht var den andra kaptenen på Estonia som hade befälet när ARVO Andreson var ledig. Han var med eftersom rederiet höll något möte ombord, det fanns alltså dubbel besättning ombord. Piht hade dock inte på bryggan att göra, han var ombord som civilist. Honom hittar du inte på bryggan.

Övriga personer på bryggan hade ett helvete med att försöka räta upp fartyget. Jag vet inte om du varit på någon brygga, men där finns ett antal reglage som man kan slå i huvudet i ordentligt. Jag har varit ombord på ett fartyg med cirka 10-12 grader slagsida och det var inte helt lätt att gå omkring där, Estonia hade 20-30 grader redan från början.

Någon sprängning är inte aktuell. Det är kort sagt trams.

Stämmer. Jag vill minnas att kapten plus ett par styrmän befann sig på bryggan och samtliga dog också på bryggan. Fartyget hade black-out, slagsida och radion fungerade inte. Självklart försökte man lösa situationen efter bästa förmåga.

AVO Piht överlevde inte. Det finns nämligen ingenting som bevisar detta.

Och kom inte dragande med den så kallade "ambulansfilmen" där det påstås att han åker av ett fartyg med en ambulans. Det stämmer inte. Först sade man Värtahamnen, sedan har man försökt med att han blev avsläppt i Åbo. MEN, ambulansen är svensk och jag har hittat den. Den tjänstgjorde i Stockholm under 1994. Däremot så lade inte ett enda fartyg till i någon av Stockholms hamnar som Piht skulle kunnat åka med. Fartyge som fanns på olycksplatsen var nämligen kvar i eftersöket långt efter gryningen och gick i hamn betydligt senare. Det finns alltså inte ett enda bevis för din tes.

haha skulle Avo Piht ha varit med som civilist du tror sveriegs television skulle gått ut och sagt att ett befäl räddats om han vore civilist knappast.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback