Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-10, 22:38
  #1
Medlem
Dostoyevskys avatar
Har nu lyckats få mig en billig tvåa i Kungsmarken, Karlskrona inför mina studier vid BTH. Dock var jag lyckligt ovetande om det rykte området dragit på sig Kan någon här bekräfta/dementera om det är Karlskronas svar på Rosengård, fast värre?
Citera
2010-08-10, 22:44
  #2
Medlem
Topolinos avatar
Hej, har bott i Karlskrona och det är deras motsvarighet till Malmös Rosengård.
Det är av den anledningen lägenheterna är billiga där.
Men värre än Rosengård kan jag inte tänka mig.


Har genom tiderna träffat en del familjer som påstår sig ha trivts där.
Min uppfattning är dock att det är stökigare än genomsnittet med till ex sopor och pisslukt, klotter mm
Citera
2010-08-10, 22:53
  #3
Medlem
Odysseus.s avatar
Så farligt är det inte. Men mer invandrare är det ju dock i området.
Citera
2010-08-10, 22:53
  #4
Medlem
inget fel på kungsmarken om du inte är rasist xD neh men det är inte värre än rosengården kan jag tänka mej
Citera
2010-08-10, 22:56
  #5
Medlem
Dostoyevskys avatar
Hmm, ryktet är kanske något överdrivet då? Skönt att höra isåfall, vissa blev ju nästan direkt vettskrämda när jag berättade var jag skulle bo
Citera
2010-08-10, 23:06
  #6
Medlem
Odysseus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dostoyevsky
Hmm, ryktet är kanske något överdrivet då? Skönt att höra isåfall, vissa blev ju nästan direkt vettskrämda när jag berättade var jag skulle bo

Fördomar...
Citera
2010-08-10, 23:20
  #7
Medlem
Området är till största del bebott av invandrare blandat med en del studenter. Vet inte om det är Karlskronas "sämsta" område men åtminstone ett av dom. Jag sätter sämsta inom parentes då området även om det är dåligt för Karlskrona på inget vis håller en låg klass på en mer nationell skala.

Byggnaderna, affärsutbudet och dina grannar kanske är deprimerande att se på men varken jag eller kvinnliga bekanta har känt oss på något vis osäkra där. I Karlskrona så är det mesta av buset i centrum.
Citera
2010-08-13, 10:15
  #8
Medlem
bajskorven3s avatar
Tycker verkligen INTE du ska flytta in i en bostad i Kungsmarken. Hellre vid Marieberg eller dyl isf om du nödvändigtvis måste bo vid det området. Ända människorna som inte har en invandrarbakgrund som bor där är dom som lever på samma villkor som invandrarna.
Citera
2010-08-13, 10:41
  #9
Medlem
Paladins avatar
Bodde 2 år i Kungsmarken när jag studerade vid BTH (bor annars i GBG) och kan säga att det var jävligt sunkigt då åtminstone. Nu var detta i början på 2000-talet någon gång (runt -03) och efter detta vet jag inte om något skett.
Min trappuppgång låg tydligen granne med någon slags tillfällig "flyktingplacerings" -uppgång och där hände mycket vill jag säga. Möbler flög ut från fönster, barn togs som gisslan etc så kan säga att det var åtminstone ingen brist på drama om man nu gillar det!
Varje vinter krossades rutorna till bottenplanet med av härliga ungar som ville leka snöbollskrig på ett lite mer... destruktivt sätt. Detta kan ju dock ses som positivt då en del av urinlukten från trappuppgången vädrades ut!

Men rent PERSONLGEN hände det mig bara en sak dock, vilket inte är dåligt med tanke på alla sena, ragglande nätter genom kungsmarken. Vad som hände var att min bil (stod i garaget) blev totalt nersprutad med skumbrandsläckare vilket också vore bra! Om bilen brunnit dvs....


På min tid var Kungsmarken iallafall ofräscht, fult och ett rätt trist ställe att bo på (med vissa spännande inslag!), men det har som sagt kanske ändrats!
Citera
2010-08-20, 10:54
  #10
Medlem
Jag ska också flytta dit och plugga nu, flyttar in idag faktiskt, minna två medmänniskor i lägenheten är av utländskt ursprung och kan inte prata svenska, dock så verkar de rätt så vettiga och trevliga samt att i alla fall den ena pluggar en master degree nu, köket luktade lite skumt och badrumet stank av klor eftersom den ena tvättar en del av sin tvätt med kloring men eftersom de verkar vettiga så ska jag se om vi kan ta ett snack Mitt eget rum verkar rätt nice och fräsht igallafall.

Känns ju relativt säkert ändå att det bor många studenter samt militär där är lite smårädd för inbrott dock, händer det där? Eller fungerar de 24/7 studenterna som ett aktivt skydd

Lite wiki, http://sv.wikipedia.org/wiki/Kungsmarken prinsen bodde själv där xD så då ska det väl duga för en själv också :P
Citera
2011-08-02, 21:59
  #11
Medlem
rAppmeisters avatar
Ursäktar bumpen men tänkte höra hur det går i området?
Om man som student tänkte bo där, hur är det?
Hur är skicket på lägenheterna och liknande?
Spamma på med information, gärna via PM och här i tråden så man får lite uppdateringar!
Citera
2011-09-25, 22:54
  #12
Medlem
Dostoyevskys avatar
Nu såg jag din förfrågan lite sent kanske men en uppdatering är kanske i sin ordning ändå.

Har hittills inte haft några som helst problem med att bo här, inga grannar som stör, inget bus på nätterna eller att jag kännt mig otrygg sent om natten. Egentligen är det väl precis som resten av Karlskrona, här händer inte ett skit
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback