• 1
  • 2
2010-08-08, 20:17
Medlem
Herr Hattuluss avatar
Går det att göra?

Min renault espace från 95- vägrade för en vecka sedan starta. När jag vrider nyckeln så klickar det bara.
Jag får hjälp av en granne att försöka rulla igång den men bilen bara klonkade och ryckte fram å tillbaka.

Spänningen på batteriet är strax över 12V och lampor och fläktar funkar som vanligt.

Är det helt enkelt bara startmotorn som är trasig eller vad tror ni?
Citera
2010-08-08, 20:20
Medlem
cdxz11s avatar
Kan vara startrelät som är ur funktion. Rulla igång funkar även om man inte har startmotor så det skall funka.
Citera
2010-08-08, 20:23
Medlem
Mossilurs avatar
Prova med startkablar först, det brukar smattra i relät när man har för lite ström. Annars funkar nog rullstart bra.
Citera
2010-08-08, 21:06
Medlem
Inhales avatar
Är det en automatlåda så kan det bli lite tjurigt att rulla igång den.
Citera
2010-08-08, 21:07
Medlem
Herr Hattuluss avatar
Jag har alltså redan försökt rulla igång, men det funkade ej.

Vad innebär detta? Att något mer är trasigt än startmotorn?

Det är en manuell..
Citera
2010-08-08, 21:13
Medlem
TeEsErs avatar
Har du elektronisk startspärr på den?

/T
Citera
2010-08-08, 21:19
Medlem
Herr Hattuluss avatar
Ingen aning faktiskt. Hur vet jag det? Den är från 95- som sagt...

Jag startade bilen, körde ut ur garaget, stängde av den för att fixa en grej en snabbis i garaget och stänga garageporten. När jag skulle starta bilen 2 minuter senare klickar den bara. Sedan dess har den inte velat starta.

Hur funkar denna Elektronisk startspärr och vad kan gå fel med den?
Senast redigerad av Herr Hattulus 2010-08-08 kl. 21:21.
Citera
2010-08-09, 00:27
Medlem
Tveksamt om den har immobilizer, det blev krav först -97 tror jag. Någon får gärna rätta årtalet

Om bilen har det så har du en "kraftigare" och tjockare nyckel..
Ingen immobilizer=handtaget på nyckeln är inte kraftigare än vad en cykelnyckel är.
Immobilizer=den svarta plasten på nyckeln är betydligt mer volyminös.
Citera
2010-08-09, 00:34
Medlem
Avva66s avatar
Mät spänningen över batteriet med startnyckeln
i läge startmotor, 12v vilande betyder inte att
batteriet är juste.
Citera
2010-08-09, 02:33
Medlem
När du säger att bilen "klonkade och rykte fram och tillbaka" hur menar du då? när du släppte upp kopplingen började den då "klonka och hoppa" och sen stannade? För isånnafall får du nog öka hastigheten lite Prova att bogsera bilen i ca 10-20km/h och sen försök starta den på 1an.
Citera
2010-08-09, 02:42
Medlem
Megaforces avatar
Använd tvåans växel när du bogserar igång en bil. Varvtalet på motorn blir för högt med ettans växel och motorn får inte tillräckligt med bränsle för startförsöket.
Citera
2010-08-09, 10:06
Medlem
Hur gammalt är batteriet? Testa att kabla igång den framför att rulla igång den så vet du om startkretsen funkar och om det är batteriet det är fel på.
Funkar det fortfarande inte är det förmodligen dålig kontakt i kabelanslutningarna, lossa på batteriet, startmotor och jord. Kolla dessutom kabeln/flätan mellan kaross och motor. (Ta bort minuspolen först så du inte får kortslutning när du grejar med plusen)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback