Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-10, 00:26
  #1
Avstängd
Finns det nå bilder på Gustav Vasas skelett/kvarlevor?

Det finns det på Karl XII iallafall.
Citera
2010-08-10, 00:34
  #2
Medlem
Fenrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKillerSwede
Finns det nå bilder på Gustav Vasas skelett/kvarlevor?

Det finns det på Karl XII iallafall.

Jag tror inte intresset har varit speciellt stort för hans kvarlevor eftersom man är rätt säker på att det är han som är begravd i Uppsala domkyrka och där med har inte graven öppnats, men jag kan ha fel.
Citera
2010-08-10, 01:09
  #3
Medlem
ClassWarHeros avatar
Citat:
Som ett komplement till Per Brahes förskönande bild av sin morbror kan det nämnas att när Gustav Vasas kvarlevor undersöktes 1945 konstaterades det att Gustav Vasa hade varit axelbred och ganska grovt byggd samt ca 173 centimeter lång, dvs något kortare än de drygt tre stockholmsalnar Per Brahe anger. Ansiktet var långt och smalt med en låg och bred panna. Martin Olsson fällde följande helhetsomdöme om gamle "kung Göstas" utseende:

Efter kraniet att döma hade han säkerligen icke haft ett "wackert" utan snarare ett "fult" men säkerligen mycket uttrycksfullt ansikte
.

http://www.tacitus.nu/svenskhistoria...a/gv-fakta.htm

Citat:
In the late 1550s, Gustav's health declined. When his grave was opened in 1945, an examination of his corpse revealed that he had suffered chronic infections of a leg and in his jaw.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gustav_I_of_Sweden
Citera
2010-08-10, 01:20
  #4
Medlem
Imirons avatar
Vafan ska man öppna alla jävla kungagravar för och kolla på kvarlevorna? Låt männen vila i frid. Med Karl XII var det en sak, där hade man ju hela mordgrejen att kolla, men med Gustav Vasa är det ju bara trams om att veta hur han såg ut. Vi har ju porträtt för fan. Visst, de kanske är lite tillfixade, men jag hade inte blivit glad över att min grav blev kränkt enbart för att någon misstänkte att alla bilder av mig vara photoshopade.
Citera
2010-08-10, 01:38
  #5
Medlem
Fenrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Vafan ska man öppna alla jävla kungagravar för och kolla på kvarlevorna? Låt männen vila i frid. Med Karl XII var det en sak, där hade man ju hela mordgrejen att kolla, men med Gustav Vasa är det ju bara trams om att veta hur han såg ut. Vi har ju porträtt för fan. Visst, de kanske är lite tillfixade, men jag hade inte blivit glad över att min grav blev kränkt enbart för att någon misstänkte att alla bilder av mig vara photoshopade.
Det var precis det jag menade. Det finns ingen anledning att öppna en grav, oavsett om det är kung eller inte, trotts att jag är ateist så tycker jag att gravfrid ska få råda om det inte finns en mycket speciell anledning att öppna graven. Jag blev jävligt äcklad när jag var på museet i Kairo och såg alla gamla kungar ligga i glaskistor, detta gick emot deras vilja, även om det är döda så måste man visa respekt.

Sedan har vi ju gravöppningen av Heliga Birgitta, det visade sig ju att det var helt fel kvarlevor i graven, det var ju bra att vi fick reda på det kanske, i historiskt syfte, men graven blev skändad, bara för att vi måste veta bättre.
Citera
2010-08-10, 09:54
  #6
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenrer

Sedan har vi ju gravöppningen av Heliga Birgitta, det visade sig ju att det var helt fel kvarlevor i graven, det var ju bra att vi fick reda på det kanske, i historiskt syfte, men graven blev skändad, bara för att vi måste veta bättre.
Man kan inte med säkerhet säga om det är birgittas kranium. Skallen förefaller vara från 1200-talet men en fiskrik kost skall kunna ge ben som ser äldre än de är. När det undersöktet på 1950-talet hittade man en defekt på insidan och det skulle kunna vara spår efter en godartad tumör som givit hallucinationer.
Citera
2010-08-10, 23:59
  #7
Medlem
Oralices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Man kan inte med säkerhet säga om det är birgittas kranium. Skallen förefaller vara från 1200-talet men en fiskrik kost skall kunna ge ben som ser äldre än de är. När det undersöktet på 1950-talet hittade man en defekt på insidan och det skulle kunna vara spår efter en godartad tumör som givit hallucinationer.

Intressant det måste jag helt klart fördjupa mig i.
Måste erkänna att det varit något komiskt/tragiskt(gränsen är hårfin) om en tumör låg bakom heliga Birgittas religiösa syner. So much for religion.
Citera
2010-08-11, 00:13
  #8
Medlem
Robacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKillerSwede
Finns det nå bilder på Gustav Vasas skelett/kvarlevor?

Det finns det på Karl XII iallafall.

Kan ev. finnas bilder (eller hänvisningar till var man kan hitta bilder) i Erik Janssons bok "Tiden och döden. Kungliga gravöppningar" från 2004. http://libris.kb.se/bib/9411308
Citera
2010-08-11, 00:20
  #9
Avstängd
Är det nån som lagt märke till att på Karl XIIs kranium så verkar ju skinnet sitta kvar? Man ser ju bara en mun, inte nån käke med tänder

(nej jag pratar inte om skotthålet i tinningen om nån nu tror det)
Citera
2010-08-11, 00:27
  #10
Medlem
Robacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKillerSwede
Är det nån som lagt märke till att på Karl XIIs kranium så verkar ju skinnet sitta kvar? Man ser ju bara en mun, inte nån käke med tänder

(nej jag pratar inte om skotthålet i tinningen om nån nu tror det)

Det är det nog rätt många som gjort. Kroppen och dessutom hans hjärta balsamerades nämligen.
Citera
2010-08-12, 20:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roback
Det är det nog rätt många som gjort. Kroppen och dessutom hans hjärta balsamerades nämligen.
Intressant iakttagelse. Gustav Vasa, som omnämns tidigare i tråden, balsamerades icke och mkt riktigt är hans huvud endast ett kranium (vilket framgår av foton tagna vid gravöppningen).
Citera
2010-08-14, 00:26
  #12
Avstängd
Finns det nå bilder på hans skelett ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback