Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-13, 22:12
  #1
Medlem
LakritstroIIets avatar
Som rubriken, jag vill ha ett antal startskivor i form av iso-filer på ett USB-minne och kunna välja vilken iso-fil jag vill starta från. Främst är det iso-filer i form av en bootloader för Truecrypt (reparation) samt Win7-återställningsskivor.

System: Win7 Home Premium
Extra: Helkrypterad hårddisk med Truecrypt bootloader

Allt hjälp emottages tacksamt och ödmjukt!
Citera
2010-08-13, 22:41
  #2
Medlem
Plottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Som rubriken, jag vill ha ett antal startskivor i form av iso-filer på ett USB-minne och kunna välja vilken iso-fil jag vill starta från. Främst är det iso-filer i form av en bootloader för Truecrypt (reparation) samt Win7-återställningsskivor.

System: Win7 Home Premium
Extra: Helkrypterad hårddisk med Truecrypt bootloader

Allt hjälp emottages tacksamt och ödmjukt!

För att kunna välja ISO fil måste du ha ett för operativ installerat, innan windows startar..
Citera
2010-08-13, 22:45
  #3
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plotti
För att kunna välja ISO fil måste du ha ett för operativ installerat, innan windows startar..
Du menar att jag inte kan ha Truecrypt bootloader om jag ska kunna boota en iso-fil från ett USB-minne?
Citera
2010-08-13, 23:46
  #4
Medlem
vonOlofs avatar
Installera Grub på minnesmediat och packa upp ISO:n till fysiska filer på densamma. Eller vill du att även innehållet på USB-stickan ska vara krypterat?

Kika lite på hur till exempel Hiren's Boot CD kickar igång från USB-minne medelst Grub, du kanske kan få några användbara tips eller idéer därifrån:

http://www.hiren.info/pages/bootcd-on-usb-disk
Citera
2010-08-14, 00:48
  #5
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Installera Grub på minnesmediat och packa upp ISO:n till fysiska filer på densamma. Eller vill du att även innehållet på USB-stickan ska vara krypterat?

Kika lite på hur till exempel Hiren's Boot CD kickar igång från USB-minne medelst Grub, du kanske kan få några användbara tips eller idéer därifrån:

http://www.hiren.info/pages/bootcd-on-usb-disk
Hej, tack för ditt svar.

Nej innehållet på stickan behöver inte vara krypterat. Skälet till varför jag vill ha det så här är att jag vill ha återställningsskivor (Trucrypt, Win7) med mig på USB-sticka eftersom min dator inte har cd/dvd-läsare.

Så trots att min dator har Truecrypt bootloader, är det möjligt att köra Grub?
Citera
2010-08-14, 00:55
  #6
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Så trots att min dator har Truecrypt bootloader, är det möjligt att köra Grub?
Ingen aning, faktiskt, men det tar ju inte många minuter att testa plus att åtminstone jag själv skulle uppskatta att ta del av kunskapen om hur det gick.
Citera
2010-08-14, 01:07
  #7
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Ingen aning, faktiskt, men det tar ju inte många minuter att testa plus att åtminstone jag själv skulle uppskatta att ta del av kunskapen om hur det gick.
Jag har problem med att förstå hur jag ska konfigurera Grub.
Citera
2010-08-14, 01:15
  #8
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Jag har problem med att förstå hur jag ska konfigurera Grub.
Har du kollat på http://www.boot-land.net/forums/index.php?showforum=66 samt på Hiren's-länken?

I princip ska det räcka med att "SYS:a" USB-pinnen medelst grubinst_gui.exe samt lägga in grldr och i förekommande fall skapa en menu.lst med direktiv.
Citera
2010-08-14, 01:23
  #9
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Har du kollat på http://www.boot-land.net/forums/index.php?showforum=66 samt på Hiren's-länken?

I princip ska det räcka med att "SYS:a" USB-pinnen medelst grubinst_gui.exe samt lägga in grldr och i förekommande fall skapa en menu.lst med direktiv.
Jag har förstått principen, det är det där med direktiven jag har svårt för OCH interfacets olika alternativ för att kunna få en slutprodukt.
Citera
2010-08-14, 01:31
  #10
Medlem
vonOlofs avatar
Ta det steg för steg och se vad som händer samt kopiera en menu.lst och modifiera, så får du nog till det. Låtsas som sagt att USB-minne är en CD och se till att alla fysiska filer är utkopierade i stället för att ligga i en ISO-image.

Grub är med motsvarande termer bara själva "bootsektorn" på "skivan".
Citera
2010-08-14, 01:34
  #11
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Ta det steg för steg och se vad som händer samt kopiera en menu.lst och modifiera, så får du nog till det. Låtsas som sagt att USB-minne är en CD och se till att alla fysiska filer är utkopierade i stället för att ligga i en ISO-image.

Grub är med motsvarande termer bara själva "bootsektorn" på "skivan".
Fast det innebär ett problem när det kommer till Truecrypt bootskivan då denna iso-fil verkar vara krypterad, den går i vart fall inte att mounta.
Citera
2010-08-14, 01:35
  #12
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Fast det innebär ett problem när det kommer till Truecrypt bootskivan då denna iso-fil verkar vara krypterad, den går i vart fall inte att mounta.
Ajfan. Inte ens med ISOBuster eller PowerISO?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback