Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-13, 02:03
  #1
Medlem
w8m8s avatar
Här kan vi snacka om det kommande os:et Win 7 till de kommande mobiltelefonerna.

http://www.windowsphone7.com/

Länken leder till ett demo av os:et.

Så vad tycker ni? Vad hoppas ni på och vad förväntar ni er?
Det enda jag fattat är att Microsoft satsar på att binda sina tidigare kunskaper och tjänster till denna lur. Allt från X-box live, till outlook, explorer, live m.m.
Kan bli en intressant utvceckling på smartphones.
__________________
Senast redigerad av cheeff 2010-10-12 kl. 15:48. Anledning: Förtydligade rubriken.
Citera
2010-08-13, 02:13
  #2
Medlem
Kommer bli som Iphone. Inget stöd för third party applications och allt måste fås ner från Microsofts egna tjänster.

I'll stick to open source thank you.
Citera
2010-08-13, 22:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w8m8
Så vad tycker ni? Vad hoppas ni på och vad förväntar ni er?
Det enda jag fattat är att Microsoft satsar på att binda sina tidigare kunskaper och tjänster till denna lur. Allt från X-box live, till outlook, explorer, live m.m.
Kan bli en intressant utvceckling på smartphones.

Jag har ju pillat på en av prototyperna och jag måste säga att jag är jäkligt impad av vad jag sett!

Helt klart är att Microsoft för ovanlighets skull har gjort sin hemläxa grundligt. Användargränssnittet/Användarparadigmen är helt klart nyskapande och effektiv. Personen bakom "interaktionstänket" heter Albert Shum och blev headhuntad från Nike (!) och han har sannerligen "rört om i grytan"...

UI:t är "superavskalat". Shum et. al. har insett att en smartphone i första hand är en informationsförmedlare -snabbt, tydligt och överskådligt ska det vara. Och det är det. Oerhört intuitivt och överskådligt. Inspirationen kommer tydligen från hur vägskyltar och andra offentliga informationstavlor är uppbyggda. Informationen och snabb förståelse är i centrum. "Wow-faktorn", eller "blinget", skapar man med väl utavalda, sammetslena interaktionsanimationer. Man tänker inte i "appar" utan är hela tiden väldigt informations-centrisk i sitt tänk. "apparna" flyter ihop på ett sätt som är svårt att förmedla. Vid en första anblick så kan man tycka att "det där är ju inga nyheter. Finns ju ingenting jag inte har i min iPhone. Löjligt". Men, sättet man sömmlöst knyter ihop det på är tamejfan genialiskt. Hatten av!

För multimedia har man (i princip) integrerat ZuneHD (Microsofts "iPod") med tillhörande musik-store a' la' iTunes (Zune-plattformen är dock betydigt mer "öppen" än vad iTunes är, vilket är positivt, tycker i alla fall jag...).

Det som kommer mejka eller brejka en ny plattform är "apparna" och WP7 är inget undantag. Microsoft har alltid haft fokus på utvecklarna (på gott och ont ). Microsoft levererar även här verktyg som är absolut spitzenklasse.

Eftersom jag själv utvecklar mot både Apple och Google kan jag ärligt säga att dom inte ens är med på kartan när det gäller utvecklingsverktygen. MS är helt i en egen klass när det gäller apputvecklingsverktyg. Punkt. Förutom bra verktyg som är oerhört spridda har man en bra utvecklarbas att rektrytera ifrån eftersom steget är litet mellan "MS desktop" och "WP7 utveckling". I alla fall, man kör med Silverlight/Expression Blend för att designa "appar" (finns hundratusentals duktiga silverlightdesigners redan idag använder blend som primärt verktyg) och så har man portat XNA-frameworket till WP7 för att underlätta speldesign (samma som används till XBox och Zune) plus XBox-live integration i luren så finns förutsättningarna för att effektivt skapa bra "appar".

Kommer dom kunna slå sig in? Tja, jag vet inte... Konkurrensen är hård, och i slutändan handlar det om "appar". Helkt klart är att det inte behövs 100000 appar för att nå framgång eftersom 99,5% av alla appar för iPhone och Android suger getbalk. Det som behövs är att MS ser till att vaska fram, säg 300-500 bra appar till sitt "marketplace" och så är dom med i matchen igen. Tilten mot lite mer proffsanvändare gör att jag tror att man initialt kommer kunna plocka marknadsandelar från Blackberry (som är sjukt starka utanför EMEA) och sedan kanske börja nagga lite i kanten på iPhone och Android (eller så går det åt helvete och WP7 dör ut. Mycket på spel ).

MS går också ifrån den gamla förlegade modellen med få "monumentala" uppdateringar och kommer istället att köra många små, inkrementella uppdateringar "over the air", dvs ingen tethering behövs utan upptateringarna laddas via 3G.

Nackdelar då? Endast appar genom "marketplace" (ingen sideloading, dvs liknande iPhone). Ingen sann multitasking (OSet tillåter full multitasking men MS har valt att inte låta tredjepartsappar kunna köra full multitasking för att undvika att "bloata" telefonen så den går segt. MS kommer dock "släppa på" features efterhand och dom vet att detta är en viktig funktion. Appar som följer med telefonen kan dock multitaska...). Ingen "klipp och klistra"...Tja...men det lär komma i en uppdatering...

Amen.

S
Citera
2010-08-13, 23:04
  #4
Medlem
Verkar riktigt nice detta! När kommer det släppas så att man kan gå och pilla på en själv?
Citera
2010-08-13, 23:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zIk.
Verkar riktigt nice detta! När kommer det släppas så att man kan gå och pilla på en själv?
"in time for the hollidays" säger MS. Dock har jag insiderinfo att man kommer släppa lurar i EMEA (Europa) redan i oktober. USA släpps senare, vilket är rätt tilltalande eftersom hela Zune-grejen har varit USA-exklusiv fram till nu (och enligt förvånansvärt många av mina amerikanska vänner är "bättre än iTunes").

Här är några (halvdana youtube-klipp från WP7 prototyper):
http://www.youtube.com/watch?v=IlsK6-y6cSw
http://www.youtube.com/watch?v=Rz75iTMJil8

Zune i WP7:
http://www.youtube.com/watch?v=_LjzfNgqZdE
...och på desktopen:
http://www.youtube.com/watch?v=0zArzH9pRsA

S
Citera
2010-08-14, 04:51
  #6
Medlem
w8m8s avatar
Tack superfluent för en rättvis inblick i Win 7 telefonerna!

Jag personligen gissar dock på att de kommer lägga mer krut för att få multitasking att funka även med den andra apparna i ganska hög grad, då vikten av multitsaking är hög som du precis nämner. Har själv nu en N900 från Nokia, som just har full multitaksing, och jag måste erkänna att det är den första lur från Nokia som hackar nåt förbannat för mig, även om den har sjukligt bra kvaliteér i övrigt.

För övrigt så skulle jag inte bli förvånad om de också satsade hårt på att samtliga funktioner skulle bli bättre/smidigare än t.ex. Iphone 4 som just släppts. För det skulle kännas onekligen konstigt att försöka övertyga flera olika typer av mobilanvändare att börja använda Microsofts lurar med lägre prestanda och funktioner.
Så jag gissar/hoppas på att det blir en rejäl uppgradering i det mesta av luraena nu innan releasen.
För övrigt så kommer Win7 telefonerna bli första gången jag sviker Nokia sen 1997.
Citera
2010-08-17, 17:18
  #7
Medlem
Uppdaterar med lite ny info om gaming på WP7...
Som sagts tidigare så har man integrerat XBox Live i telefonen vilket innebär att avatar, friends, dina spel, resultat och allt annat som hör till XBox Live dyker upp även i din mobil. Det öppnar också för att kunna spela samma spel, och till och med fortsätta ett spel som påbörjats på din stora spekonsol...på telefonen. Cool.

Listan på spel som MS meddelar redan är klara för lanseringen är för närvarande (den lär fyllas på allt eftersom dom approvar fler):
“3D Brick Breaker Revolution” (Digital Chocolate)
“Age of Zombies” (Halfbrick)
“Armor Valley” (Protégé Games)
“Asphalt 5” (Gameloft)
“Assassins Creed” (Gameloft)
“Bejeweled™ LIVE” (PopCap)
“Bloons TD” (Digital Goldfish)
“Brain Challenge” (Gameloft)
“Bubble Town 2” (i-Play)
“Butterfly” (Press Start Studio)
“CarneyVale Showtime” (MGS)
“Castlevania” (Konami)
“Crackdown 2: Project Sunburst” (MGS)
“De Blob Revolution” (THQ)
“Deal or No Deal 2010” (i-Play)
“Earthworm Jim” (Gameloft)
“Fast & Furious 7” (i-Play)
“Fight Game Rivals” (Rough Cookie)
“Finger Physics” (Mobliss Inc.)
“Flight Control” (Namco Bandai)
“Flowerz” (Carbonated Games)
“Frogger” (Konami)
“Fruit Ninja” (Halfbrick)
“Game Chest-Board” (MGS)
“Game Chest-Card” (MGS)
“Game Chest-Logic” (MGS)
“Game Chest-Solitaire” (MGS)
“GeoDefense” (Critical Thought)
“Ghostscape” (Psionic)
“Glow Artisan” (Powerhead Games)
“Glyder 2” (Glu Mobile)
“Guitar Hero 5” (Glu Mobile)
“Halo Waypoint” (MGS)
“Hexic Rush” (Carbonated Games)
“I Dig It” (InMotion)
“iBlast Moki” (Godzilab)
“ilomilo” (MGS)
“Implode XL” (IUGO)
“Iquarium” (Infinite Dreams)
“Jet Car Stunts” (True Axis)
“Let’s Golf 2” (Gameloft)
“Little Wheel” (One click dog)
“Loondon” (Flip N Tale)
“Max and the Magic Marker” (PressPlay)
“Mini Squadron” (Supermono Limited)
“More Brain Exercise” (Namco Bandai)
“O.M.G.” (Arkedo)
“Puzzle Quest 2” (Namco Bandai)
“Real Soccer 2” (Gameloft)
“The Revenants” (Chaotic Moon)
“Rise of Glory” (Revo Solutions)
“Rocket Riot” (Codeglue)
“Splinter Cell Conviction” (Gameloft)
“Star Wars: Battle for Hoth” (THQ)
“Star Wars: Cantina” (THQ)
“The Harvest” (MGS)
“The Oregon Trail” (Gameloft)
“Tower Bloxx NY” (Digital Chocolate)
“Twin Blades” (Press Start Studio)
“UNO” (Gameloft)
“Women’s Murder Club: Death in Scarlet” (i-Play)
“Zombie Attack!” (IUGO)
“Zombies!!!!” (Babaroga)

S
Citera
2010-08-19, 09:50
  #8
Medlem
Lite klipp från XBox Live och "gejmingupplevelsen" i WP7:
Avatarer och props: http://www.viddler.com/simple/b160bc30/
Avatarer och gadgets i WP7: http://www.viddler.com/simple/959df5b6/
Spelsnack: http://www.viddler.com/simple/a61d5c46/

S
__________________
Senast redigerad av superfluent 2010-08-19 kl. 10:38. Anledning: fel länk rättad
Citera
2010-08-20, 14:18
  #9
Medlem
penol700s avatar
http://www.youtube.com/watch?v=_hdUj...eature=related

Äntligen något som kan spöa Apple... kul att se hur Microsoft verkligen har insett att användarupplevelsen är viktig för kunderna.
Nästa gång kommer det inte räcka med en lite finare display för nya iphone.
Citera
2010-08-20, 15:29
  #10
Avstängd
SonOfZeuss avatar
Vilket företag kommer tillverka mobilen? Om det är Samsung så kommer ingen att köpa ju, plast kvalitet.
Citera
2010-08-20, 15:30
  #11
Medlem
Wobins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonOfZeus
Vilket företag kommer tillverka mobilen? Om det är Samsung så kommer ingen att köpa ju, plast kvalitet.

ASUS ska släppa en WP7 lur.
Ser fram emot det, de ASUS produkter som har varit i mina ägor har jag var nöjd med.
Citera
2010-08-20, 16:05
  #12
Avstängd
Win 7 och Nokia tror jag skulle bli en ledande kombination.

Utöver ASUS, vet ni vilka andra telefoner som kommer samarbeta med Win 7?
__________________
Senast redigerad av mauro 2010-08-20 kl. 16:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback