• 2
  • 3
2010-08-12, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Mac har egentligen INGET som en PC klarar av.
Logic är bäbis versionen av Cubase. Inga stora skillnader.

Många många vst/vsti som inte finns för Logic och Mac i sig... å andra sidan heter det AU för Mac.

Håll dig till Windows, Ableton - Cubase och Reason funkar väldigt bra på Windows.
Sen blir datorn i sig betydligt billigare och du kan satsa på ljudkort och annat coolt, istället
för att lägga alla pengar på en halvbiten äpple med skit ljudkort och grafikkort.

Jag äger en Mac, så jag vet verkligen vad jag pratar om...
Du kommer ångra dig ...bli inte hjärntvättad av "logic-snacket" för de va så ja köpte min Mac
och ångrar det varje dag.

samma sak gäller grafikproduktion. iMac, Macbook pro m.m har skit kort.
Riktiga B grafikkort, och man kan inte köpa nån grymme kort och lägga in ...
Jag vet inte vad du menar med "grafikproduktion" men sålänge vi inte snackar spel så spelar det väl ingen större roll vilket grafikkort som sitter i? Är det foton eller illustrationer osv så kvittar det ju.

Däremot kommer ju säkert en del macnördar hävda att macar på något vis skulle vara bättre på mac. Men det enda macar har för sig är väl stödet för kalibrerade grejer/färgprofiler i OSet men jag antar att man kan matcha upp sin skärm och skrivare exempelvis på samma vis i Windows, möjligen med tredjepartsprogramvaror om det nu inte går att göra direkt i Windows.

Fast Photoshop och Lightroom och dylikt finns ju såklart till båda formaten, de kör ju samma processorer nu men på en PC lär du ju ha råd och möjlighet att köpa snabbare grejer för samma slant och snackar vi skärmar så har du ju mycket bättre möjlighet att välja vad du vill ha med en PC medan du är låst till det som står till buds från Apple (eller köra två ..) om du köper någon annan mac än mac pro.
Citera
2010-08-12, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Grafikproduktion? Bild och videobehandling sker helt på cpu idag, 3D grafik likaså.
Det är egentligen bara i CAD program det är viktigt att du har ett proffsgrafikkort och de kostar bra mycket mer än imac och macbook pro i sig.

Är den här "grymme" nog för dig?
http://www.nvidia.co.uk/object/produ...or_mac_uk.html

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=434503

Vidare vill jag att du hittar en laptop som man kan byta grafikkort på.
Förr gick det ju att konvertera konsumentkorten så man kunde köra "workstation"applikationerna ändå? Typ samma GPUer eller något men olika fokus på kvalitet vs hastighet eller något.
Citera
2010-08-12, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1993
Man brukade väl välja macintosh på den tiden då windows inte var så värst stabilt, dvs det var större risk att en windowsdator skulle krascha mitt under inspelning än att en mac gjorde det. Nuförtiden är det väl inte någon stor skillnad, bara det att mac fortfarande anses vara standard inom mediavärlden. Basera ditt val på egen smak och plånbok istället för designen. Cubase har väl i allmänhet större utbud av pluggar, medan Logic i sig är en bättre DAW (åtminstone för mig som jobbar mest med elektronisk musik).
Som jag har uppfattat det finns det väl tre grejer macar har gjort / gör bättre:

Grafik:
* Stöd för exempelvis bildskärmsprofiler direkt i operativsystemet.
Något Vista eller Windows 7 har? Går det lätt att fixa med programvara från exempelvis Adobe eller om man köper någon hårdvarumojäng för att kalibrera skärmen? Adobe Gamma gick ju att använda för att kalibrera skärmen iaf, är det allt som behövs eller? Gäller det rakt igenom hela operativsystemet eller bara för Adobes programvaror? Fast man bör väl se till att ha en IPS-skärm, helst med bredare color gamut än kameran antar jag, kalibrerad som sagt och inte fota med sRGB-färgrymd på kameran med. Skriva ut bilder ser jag inte meningen med då andra företag lär göra det bättre men det beror ju på hur man jobbar och om man är konsument eller har tillgång till bra grejer / behöver ha resultaten snabbt.

Ljud:
* Lägre latency
Ger ASIO-drivers i Windows samma funktionallitet? Har Windows någon som helst annan brist?

Textarbete:
* OS X subpixelrendering av fonter försöker hålla sig till fontens stil.
I Windows ligger istället fokus på att rendera fonten så den blir så skarp, tydlig och bra som möjligt på skärmen. Det är därför folk whinear när de exempelvis kör Safari i Windows (iaf förr.)
I OS X ser du mer av hur fonten faktiskt kommer se ut på ett papper om du skriver ut det medan det i Windows är en något modifierad font för att den skall se bra ut på din skärm.
Likadant om jag minns rätt leder det väl iaf i vissa fall till att avstånd för hela ord, placering och grejer i ett program på skärmen kanske inte ger samma resultat väl på papper i Windows. Men det borde ju bero på programvaran.
Adobe exempelvis använder väl sin egen subpixelrendering. Och den gillar jag också. Jag föredrar förövrigt OS X rendering över Windows, men det är väl en smaksak. Linuxanvändarna har ju sin freetype istället.
Senast redigerad av aliquis 2010-08-12 kl. 04:05.
Citera
2010-08-12, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbinLoan
Har läst att det kan uppstå problem med nätverk, USB-portar med mera?

Får jag igång allt är det super men nu när jag såg SSL-Project blir jag intresserad av det sättet att arbeta egentligen. Jag kan importera från 40 olika program i cubase och tvärtom. Skall tydligen vara bra, hittar dock inte appen.
Jag har bara erfarenhet av hack med 10.4.x på AMD och utan SSE3 (eller var det 2?) så jag kan inte säga så mycket om nutida grejer.

Men saken är ju den att Apple använder ju PC-komponenter, å andra sidan EFI istället för BIOS, och kanske inte med drivrutiner för alla datorer i världen, _MEN_ mycket fungerar ju.

Vill du gå den vägen så provar du ju antingen på det du har eller om du nu skall köpa nytt kollar i förväg på insanelymac eller osx86 wiki efter något som folk vet fungerar och som kräver så lite extraarbete som möjligt.

Jag var ju lite orolig att Apple skulle fixa något i 10.5/Leopard så att det inte skulle fungera, men vad som istället hände var ju att folk fixade så att man kunde köra vanillakernels och installera OS X direkt ifrån original-DVDn osv. Så om något blev ju funktionalliteten _BÄTTRE_.

Nu finns ju dock 10.6/Snow Leopard ute och jag har inte följt något med det. Men det går ju att installera det med vet jag.

Vad jag kan tänka mig utan att veta något är att det ju förr _INTE_ gick att använda original-DVDn, så man fick patcha ihop en egen eller ladda ner en som någon redan hade gjort med flera färdiginställda val/konfigurationer att välja emellan när man installerade skiten. Vilket väl kanske gjorde det knepigt om det inte fungerade men lätt om det gjorde det. Nu _KAN_ jag tänka mig att eftersom man ofta kör en helt vanlig OS X-DVD så får man fixa småpullet runtomkring själv eftersom ingen annan har gjort det åt en. Men det är inget jag vet något om och även om det är så så lär det ju finnas rätt bra guider i hur man gör det om man är intresserad.

Men skulle det inte bara vara att köra rakt upp och ner utan kräva någon slags grundläggande kunskap om OS X, kernel extensions, och dylikt så gäller det ju att du har något intresse / orkar med att strula med det.

Har du exempelvis alldeles för nya grafikkort så kanske deras hårdvaruidnummer inte finns med i drivrutinerna för dem och du får fylla i dem själv efter att ha tagit reda på dem och dylikt, men det är ju smågrejer, och har du äldre grejer så är väl chansen större att du klarar dig utan.

Fast bara en sådan sak som att du _KAN_ köpa ett vanligt grafikkort på en PC. Till en mac måste du köpa en speciell macversion av grafikkortet, och då enbart om du har en mac pro annars är du ju körd hur som helst, för att de kör EFI. Och du kommer få betala mer för det.

Nu antar jag ju att mer professionella ljudkortstillverkade inriktar sig på Appleanvändare också men jag hade annars kunnat tänka mig att du begränsar ditt utbud vad gäller ljudkort också om du kör Mac. USB- & Firewireanslutna grejer är ju ett alternativ. Men hur det fungerar för proanvändare har jag ingen aning om.
Citera
2010-08-12, 08:22
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Det är ju verkligen märkligt att det inte finns någon vettig Mac för ändamålet.
Jag skulle aldrig köpa en iMac då jag vill kunna köra PCI-hårdvara då det är det bästa interfacet för ljudkort och DSP-plattformar. Exempelvis kör jag Scope-kort som jag inte skulle vilja vara utan.
Och att ha allt-i-ett är en stor nackdel. Skärm byter jag sällan, men uppgradera eller byta dator gör jag oftare vilket gör iMac till ett uselt val.

Håller helt med. Jag tror att många som sysslar bland annat med musik skulle uppskatta en enklare tornmodell med PCI-platser och enklare grafikkort. Marknaden för Mac Pro har minskat radikalt sedan iMac har blivit så pass kraftfull som den är samt att den har så stor och bra skärm. Förr så var man i princip nödd att ha en Power Mac när man jobbade med grafisk produktion eftersom iMac och liknande var på tok för slöa och hade begränsning i den lilla skärmen. Idag är en iMac 27" en extremt kompetent dator för produktion i CS-paketet och Mac Pro har spelat ut sin roll på reklambyråer och liknande.

Så, ja, Apple har ett problem här. Känner förvisso många musiker som använder iMac men jag förstår att Mac Pro med sina utbyggnadsmöjligheter ligger högre i popularitet men priset är ju avskräckande för en musiker som tjänar lite eller inga pengar på sin produktion. Datorn är ju dessutom sällan det enda de vill lägga pengar på.

Och då blir ju alternativet Hackintosh. Rätt kontraproduktivt av Apple.
Citera
2010-08-12, 10:11
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Som jag har uppfattat det finns det väl tre grejer macar har gjort / gör bättre:

Grafik:
* Stöd för exempelvis bildskärmsprofiler direkt i operativsystemet.
Något Vista eller Windows 7 har? Går det lätt att fixa med programvara från exempelvis Adobe eller om man köper någon hårdvarumojäng för att kalibrera skärmen? Adobe Gamma gick ju att använda för att kalibrera skärmen iaf, är det allt som behövs eller? Gäller det rakt igenom hela operativsystemet eller bara för Adobes programvaror? Fast man bör väl se till att ha en IPS-skärm, helst med bredare color gamut än kameran antar jag, kalibrerad som sagt och inte fota med sRGB-färgrymd på kameran med. Skriva ut bilder ser jag inte meningen med då andra företag lär göra det bättre men det beror ju på hur man jobbar och om man är konsument eller har tillgång till bra grejer / behöver ha resultaten snabbt.

Ljud:
* Lägre latency
Ger ASIO-drivers i Windows samma funktionallitet? Har Windows någon som helst annan brist?

Textarbete:
* OS X subpixelrendering av fonter försöker hålla sig till fontens stil.
I Windows ligger istället fokus på att rendera fonten så den blir så skarp, tydlig och bra som möjligt på skärmen. Det är därför folk whinear när de exempelvis kör Safari i Windows (iaf förr.)
I OS X ser du mer av hur fonten faktiskt kommer se ut på ett papper om du skriver ut det medan det i Windows är en något modifierad font för att den skall se bra ut på din skärm.
Likadant om jag minns rätt leder det väl iaf i vissa fall till att avstånd för hela ord, placering och grejer i ett program på skärmen kanske inte ger samma resultat väl på papper i Windows. Men det borde ju bero på programvaran.
Adobe exempelvis använder väl sin egen subpixelrendering. Och den gillar jag också. Jag föredrar förövrigt OS X rendering över Windows, men det är väl en smaksak. Linuxanvändarna har ju sin freetype istället.
Då det gäller bildskärmsprofiler vet jag inte riktigt skillnaderna. Windows har stöd för bildskärmsprofiler, men jag tror att nackdelen är att de inte hanteras likadant i all mjukvara. Men som sagt, jag vet inte mycket om det ämnet och kan ha fel.

Då det gäller latens på Windows så känner inte jag till någon nackdel. Både på min desktop och laptop kan jag köra minimal latens för den hårdvara jag använder (Scope och Indigo DJ) utan problem. Samma hårdvara på en Mac erbjuder samma latensvärden. Det är snarare tvärt om med tanke på hur lågt man kan pressa latensen beror på prestanda i övrigt, och i de benchmarks jag sett som jämför prestanda i Ableton mellan Windows och OSX vinner Windows konsekvent. Så med OSX kommer det krävas mindre för att en liten bufferstorlek skall ge problem.
Sämre prestanda med OSX är något som inte bara förekommer med DAW's, utan gäller många andra applikationer som spel och webbläsarplugins.
Tittar man på desktops så har iMac en nackdel då det gäller latens för att den inte har PCI-kortplatser vilket erbjuder lägsta möjliga latens, så vill du ha minimal latens är det Mac Pro som gäller.
För laptops finns det ingen Mac med PCMCIA längre, men exempelvis Dell erbjuder fortfarande modeller med PCMCIA portar. Vill du ha minimal latens är det fortfarande det bästa formatet. ExpressCard borde kunna erbjuda låg latens, men hittills har utbudet varit dåligt av produkter som presterar lika bra som de med PCMCIA. Och de flesta modeller av MacBook saknar även ExpressCard.

Hårdvaruaccelererat ljud fungerar utmärkt i Windows. Jag vet inte exakt vad du syftar på dock.
Dels så har du DSP system som exempelvis Scope och ProTools. Även vanliga ljudkort som Soundblaster har idag ofta DSP chips för att avlasta CPU'n.
Sedan har du en del ljudkort med hårdvaru-ASIO med chip som hanterar ASIO strömmar för att minska belastning på CPU och möjliggöra minimal latens.
Och till sist kan man använda GPU för att göra DSP. Det är dock inte vanligt, men det finns exempel på VST-plugins som använder CUDA för att nyttja Nvidia GPU's för beräkningar.
Inget av de olika sätt som finns att använda hårdvaruaccelerering för ljud fungerar sämre på Windows. Snarare tvärt om då det finns ett bredare urval av produkter för att göra det på Windows.

Gillar man inte textrendering i Windows finns det alternativ man kan köra istället för ClearType. Gillar du renderingen på OSX går det att få snarlik rendering på Windows.
Citera
2010-08-22, 14:23
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Förr gick det ju att konvertera konsumentkorten så man kunde köra "workstation"applikationerna ändå? Typ samma GPUer eller något men olika fokus på kvalitet vs hastighet eller något.

Olika firmware. Proffskorten har ofta ECC på ram och cache också. Olika fokus på kvalitet och hastighet samt culling. På ett spelkort så finns inte det som är utanför bild i regel.
Citera
2010-08-22, 14:38
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
För laptops finns det ingen Mac med PCMCIA längre, men exempelvis Dell erbjuder fortfarande modeller med PCMCIA portar. Vill du ha minimal latens är det fortfarande det bästa formatet. ExpressCard borde kunna erbjuda låg latens, men hittills har utbudet varit dåligt av produkter som presterar lika bra som de med PCMCIA. Och de flesta modeller av MacBook saknar även ExpressCard

PCMCIA Bytte namn till PC Card 1995 och dess efterföljare är ExpressCard
Bandbredden är högre, latencyn är lägre, adresseringsmängden är större. PCMCIA är ett 16 bitars interface medans ExpressCard är 32 bitars.

http://en.wikipedia.org/wiki/PCMCIA
http://en.wikipedia.org/wiki/ExpressCard

Om man räknar macbook pro tillsammans med macbook så har ju 2/3 modeller expresscard. Annars ingen.
Citera
2010-08-27, 07:33
Bannlyst
Lägg bara in Mac OSx på din dator, så kan du switcha mellan Mac & Windows vid uppstarten! Mac för övrigt är slöseri med pengar.
Citera
2010-08-30, 01:24
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thepogge
Lägg bara in Mac OSx på din dator, så kan du switcha mellan Mac & Windows vid uppstarten!

Det är inte så "bara"...
Citera
2010-08-30, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Mac har egentligen INGET som en PC klarar av.
Logic är bäbis versionen av Cubase. Inga stora skillnader.

Många många vst/vsti som inte finns för Logic och Mac i sig... å andra sidan heter det AU för Mac.

Håll dig till Windows, Ableton - Cubase och Reason funkar väldigt bra på Windows.
Sen blir datorn i sig betydligt billigare och du kan satsa på ljudkort och annat coolt, istället
för att lägga alla pengar på en halvbiten äpple med skit ljudkort och grafikkort.

Jag äger en Mac, så jag vet verkligen vad jag pratar om...
Du kommer ångra dig ...bli inte hjärntvättad av "logic-snacket" för de va så ja köpte min Mac
och ångrar det varje dag.

samma sak gäller grafikproduktion. iMac, Macbook pro m.m har skit kort.
Riktiga B grafikkort, och man kan inte köpa nån grymme kort och lägga in ...

Logic är riktigt avancerat och absolut ingen bäbis i förhållande till cubase. Cubase är mer kraschbenäget än logic. Jag har till och med undervisat i grunderna i logic på gymnasienivå. Samma har du fel när det gäller grafisk produktion. Hela CS sviten funkar betydligt bättre på Mac än på PC.
Citera
2010-08-30, 09:29
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Måste säga att jag inte vet ett skit om musikproduktion, men stötte på denna artikel, som kanske kunde hjälpa dig TS.

http://www.computerproducer.com/mac-...dio-recording/
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in