Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2020-06-02, 17:34
  #37
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruxillimux
Tja..

Märkte nu att mitt batteri inte laddas när jag har i sladden till datorn. Batteriet är helt tomt och när jag drar ur sladden däckar datorn. Det står "0% kvar (anslutet men laddas inte)".. Har jag gjort någon finurlig inställning eller bör jag oroa mig över att batteriet är helt kaputt? Det fungerade för bara några dagar sedan, och den har inte lämnat rummet sen dess.

Mvh

Edit:
Hittade en annan likadan tråd, men inte några vidare framsteg har gjorts där..
https://www.flashback.org/p24807106#p24807106

Prova koppla ur laddaren och låt den stå utan el i upp till en minut. "Smarta strömadaptrar" som kan leverera en rad olika strömstyrkor beroende på vad datorn efterfrågar brukar nollställa sin logik om du låter det vara urkopplade ett tag. Som för övrigt redan föreslagits; använd original laddare
Citera
2020-06-06, 12:36
  #38
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fick du någon ordning på ditt batteri? Jag skulle annars föreslå tre olika förklaringar:
1: Dell kräver Dell-laddare för att ladda datorn. Det går att strömförsörja datorn med tredjepartsladdare, både kinesiska men även sådana från exempelvis HP eftersom de har samma typ av plugg och spänning. Däremot går det inte att ladda med dessa. Kan signaleringen har blivit utslagen? Felmeddelandet om att laddaren är för svag tyder annars på detta.

2: En cell i batteriet har dött. Detta kan bokstavligen hända från ena minuten till nästa. Hade själv en Dell som ena dagen gav mig fem timmars batteritid och nästa dag vägrade fungera utan laddaren i.

3: Någonting med laddkretsarna i datorn som lagt av.

Av dessa förklaringar skulle jag säga att nummer två är det mest sannolika. Är något som jag sett hända på många olika bärbara från flera olika tillverkare. Eftersom batteriet är så nytt och datorn så gammal misstänker jag att det handlar om ett billigt batteri från Kina. Dessa kan ha lite varierande kvalitet om man säger så.. Men annars skulle jag råda dig att försöka leta upp en annan laddare att testa med. Dell har kört med samma modell på laddare i cirka 15 år så marknaden är knökfull av dessa. Annonsera exempelvis på Facebook, Blocket etc. Borde gå att hitta en originalladdare för typ en hundralapp eller så.
Tack för ditt svar, jag har haft precis liknande tankar och kommit till samma slutsats.
Ja, det var just batteriet som orsakade problem.

Nr1. stämmer nog inte eftersom laddaren ser som genuin Dell ut och igenkännes av BIOS där visas korrekt värde (130w). Som jag skrev ovan så hade jag skaffat lite starkare laddare som också verkade genuin och meddelanden (om att laddaren var svag) gick bort.
Mitt batteri började till slut laddas men ej högre än upptill 7%.
Det fick mig tänka på variant nr2. Precis som i ditt fall visade det förut 6-timmars batteritid men nu kan det bara hålla under 10 minuter bäst utan laddare. Som sagt, det var kanske någon/ra cell som plötsligt slutade fungera.

Äntligen lånade jag ett annat batteri av kompis och fick se att det började laddas som det ska. Det viktigaste nu är att inte trilla i samma fälla med batteriet när man köper ett nytt.

Vad som förvånade mig som mest var att det kan ske helt plötsligt på en dygn när man inte ens anar något problem.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback