Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Finns Omega 3 av typen ALA i de flesta grönsaker, och i hög koncentration i bl.a linfrön och valnötter samt kallpressade oljor. ALA omvandlas till DHA och EPA i kroppen, men då fisk och skaldjur innehåller färdigt DHA och EPA är den källan alltså mera "effektiv" (högre biologisk tillgänglighet)
= Inte världens bästa grej om du vill ha en bra omega 3/6 - kvot. Om man är vegetarian kan det ju också vara en idé att inte använda alltför mycket solros- och rapsolja då dessa har hög o6-koncentration. Fast jag kanske misstolkar "riktigt ofta". Ett till två ägg om dagen är ju såklart inga problem. men om man är en sån som sväljer sju äggulor varje morgon...
*host* Kobalamin/Vitamin B12 *host*
Alltså: Se antingen till att käka animaliska produkter (Ägg, mejeriprodukter) eller kosttillskott. Då B12i princip bara finns i animaliska produkter är det egentligen bara ett problem om man är vegan.
Roligt att du försökte hitta så många fel du bara kunde.

Antar att det är en jobbskada, kan du vara lärare möjligtvis?
Nä, skämtåsido. Men det du säger ang. ALA:n i framförallt linfrön undrar jag om det verkligen stämmer? Visst, det är hög koncentration av det men kroppen ska ha väldigt svårt för att ta upp det. Sen innehåller ju valnötter visserligen mer omega 3 än någon annan nöt men den innehåller också väldigt mycket omega 6, så vinsten blir i princip noll om man betänker omega 3/6 - kvoten. Det är så jag uppfattat det i alla fall, men förklara gärna om du anser det vara fel.
Om det kan du kika om här t ex:
http://forum.body.se/showthread.php?t=27914
Har dock hört en del om att det finns vissa vegetabiliska tillskott som t ex. ''V-pure'' där upptaget faktiskt visat sig vara betydligt bättre.
Jag käkar väl ca 5ägg om dagen skulle jag tro och det kommer jag fortsätta göra. Ägg är rik på så många andra nyttigheter så jag bryr mig föga om någon omega 3/6 - kvot då, förhoppningsvis hjälper mitt omega-3 tillskott för att lösa den ev. lilla luckan i min kost.
Och visst glömde jag nog B12 minsann, aj, men så länge man har en varierad vegetarisk kost så borde det ju faktiskt vara relativt lugnt? TS är ju
vegetarian trots allt, alltså inte helgrön(antar jag(?))och som jag upplever det så verkar de flesta vegetarianer sakna D-vitamin mer än nån annan vitamin.
EDIT:
Kom på en sak till Tjaeng! Det finns ju omega3-ägg, skulle vara roligt att höra dina synpunkter ang. dem äggen?