Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-10, 11:48
  #1
Medlem
Hej.


Min chef har fått en faktura från 118 700 på 4995:- för en tjänst de menar att jag har beställt.

Jag kommer väl ihåg samtalet som kom i början av förra veckan, jag hade jobbat från 6 på morgonen och klockan var väl runt 15-16 på eftermiddag och jag var riktigt less. Jag är medveten om att jag har ingått ett avtal med dem men självklart så sa det till mig att de skulle kosta 49:95 för 1 år. Eller 49:95 var vad jag hörde men antagligen sa de bara 49 95.

Jag tänker bestrida denna faktura och jag har en fråga till er som kan sånt här.

Det finns inga papper eller register att jag jobbar på mitt jobb, jag jobbar inte svart men det är ett litet företag och jag har inte haft något behov av att ha något anställningsavtal. Min chef har haft en lite tyngre sommar så jag har inte fått lön sen i slutet av Juni.

Med de argumenten så kan man ju mena att den som har beställt den s.k. tjänsten till företaget inte har befogenhet även om jag säger det i inspelningen. Det finns egentliga inga bevis alls på att jag har jobbat där sen i Juni månad.

Så hur ska jag gå till väga och finns det något sätt jag kan undslippa att bli blåst på en produkt jag inte vill ha?

Tack på förhand.
Citera
2010-08-10, 11:52
  #2
Medlem
KeyserRobins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockyW
Hej.


Min chef har fått en faktura från 118 700 på 4995:- för en tjänst de menar att jag har beställt.

Jag kommer väl ihåg samtalet som kom i början av förra veckan, jag hade jobbat från 6 på morgonen och klockan var väl runt 15-16 på eftermiddag och jag var riktigt less. Jag är medveten om att jag har ingått ett avtal med dem men självklart så sa det till mig att de skulle kosta 49:95 för 1 år. Eller 49:95 var vad jag hörde men antagligen sa de bara 49 95.

Jag tänker bestrida denna faktura och jag har en fråga till er som kan sånt här.

Det finns inga papper eller register att jag jobbar på mitt jobb, jag jobbar inte svart men det är ett litet företag och jag har inte haft något behov av att ha något anställningsavtal. Min chef har haft en lite tyngre sommar så jag har inte fått lön sen i slutet av Juni.

Med de argumenten så kan man ju mena att den som har beställt den s.k. tjänsten till företaget inte har befogenhet även om jag säger det i inspelningen. Det finns egentliga inga bevis alls på att jag har jobbat där sen i Juni månad.

Så hur ska jag gå till väga och finns det något sätt jag kan undslippa att bli blåst på en produkt jag inte vill ha?

Tack på förhand.

Finns det inte något som kallas distansavtalslagen och säger att du har 14 dagars ångerrätt på alla avtal du ingår på distans, exempelvis per telefon? Det kommer jag ihåg att vi var tvugna att uppge när jag jobbade på ett callcenter och sålde mobilt bredband iaf.

EDIT: På Konsumentverkets hemsida hittar jag detta:
Citat:
...Om du däremot köper något på postorder, av en telefonförsäljare, från TV-shop, på Internet eller vid hemförsäljning, har du 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige.
Ångerrätten finns i distans- och hemförsäljningslagen. Lagen innehåller bland annat krav på att säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp.
__________________
Senast redigerad av KeyserRobin 2010-08-10 kl. 11:57.
Citera
2010-08-10, 11:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeyserRobin
Finns det inte något som kallas distansavtalslagen och säger att du har 14 dagars ångerrätt på alla avtal du ingår på distans, exempelvis per telefon? Det kommer jag ihåg att vi var tvugna att uppge när jag jobbade på ett callcenter och sålde mobilt bredband iaf.

Det stämmer, men den ska tydligen inte gälla om man säljer till företag.
Citera
2010-08-10, 11:57
  #4
Medlem
KeyserRobins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockyW
Det stämmer, men den ska tydligen inte gälla om man säljer till företag.

Okej, det kan mycket väl stämma.
Citera
2010-08-10, 11:57
  #5
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockyW
Det stämmer, men den ska tydligen inte gälla om man säljer till företag.

Kontrollera med chefen om du har rätt att ingå avtal för företagets räkning. Annars ber du chefen bestrida fakturan med hänvisning till att du inte har rätt att ingå avtal enligt företagets bolagsordning.
Citera
2010-08-10, 12:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Kontrollera med chefen om du har rätt att ingå avtal för företagets räkning. Annars ber du chefen bestrida fakturan med hänvisning till att du inte har rätt att ingå avtal enligt företagets bolagsordning.


Jag har garanterat inte rätt att ingå avtal för företagets räkning. Jag har inte ens en officiell anställning.

Så även fast jag i inspelningen sa att jag hade befogenhet så behöver inte det stämma?
Citera
2010-08-10, 12:08
  #7
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockyW
Jag har garanterat inte rätt att ingå avtal för företagets räkning. Jag har inte ens en officiell anställning.

Så även fast jag i inspelningen sa att jag hade befogenhet så behöver inte det stämma?

Men, har du i samband med beställning sagt att du har befogenheter?
Generellt är det bara firmatecknare som får ingå avtal, han får hävisa sin bestridan till det.

Dock vet jag inte om du har fört någon bakom ljuset genom att hävda att du har rätt att ingå avtal. Kanske du blir skyldig på något sätt till det hela i allafall.

I vilket fall som helst så är det bara att börja med att dra ett streck över fakturan. Skriva att fakturan bestrids i sin helhet och faxa tillbaka. Ni behöver i dagsläget inte föklara varför ni bestrider.
Citera
2010-08-10, 12:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Men, har du i samband med beställning sagt att du har befogenheter?
Generellt är det bara firmatecknare som får ingå avtal, han får hävisa sin bestridan till det.

Dock vet jag inte om du har fört någon bakom ljuset genom att hävda att du har rätt att ingå avtal. Kanske du blir skyldig på något sätt till det hela i allafall.

I vilket fall som helst så är det bara att börja med att dra ett streck över fakturan. Skriva att fakturan bestrids i sin helhet och faxa tillbaka. Ni behöver i dagsläget inte föklara varför ni bestrider.


Jag tror han frågade under inspelning om jag hade befogenheter att teckna avtal och jag sa ja, eftersom jag trodde det rörde sig om 50:- dum som jag är.

Ok, hur långa brukar sådana här processer vara och kan det bli mycket dyrare?
Citera
2010-08-10, 12:45
  #9
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockyW
Jag tror han frågade under inspelning om jag hade befogenheter att teckna avtal och jag sa ja, eftersom jag trodde det rörde sig om 50:- dum som jag är.

Ok, hur långa brukar sådana här processer vara och kan det bli mycket dyrare?
Summan det handlar om är ointressant. DU har ju inte befogenheter att täckna avtal i en annan persons namn/företag!
Trist att behöva lära sig en så dyr läxa, om det går så långt. Men vi får la hoppas det löser sig för dig och att du aldrig mer talar med en telefonförsäljare

PS. Tror man att något kostar en viss summa så VET man ju inte, då måste man ju fråga så man VET vad summan är. För att tro el. jag tyckte han sa, hjälper inte i dessa lägen. DS
Citera
2010-08-10, 12:57
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Summan det handlar om är ointressant. DU har ju inte befogenheter att täckna avtal i en annan persons namn/företag!
Trist att behöva lära sig en så dyr läxa, om det går så långt. Men vi får la hoppas det löser sig för dig och att du aldrig mer talar med en telefonförsäljare

PS. Tror man att något kostar en viss summa så VET man ju inte, då måste man ju fråga så man VET vad summan är. För att tro el. jag tyckte han sa, hjälper inte i dessa lägen. DS


Du har helt rätt. Jag blev naiv och trodde att det skulle vara något ärligt företag bakom. Men om jag inte har befogenhet att teckna ett avtal för företaget så bör ju problemet vara löst där? De kan ju inte kräva pengar för att avtal tecknat utav en person som inte är behörig att teckna sådana avtal?

Jag förstår att det inte gäller juridiskt att jag trodde att det kostade 1% av den ursprunliga kostnaden. Skrev det mest så att ni som hjälper mig skulle få en inblick.
Citera
2010-08-10, 13:02
  #11
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockyW
Jag tror han frågade under inspelning om jag hade befogenheter att teckna avtal och jag sa ja, eftersom jag trodde det rörde sig om 50:- dum som jag är.

Ok, hur långa brukar sådana här processer vara och kan det bli mycket dyrare?

Jag tror inte det blir så lång process. I och med att ni bestrider fakturan så måste de i såfall stämma er i tingsrätten då de inte kan driva in fakturan genom KFM.

Skriv redan på fakturan ni bestrider och skickar tillbaka att ni bestrider den på grund av att du inte har rätt att teckna företaget.

Har du namnet på företaget som skickade fakturan?
Citera
2010-08-10, 13:13
  #12
Medlem
CureMes avatar
Det faktum att du sagt att du har rätt att ingå avtal för firmans räkning ställer helt klart till det. Jag undrar om inte firman blir skyldig att betala den räkningen och du ev gör dig skylldig till Trolöshet mot huvudman. Vad säger din chef om det hela? Mörka inte mot chefen för då blir det bara värre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback