Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2010-08-10, 20:55
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
En kassörska ingår inga avtal i samband med försäljning. Hon säljer en vara som omfattas av butikens allmäna köpevillkor, upprättat av firmatecknaren.

Rent juridiskt har enbart personer med rätt att teckna firman, eller med fullmakt, rätt att ingå avtal för företagets räkning.

Däremot kan det säljande företaget handlat i god tro, exempelvis att personen i fråga säger sig ha befogenheter att ingå avtal, då kan avtalet ändå vara giltigt. Kan man bevisa att det säljande företaget handlat i vetskap om att personen inte har rätt att ingå avtal, kan avtalet hävas.

När du kommer in på avtalsfrågor är jag säker på att de berör området.
[min fetning]

Nyss var det bara firmatecknare, men då är vi överens på den punkten. Var väl inte så svårt?

Mycket i "avtalsfrågan" är beroende av om anställning förelegat och i så fall vilken befattning den anställde haft eftersom att detta bestämmer omfattningen av ställningsfullmakten. Därför var det relevant att börja från början.
Citera
2010-08-10, 22:42
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
En kassörska ingår inga avtal i samband med försäljning. Hon säljer en vara som omfattas av butikens allmäna köpevillkor, upprättat av firmatecknaren.

Rent juridiskt har enbart personer med rätt att teckna firman, eller med fullmakt, rätt att ingå avtal för företagets räkning.

Däremot kan det säljande företaget handlat i god tro, exempelvis att personen i fråga säger sig ha befogenheter att ingå avtal, då kan avtalet ändå vara giltigt. Kan man bevisa att det säljande företaget handlat i vetskap om att personen inte har rätt att ingå avtal, kan avtalet hävas.

Seriösa säljare kontrollerar vilka som har rätt att teckna företaget. Det står i alla företags bolagsordningar och uppgiften kan inhämtas från register från olika tjänster på nätet. De får dessutom ofta sina säljarlistor kompletterade med vilka de ska prata med.

När du kommer in på avtalsfrågor är jag säker på att de berör området.

Så du menar att det inte uppstår avtal mellan en kund och ett företag genom en kassörskas agerande som fullmäktige när man som kund betalar för en vara? Varje gång du köper något ingår du ett avtal.
Lyssna på jorre och läs: https://lagen.nu/begrepp/St%C3%A4llningsfullmakt
Citera
2010-08-10, 22:45
  #27
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kleve
Så du menar att det inte uppstår avtal mellan en kund och ett företag genom en kassörskas agerande som fullmäktige när man som kund betalar för en vara? Varje gång du köper något ingår du ett avtal.
Lyssna på jorre och läs: https://lagen.nu/begrepp/St%C3%A4llningsfullmakt

Ånej, det får bli en uppgift för morgondagen.
Citera
2010-08-11, 10:44
  #28
Medlem
Tack för alla svar.

Nu har vi bestridit fakturan.

Vi kryssade över fakturan skrev ett meddelande på den att vi bestrider den i sin helhet, skrev med datum för tidpunkt för faxningen.


Nu är det väl bara vänta och se? Förhoppningsvis så släpper dem de, eller tar det till tingsrätten.

Min chef fick tag på säljaren igår och stod och skrek lite till honom. Han sa att han vägrade betala och skulle ta det till konsumentverket om det fortsatte. Då säger säljaren att han kan stryka halva fakturan.

Det tycker jag är ett väldigt skumt beteende. Varför skulle han vilja stryka halva fakturan om han vet att han har rätt? Det känns som de bara försöker kräma ut så mycket pengar som de kan. Och tar hellre lite än inget alls.

Tack igen för hjälpen.
Citera
2010-08-11, 12:46
  #29
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ånej, det får bli en uppgift för morgondagen.
Diskussionen är intressant. Om du har tid och ork att utveckla vore i vart fall jag tacksam.
Citera
2010-08-12, 11:30
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockyW
Tack för alla svar.

Nu har vi bestridit fakturan.

Vi kryssade över fakturan skrev ett meddelande på den att vi bestrider den i sin helhet, skrev med datum för tidpunkt för faxningen.


Nu är det väl bara vänta och se? Förhoppningsvis så släpper dem de, eller tar det till tingsrätten.

Min chef fick tag på säljaren igår och stod och skrek lite till honom. Han sa att han vägrade betala och skulle ta det till konsumentverket om det fortsatte. Då säger säljaren att han kan stryka halva fakturan.

Det tycker jag är ett väldigt skumt beteende. Varför skulle han vilja stryka halva fakturan om han vet att han har rätt? Det känns som de bara försöker kräma ut så mycket pengar som de kan. Och tar hellre lite än inget alls.

Tack igen för hjälpen.



Hört talas om nöjd kund?
Strök kanske halva fakturan p.ga. att det hela är en stor jäkla röra och din chef skäller ut och hotar med konsumentombudsmannen.
Det finns två alternativ som din chef kan göra för att slippa betala fakturan:

1. Göra polisanmälan på dig gällande bedrägeri, på så sätt slipper han betala.
2. Försöka driva på allt juridisk genom att säga att du inte har rättighet, men eftersom du säger i en inspelning att du har detta så kommer antagligen punkt 1 komma tillbaks i ev rättegång.



Nu är dock 118 700 ett relativt stort företag med bra kassalikviditet samt bra soliditet så frågan är om dessa är intresserade av att driva detta ärende till tingsrätten. Mitt hjärta säger nej, men man vet ju aldrig..


Återkom gärna när du hör några nyheter om det.
Citera
2010-08-12, 11:39
  #31
Medlem
ormanoffs avatar
tre tips till ts:

1. Lita på jorre, inte på killen som aldrig hört talas om en ställningsfullmakt och som inte orkar läsa på wikipedia.

2. Be din chef sluta göra bort sig genom att dilla om konsumentverket.

3. Ljug aldrig om att du har rätt att ingå avtal för någon annans räkning, det gör dig nämligen skadeståndsskyldig enligt avtalslagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Avator
1. Göra polisanmälan på dig gällande bedrägeri, på så sätt slipper han betala.

Var fick du det ifrån? En polisanmälan gör inget för betalningsskyldigheten.
Citera
2013-10-16, 23:41
  #32
Medlem
Jag gjorde misstaget att tacka ja till en heltidstjänst hos just detta företag.
Kan säga att jag slutade efter några dagar tillsammans med de 2 andra som också blev "utvalda" att börja där då vi insåg att företaget var bluff och dessutom inte betalade ut den garantilön som de hade lovat oss.

Hoppas jag räddat värdefull tid för någon stackare där ute genom att meddela detta!
Citera
2013-10-17, 01:06
  #33
Medlem
bjornebarns avatar
Gammal tråd, men är det bara jag som noterade att telefonförsäljaren sade "49 och 95"? Detta är ju helt klart tvetydigt. Det kan ju betyda både 49,95 kronor, som TS trodde, samt 4995 kronor, som räkningen var på.

Hur ser det ut i den här typen av probem egentligen? Med min väldigt begränsade kunskap om juridik så tror jag att man bör kunna häva avtalet om föräljaren sade ett fel som så uppenbart kan misstolkas väldigt grovt, oavsett om försäljaren har insett, bort inse, eller inte, att denna misstolkning kunde ske. Om försäljaren har insett eller bort inse så bör det väl kunna hävas mha avtalslag 30§, medan om försäljaren inte har insett det så bör det väl kunna hävas mha avtalslag 36§?
Citera
2013-10-17, 02:37
  #34
Medlem
calvinclowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Gammal tråd, men är det bara jag som noterade att telefonförsäljaren sade "49 och 95"? Detta är ju helt klart tvetydigt. Det kan ju betyda både 49,95 kronor, som TS trodde, samt 4995 kronor, som räkningen var på.

Hur ser det ut i den här typen av probem egentligen? Med min väldigt begränsade kunskap om juridik så tror jag att man bör kunna häva avtalet om föräljaren sade ett fel som så uppenbart kan misstolkas väldigt grovt, oavsett om försäljaren har insett, bort inse, eller inte, att denna misstolkning kunde ske. Om försäljaren har insett eller bort inse så bör det väl kunna hävas mha avtalslag 30§, medan om försäljaren inte har insett det så bör det väl kunna hävas mha avtalslag 36§?

Jag tänkte tvärt om, hur fan kunde han tolka det så. Många försäljare inkl mig själv nämner priser på det sättet. Samtidigt hade 49.90 varit för billigt för den tjänsten om vi vetat vad den handlat om. Så nej.
Citera
2013-10-17, 02:50
  #35
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvinclown
Jag tänkte tvärt om, hur fan kunde han tolka det så. Många försäljare inkl mig själv nämner priser på det sättet. Samtidigt hade 49.90 varit för billigt för den tjänsten om vi vetat vad den handlat om. Så nej.


Men det är ju en jävla skillnad på 49 95, 4995 eller 49,50, första och sista exemplet syftar på 49.50kr, inte 4995, Menar man fyratusenniohundranittiofem så säger man det. Allt annat är bara lurendrejeri om man inte klargör vad man menar
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback