Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-09, 16:54
  #1
Medlem
Hej! Jag har nyss börjat flugfiska och ska snart sticka iväg till arjeplogsfjällen och fiska lite. Inför den resan tänkte jag passa på att köpa mig ett par vadare. Nu till problemet! jag har lite pengar och noll-koll på vad som är bra respektive dåligt med de olika vadar typerna. Det jag har läst mig till är ju att andas-vadare egentligen har alla fördelar och inga nackdelar förutom att det inte passar min plånbok just nu. Därför har jag kollat på nylon/pvc vadare och neopren. Eftersom jag åker nästa vecka så vill jag inte beställa från internet då jag riskerar att inte få dom i tid. Efter att ha ringt rutn o kollat butikerna hemma så har jag dessa alternativ.

Rapala neopren vadare 995:-

abu neoprenvadare med pvc från midjan och upp 895:-

kenetics nylon vadare 699:-

Vad skulle ni ha gjort i mitt läge vad är för och nackdelarna? Någon som ni absolut inte skulle ha valt? Hur mycket skiljer det i vikt/plats mellan neopren och nylon/pvc vadare?

Tack på förhand!
Citera
2010-08-09, 18:01
  #2
Medlem
Eftersom då man är och fiskar så bor man så gott som i vadarna, så skulle jag nog rekommendera dig att köpa vettiga andningsvadare trots att du känner att du inte har råd. Det är inge kul att vara och fiske med undermålig utrustning som man inte trivs i.

Loop adventure set med byxor och skor för ungefär 2000, helt okey vadare till väldigt bra pris.
Citera
2010-08-09, 18:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loffe007
Eftersom då man är och fiskar så bor man så gott som i vadarna, så skulle jag nog rekommendera dig att köpa vettiga andningsvadare trots att du känner att du inte har råd. Det är inge kul att vara och fiske med undermålig utrustning som man inte trivs i.

Loop adventure set med byxor och skor för ungefär 2000, helt okey vadare till väldigt bra pris.

mm förstår att det är bättre på alla vis men tänker inte lägg ade pengarna på något som jag kanske kommer ledsna på efter några få turer. Sen har ju fiskare överlevt i alla år innan andningsvadare kom också så tror att jag också kan stå ut de få dagar per år jag kommer använda dom.
Citera
2010-08-10, 00:05
  #4
Medlem
kollat in blocket?
http://www.blocket.se/jamtland?q=vad...c=0&ca=3&md=th
Ska du upp på kalfjället i vatten som är ovan trädgränsen å fiska så behövs sällan vadare. men ska du nu ha så
bruka ju bli en del vandrande i fjälls så andasvadare e ju de bästa,
men av dem alternativen du skrivit så är nog dem där rapalas neopren de bästa tror jag...
Skönare å ha om de är kallt men vaaarmt om de är varmt i luften:P
Citera
2010-08-10, 05:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lothic
kollat in blocket?
http://www.blocket.se/jamtland?q=vad...c=0&ca=3&md=th
Ska du upp på kalfjället i vatten som är ovan trädgränsen å fiska så behövs sällan vadare. men ska du nu ha så
bruka ju bli en del vandrande i fjälls så andasvadare e ju de bästa,
men av dem alternativen du skrivit så är nog dem där rapalas neopren de bästa tror jag...
Skönare å ha om de är kallt men vaaarmt om de är varmt i luften:P

mm har kollat blocket också, men finns typ inga vadare alls i mitt län vilket är synd.
Citera
2015-02-25, 13:57
  #6
Medlem
nacka_s avatar
en (dum?) fråga ang. neoprenvadare

jag har våtdräkter i neopren. dvs, de släpper in vatten. Är det likadant med vadare i neopren.. antar att det inte är så, men måste ju fråga då jag har erfaranhet av att bli blöt i neopren...
Citera
2015-02-25, 15:12
  #7
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacka_
en (dum?) fråga ang. neoprenvadare

jag har våtdräkter i neopren. dvs, de släpper in vatten. Är det likadant med vadare i neopren.. antar att det inte är så, men måste ju fråga då jag har erfaranhet av att bli blöt i neopren...

Det är skillnad på våtdräkt och torrdräkt. Vadarna håller dig torr, iaf. nästan... De är så satans varma att man svettas ihjäl.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback