Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-08, 23:07
  #1
Medlem
Hej!

Har tänkt att byta ut min Packard Bell på sikt. Har läst en hel del bra om Mac vilket intresserade mig.
Vad ska man satsa på? macbook eller macbook pro?

Och passar Mac mig?

Mina huvudsakliga nöjen och sysslor när jag ägnar tid vid datorn är:
Facebook
Flashback
Youtube etc.
samt bankärenden (nordea) fungerar bankdosan även till mac?

Har även läst att man ej behöver installera något antivirusprogram till sin Mac? (vet om att det endast finns ett fåtal virushot emot en mac-dator)

Undrar även hur det går till med konvertering av textdokument etc. om man skickar ifrån mac > PC om det går att öppna upp?

vilka dokumentprogram använder mac?

Mata på med fördelar samt nackdelar. Har förstått att Mac arbetar mer "effektivt# än ms
Citera
2010-08-08, 23:16
  #2
Medlem
finnemangs avatar
Klart du ska byta till mac! Jag bytte i våras från pc till en Imac 24". Bästa jag gjort på länge!
Allt är mera användarvänlig och du verkar ha ungefär samma sysslor som jag. Jag spelar ibland, och visst finns inte alla spel till mac. Men det löser jag med att helt enkelt spelar ett annat spel, tröttnar ändå rätt fort.
Det går att spara textdokumenten i Word-format. Så det är inget problem. Jag har ett program som heter textredigerare och ett som heter pages. Använder de dock mycket sällan.

Vad gäller macbook eller macbook pro så handlar det väl mest om vad du vill lägga för pengar och vad för prestanda du behöver till det du vill göra.

Tycker helt klart du ska byta, om det är något program du absolut vill ha som kräver vindows så fixar du enkelt windows i bootcamp.
Skaffa en riktig mus dock, enknapparn är värdelös.
Citera
2010-08-08, 23:21
  #3
Medlem
Poddes avatar
Microsoft Office finns till Mac
Citera
2010-08-09, 01:48
  #4
Medlem
vill du testa mac så är det bara att byta, om du tröttnar så kan du ju bara byta tillbaka
Citera
2010-08-09, 17:42
  #5
Medlem
sant, i och med bootcamp menar du?

har läst att dom blir väldigt varma? någon som kan konfirmera dementera?
Kassa fläktar?

Och internetbank nordea någon som vet hur det ligger till?
Citera
2010-08-13, 22:24
  #6
Medlem
Jag kör iMac och har aldrig haft problem med Nordeas internetbank. När jag tänker efter har jag aldrig haft problem med ngt överhuvudtaget sedan jag gick över till Mac. Har inget virusskydd! Det hade jag iofs inte till PC heller men där fick jag virus 2 gånger.

Så jävla glad jag lämnade PC-träsket! Tyvärr är mina bekanta kvar i smeten så jag får rycka in titt som tätt med att lösa allsköns Windowsproblem. Fattar inte att folk vill ha skitet...självspäkare
Citera
2010-08-13, 22:33
  #7
Medlem
Nohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backinaflash
Jag kör iMac och har aldrig haft problem med Nordeas internetbank. När jag tänker efter har jag aldrig haft problem med ngt överhuvudtaget sedan jag gick över till Mac. Har inget virusskydd! Det hade jag iofs inte till PC heller men där fick jag virus 2 gånger.

Så jävla glad jag lämnade PC-träsket! Tyvärr är mina bekanta kvar i smeten så jag får rycka in titt som tätt med att lösa allsköns Windowsproblem. Fattar inte att folk vill ha skitet...självspäkare

PC != Windows förihelvete, sluta generalisera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback