Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-01, 07:36
  #13621
Medlem
Citat:
Enzenn: "det finns gemensamma drag mellan Nelson Mandela och Sture Bergwall"

Va?
Citera
2014-01-01, 08:18
  #13622
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
[/b]
Va?

Föll resten av texten bort för dig?

Eller drabbades du av akut skärmblindhet? Synbortfall?

Så här fortsatte min text:


<Båda har tillbringat många och långa år avskilda från samhället.
Båda har rivit upp oerhört mycket känslor i sina resp omgivningar.
De har inte knäckts av den i stora stycken repressiva behandling de utsatts för.
Det finns/fanns starka krafter som vill/-e motverka frisläppandet.>



Blev det litet lättare för dig nu?

Var det en jobbig nyårsafton?
Citera
2014-01-01, 08:32
  #13623
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Föll resten av texten bort för dig?

Eller drabbades du av akut skärmblindhet? Synbortfall?

Så här fortsatte min text:


<Båda har tillbringat många och långa år avskilda från samhället.
Båda har rivit upp oerhört mycket känslor i sina resp omgivningar.
De har inte knäckts av den i stora stycken repressiva behandling de utsatts för.
Det finns/fanns starka krafter som vill/-e motverka frisläppandet.>



Blev det litet lättare för dig nu?

Var det en jobbig nyårsafton?

Du är osmaklig!
Citera
2014-01-01, 09:05
  #13624
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Du är osmaklig!


Nu är inte jag i tråden för att presentera mig själv, för då hade jag informerat dig och andra smalspåriga, att folk som känner mig betecknar mig som broad-minded

Jag skiter i om du uppfattar mig som osmaklig.
Jag ser att Sverige har betett sig/beter sig lika osmakligt som Sydafrika i relation till en enskild person.

Du ser inte det?
"Synbortfall"?

Vill du skjuta alla budbärare i tråden som du inte gillar, istället för att möta dem för vad de innehållsligt hävdar/resonerar kring, så visar du därmed var du befinner dig.
Citera
2014-01-01, 11:15
  #13625
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Du har helt rätt i att Sture Bergwall har varit en mycket stark person.
Jag vet att jag kommer att få påhopp för det jag nu skriver, men sticker ändå ut hakan och säger, att det finns gemensamma drag mellan Nelson Mandela och Sture Bergwall:

Båda har tillbringat många och långa år avskilda från samhället.
Båda har rivit upp oerhört mycket känslor i sina resp omgivningar.
De har inte knäckts av den i stora stycken repressiva behandling de utsatts för.
Det finns/fanns starka krafter som vill/-e motverka frisläppandet.

[/i]
(Min fetning)
Jag tror denna formulering var lite olycklig. Om du istället skrivit "mellan fallen NM och SB" hade det nog varit enklare att ta. Det som nog känns stötande är att Mandela trots allt haft ett enormt värde för SA som person och för landets (världens) värdegrunder. Jag förstår din tanke men du hade kanske kunnat hittat något mindre känsligt exempel.
Citera
2014-01-01, 11:40
  #13626
Medlem
Reimers avatar
LGWP,s senaste krönika om Quickskandalen.

" Min inledande fråga är om han tagit del av vad Quick sagt under de samtal och förhör som polisen haft med honom under närmare två år innan det är dags för rättegången. Christiansson undviker frågan och när jag övergår till att berätta för honom om de olika svarsalternativ alla faktafel, allmänna konstigheter och rena obegripligheter som Quick lämnat under förundersökningen som svar på de frågor som Christianson ställt i sin undersökning så vägrar han svara och hänvisar i stället till åklagaren Christer van der Kwast.

Jag byter spår och ställer en enkel följdfråga. Har han överhuvudtaget pratat med Thomas Quick om frågorna i sin undersökning. Svaret som han ger är häpnadsväckande.

Han har inte frågat Quick om detta. De som han pratat med, och som således har "svarat för Thomas Quicks räkning" det är exakt så han säger - är "huvudsakligen Seppo Penttinen och i viss mån Christer van der Kwast"."

http://www.expressen.se/kronikorer/l...-och-aklagare/

På det sättet kunde SB veta saker och ting som bara polis och utredare kände till, han fick facit från SP och CdK.
Citera
2014-01-01, 12:02
  #13627
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av habet
(Min fetning)
Jag tror denna formulering var lite olycklig. Om du istället skrivit "mellan fallen NM och SB" hade det nog varit enklare att ta. Det som nog känns stötande är att Mandela trots allt haft ett enormt värde för SA som person och för landets (världens) värdegrunder. Jag förstår din tanke men du hade kanske kunnat hittat något mindre känsligt exempel.

Tack för ditt påpekande!
Men!
Du kan vara helt jävla säker på att det där inte var en feltryckning från min sida!

Såhär:
Vilken nation var under alla år den i särklass mest öppet kritiska till Sydafrika?
-Sverige!

Sverige brännmärkte, med all rätt! ett vidrigt system i Sydafrika.

Jag säger inte att SB skall uppfattas som en samvetsfånge, men jag ser hur starka krafter inom Sverige inte vill ta tag i frågan om de mångåriga missförhållandena och ser det juridiska Kamaraderi som finns i landet och som nu för alla(?) blivit uppenbart.

Sverige vill för allt i världen inte hamna i skamvrån.
Nu sitter man med både Assange och Sture Bergwall i knäet..


Och tro för all del inte alltför mycket på att Q-kommissionen kommer att ställa saker och ting tillrätta.
När Regeringen på 50-talet skapade den s k Kejne-kommissionen, så trixade man till det så att en del av rapporten hemligstämplades.

Det kan hända igen.
Valet av ledamöter i kommissionen borde göra fler än mig orolig.
Om man vill få Sanningen på bordet, vill säga.

Den här tråden har skribenter, som tycks vilja dra en grå och våt filt över detta sorgliga kapitel i svenskt förvaltnings- och ämbetsmannavälde.
Citera
2014-01-01, 12:13
  #13628
Medlem
OldWolfs avatar
http://www.expressen.se/nyheter/chri...pa-gws-kritik/

- Det var inget märkligt i undersökningen. På ett eller annat sätt förmedlades Quicks svar från polisförhören till den vetenskapliga undersökningen. Det är det naturliga, säger justitierådet Göran Lambertz till Expressen.

Man borde inte häpna över något Lambertz säger, men nu verkar han sinnessvag.,
Citera
2014-01-01, 12:16
  #13629
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
(Min fetning)
Jag tror denna formulering var lite olycklig. Om du istället skrivit "mellan fallen NM och SB" hade det nog varit enklare att ta. Det som nog känns stötande är att Mandela trots allt haft ett enormt värde för SA som person och för landets (världens) värdegrunder. Jag förstår din tanke men du hade kanske kunnat hittat något mindre känsligt exempel.

Olycklig eller ej, så finns det likheter. Det handlar om lång inlåsning som leder till insikter, hos den inlåste och hos omgivningen.

Jämförelsen är inte så tokigt om man ser till att det Sture Bergwall och Nelson Mandela låstes in för, inte anses vara ett brott i den meningen det var när de låstes in!

Eller att det var brotten och inlåsningen som visade omgivning på problem som var större än saken, och att den enskilda människans situation belyser ofta stora samhällproblem på ett pedagogiskt sätt. Men inte tillräckligt för att alla ska förstå, men tillräckligt för att göra ändringar som alla har nytta av.

Om vi ser till vår egen regerings inställning till Apertheid och hur lite det nämns hur moderater såg på Apartheid och aldrig diskuterat detta. Man låtsas som om tidigare stöd för Apartheid är inget som behöver ens nämnas, när statsmannen Mandela ska begravas.

Det är känsligt det där med svarta terrorister, som blir rehabiliterade, och får världens beundran. Till den grad att all inblandning i terror och korruption glöms bort av världen, då är alla tacksamma för att Syd Afrika slapp Rhodesias öde, eller de blodbad som är normaliteten i Afrika.

Enzenns jämförelse är olycklig, det finns inte med på kartan att göra den intellektuella tankevurpan i ett land som inte diskuterar utifrån historia eller annan kunskap som man kollektivt har valt att inte diskutera.

Jag tycker att jämförelsen visar på hur olika folkslag ser på det förflutna, då utanför Sverige diskuteras faktiskt övergrepp från staten, men i Sverige förnekas allt som inte passar in i bilden av Sverige.

Jämförelsen är mycket bra när det gäller en enskild sak som leder till förändringsarbete!
Citera
2014-01-01, 12:33
  #13630
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Du är osmaklig!

Nej, hen är inte osmaklig. Det du sysslar med är projiceringar.

Din debatteknik är oärlig, du framför andras åsikter, insikter och ideér efter att du förvrängt dessa i ett tiotal inlägg där du kommer med spydigheter. För att sedan vilja framstå som geniet som kom på det du skriver alldeles själv i senare inlägg. Senaste inläggen från dig, visar detta med all tydlighet.
Citera
2014-01-01, 12:47
  #13631
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Tack för ditt påpekande!
Men!
Du kan vara helt jävla säker på att det där inte var en feltryckning från min sida!

Såhär:
Vilken nation var under alla år den i särklass mest öppet kritiska till Sydafrika?
-Sverige!

Sverige brännmärkte, med all rätt! ett vidrigt system i Sydafrika.

Jag säger inte att SB skall uppfattas som en samvetsfånge, men jag ser hur starka krafter inom Sverige inte vill ta tag i frågan om de mångåriga missförhållandena och ser det juridiska Kamaraderi som finns i landet och som nu för alla(?) blivit uppenbart.

Sverige vill för allt i världen inte hamna i skamvrån.
Nu sitter man med både Assange och Sture Bergwall i knäet..


Och tro för all del inte alltför mycket på att Q-kommissionen kommer att ställa saker och ting tillrätta.
När Regeringen på 50-talet skapade den s k Kejne-kommissionen, så trixade man till det så att en del av rapporten hemligstämplades.

Det kan hända igen.
Valet av ledamöter i kommissionen borde göra fler än mig orolig.
Om man vill få Sanningen på bordet, vill säga.

Den här tråden har skribenter, som tycks vilja dra en grå och våt filt över detta sorgliga kapitel i svenskt förvaltnings- och ämbetsmannavälde.

Jag menade bara att man inte kanske skall göra jämförelser mellan personerna NM och SB.
Citera
2014-01-01, 12:49
  #13632
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
http://www.expressen.se/nyheter/chri...pa-gws-kritik/

- Det var inget märkligt i undersökningen. På ett eller annat sätt förmedlades Quicks svar från polisförhören till den vetenskapliga undersökningen. Det är det naturliga, säger justitierådet Göran Lambertz till Expressen.

Man borde inte häpna över något Lambertz säger, men nu verkar han sinnessvag.,

Det är svårt att avgöra vad som driver Lambertz att söka folkligt stöd i Norrköping!
http://www.folkbladet.se/opinion/led...icleid=6675030
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback