Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-01-28, 01:36
  #13
Medlem
Timeouts avatar
Av en händelse när jag sökte artiklar om mordet utanför Ramsele hittade jag en artikel om det här mordet och blev intresserad.
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Finns det någon skribent här som vet om nedanstående man och kvinna har varit misstänkta för mordet på Carl-Olof Nord?
  • Tord Esbjörn Karlsson (1952)
  • Mervi Annikki Jussi (1959)
Mannen dödade sin sambo först och sedan tog han självmord. Fick fram uppgifterna via en tidningsartikel. Skulle vara kul om någon kunde lämna vidare information om dessa 2 figurer.
Kan någon få fram vilka nummer på Artillerigatan dom misstänkta mördarna och offret bodde.
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
Den 12 oktober 1992 kramar 55-årige Carl-Olof Nordh sin fru adjö för att åka till jobbet på kustradion Härnösand radio. Bara 40 minuter senare hittas han mördad på vägen mot Åvikebruk, inte så långt från E4 vid Högsnäs nära gränsen mot Timrå kommun...
Citat:
Ursprungligen postat av Annonsblockeraren
Var någonstans Carl-Olof Nordh mötte mördaren vet vi inte men det kan ha varit nära hemmet.

55-årige Härnösandsbon Carl-Olof Nordh mördades hösten 1992 och polisen tror att han mötte gärningsmannen eller gärningsmännen utanför sin bostad eller i de intilliggande kvarteren vid 7:30-tiden. Det meddelade spaningsledningen efter mordet.

Varför området nära den mördades bostad betraktades som mycket intressant berättade man inte. Utredarna arbetade efter teorin att det var ett rånmord.

Carl-Olof Nordh, 55 år, dog någon gång mellan klockan 7:50 och 8:10 måndagen den 12 september.
Det är väl inte allt för långsökt om man ser på tiden.
Misstänkta mördarna Tord Esbjörn Karlsson (1952) och Mervi Annikki Jussi (1959) bodde på samma gata som mordoffret, Artillerigatan i Härnösand, och Nordh hittades död 40 minuter efter att han hade åkte hemifrån. Vilka andra skulle ha hunnit med detta på den korta tiden?

Jag letade reda på var Artillerigatan i Härnösand låg och hur långt det är till fyndplatsen och mätte avståndet. Det är knappt 2 mil.

Artillerigatan ligger i centrala Härnösand och mördaren/mördarna var troligen i Nordhs bil redan vid hemmet kl 7.30 på morgonen.
Bilen ska köra genom centrala Härnösand och söderut i knappt 2 mil varav dom sista kilometerna på en mindre väg.

"Klockan tio i åtta på måndagsmorgonen åker en tankbilschaufför ut mot Åvike. Allt är som vanligt. När chauffören tjugo minuter senare åker samma väg tillbaka ser han Carl-Olof Nordh ligga på vägen, med ansiktet rakt ner i gruset och benen utsträckta."
https://www.allehanda.se/artikel/den...adiooperatoren

Nordh blev mördad någon gång mellan kl 7.50 och 8.10.
Nordh mördades mellan han lämnar hemmet kl 7.30 och 8.10, inom max 40 minuter.
Han kan lika gärna ha blivit mördad och dumpad på vägen strax efter kl 7.50 men det är bara 20 minuter efter att han lämnade hemmet, lite snålt om tid.
Troligare är att han blev mördad runt kl 8 och det är 30 minuter efter att han lämnade hemmet.

Kalla fall: Nordhmordet ”polisiärt uppklarat” – men ingen dömd
PUBLICERAD 25 DECEMBER 2018
Vid lunchtid samma dag hittades Carl-Olof Nordhs bil slarvigt parkerad utanför Härnösands sjukhus. Mördarna tros ha överrumplat Nordh när han skulle åka till jobbet, tvingat honom att köra mot Åvike, rånmördat honom där och återvänt till stan i Nordhs bil.

Carl-Olof Nordh var känd för att ofta ha mycket pengar på sig.

Ett par som bodde i samma område som Nordh, som numera är döda, har misstänkts för att ligga bakom mordet. Fallet har i många år betraktats som uppklarat i praktiken” i poliskretsar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...men-ingen-domd

Slår man ihop allt detta, bostäderna på samma gata, den korta tiden, körtiden på vägen till mordplatsen, Nordhs egenhet att bära större summor på sig, just den här dagen 8.000 kr, ryktet gick om att Nordh alltid gick omkring med större summor på sig, anabolatorskens ständiga brist på pengar, det blonda hårstrået i bilen så har nog polisen rätt. Polisiärt uppklarat för mördarna är döda.

Anabolatorsken verkar dessutom har en förkärlek för att använda kniv.
"En man skjuter sig själv efter att först ha tagit livet av sin sambo. Och när det visar sig att mannen har knivhuggit kvinnan svårt innan skotten föll, börjar ryktena gå i Härnösand."
Citera
2021-08-11, 03:37
  #14
Medlem
Ett skumt rånmord.

55-årige Carl-Olof Nordh från Härnösand hittades knivmördad 12 oktober. Han låg på en grusväg från E4 in mot Åvike bruk i Hässjö. Någon kan ha tvingat honom att köra söderut på E4 istället för till jobbet i Härnösand.

Utredning: Eftersom Carl-Olof brukade ha mycket kontanter på sig blev rånmord huvudteorin. Plånboken hittades i bilen – tömd på pengar.

I mars 1993 anhölls två män, men de släpptes i brist på bevis.

Vilka två män anhölls och varför?

Senare fick man fram att ett hårstrå från bilen tillhörde en kvinna. Polisen riktade blicken mot ett Sundsvallspar, men det ledde ingenstans.

Efter att en man mördade sin sambo och sköt sig själv i Härnösand i november 1993 trodde polisen att de var Carl-Olofs mördare. Mannen hade missbrukat anabola och bodde i samma område som Carl-Olof. Men paret har inte kunnat knytas till mordet.
Citera
2022-01-15, 00:51
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jag bodde vid tiden för mordet i området kring där han hittades. Jag kommer ännu ihåg att två poliser ringde på dörren och förhörde mina föräldrar om iakttagelser, något de dessvärre inte hade då vi bara hade varit hemma under dagen och han mördades på en väg som inte syntes från vårat hus.

Mina föräldrar är övertygade om att det var Jussi som var gärningsmannen. Han och tjejen han senare mördade (innan han tog sitt eget liv) hade en dotter som är jämnårig med mig. Det sades att mamman till henne hade haft en affär med Carl-Olof och att det var därför han mördades. Dottern blev adopterad av och uppfostrades av sin mammas syster.

Är du säker på att gärningsmannen du beskriver hette Jussi i efternamn? Letar nämligen efter ett fall där gärningsmannen hette Jussi i efternamn och mördade sin fru/sambo och sedan tog sitt liv, med deras 6-åriga dotter hemma i huset. Hittar ingenting på nätet.
Citera
2022-03-20, 19:23
  #16
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av factsandfiction
Är du säker på att gärningsmannen du beskriver hette Jussi i efternamn? Letar nämligen efter ett fall där gärningsmannen hette Jussi i efternamn och mördade sin fru/sambo och sedan tog sitt liv, med deras 6-åriga dotter hemma i huset. Hittar ingenting på nätet.

Oj, nej, snarare så är jag rätt säker på att han inte hette Jussi. Jussi är mammans efternamn. Jag måste ha haft någon liten hjärnblödning då jag kallade honom för det. Tyvärr minns inte anhöriga som var med då det skedde vad han hette, uppdaterar om minnet klarnar för dem.
Citera
2022-03-20, 22:53
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Oj, nej, snarare så är jag rätt säker på att han inte hette Jussi. Jussi är mammans efternamn. Jag måste ha haft någon liten hjärnblödning då jag kallade honom för det. Tyvärr minns inte anhöriga som var med då det skedde vad han hette, uppdaterar om minnet klarnar för dem.

Du lägger verkligen ner mycket tid och kraft på att få fram något som redan finns postat i denna tråd.
Citera
2022-03-21, 09:34
  #18
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Du lägger verkligen ner mycket tid och kraft på att få fram något som redan finns postat i denna tråd.

Okej. Det var ett bra tag sedan jag läste tråden, jag besvarade bara frågan jag fick.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback