Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-08-07, 22:22
Medlem
Hej

Jag går på Venlafaxin/Effexor och har provat använda Tramadol (Adolonta samt Tramadol KERN för dom som undrar) 200mg till 500mg tillsammans med Rivotril och Stesolid/Valium men får ingen direkt effekt på det längre sedan jag började med SNRI. Jag har heller ingen hög tolerans (eller ingen alls) då jag inte använt Tramadol på ca 2 månader.
Tror ni det kan vara Venlafaxinet som spökar? Har provat söka info på nätet men hittar inget om det. Kodein fungerar däremot bra att använda.

Jag vet riskerna med att blanda antidepressiva och Tramadol så det behövs inte tas upp :)

PS: Det är ruset jag vill åt och inte smärtlindringen.

Tacksam för svar.
Citera
2010-08-08, 21:23
Medlem
Sitter nu här igen utan nån direkt effekt. Finns det inte någon som har någon idé vad det kan bero på? Någon med egna erfarenheter av SNRI mixat med Tramadol?

Rena spekulationer är också välkommet då jag tycker det här är intressant :)

EDIT: 400mg tog jag.
Senast redigerad av ReturnToZero 2010-08-08 kl. 22:06.
Citera
2010-08-08, 22:22
Medlem
Elysas avatar
Det är nog ingen större idé att fortsätta ta tramadol, går på Mirtazapin (Remeron, inte samma sak - men påverkar serotonin den med) jag har käkat 1800mg utan tolerans och sedvanligt med mängder av sprit och lite ikto - hände inte speciellt mycket, förutom att det kändes som att min hjärna skulle brinna upp dagen efter.

Ta något annat än tramadol säger jag om det slutat ge effekt när du börjat gå på anti depp.

Såklart är allt individuellt!
Citera
2010-08-09, 03:07
Medlem
Hända samma sak när jag käkade Remeron, samma när jag började med citalopram. Nu när jag slutat med allt sånt kan jag knapra piller bäst jag vill .
Citera
2010-08-09, 10:46
Medlem
Synd då jag har ett så stort lager Tramadol hemma, kodeinet är slut. Krypton funkar bra iofs (dyrt dock), nästan lite för bra då jag har en förmöga att överdosera och nodda ner ansiktet i filmjölken gång på gång om kvällarna när jag använder det :)
Vill dock köra på en riktig opiod/opiat...

Jag vill inte börja missbruka Tramadol eller nåt annat igen fördendelen (bara bruka nån opiod/opiat ca nån gång i veckan) som jag gjorde varje dag i 1-2 års tid. Slutade med att jag inte orkade/ville mer & sökte hjälp efter avtändnignen.
Fick som sagt Venlafaxin 75mg + Stesolid 10mg, sen höjt Venlafaxin till 150mg. Kändes lite märkligt att ge Stesolid till en missbrukare på första läkarbesöket men han ansåg väll att jag var i så kasst skick att jag behövde det. Gillar inte ens Bensodiazepiner btw, fungerade bara bra mot ångesten första veckan. Erkännde även återfall på Kodein men fick behålla dom ändå. Bra läkare jag fick.

Lite OT men det får ni ta. Behöver förbereda mig lite innan jag får träffa psykologen tror jag :)
Senast redigerad av ReturnToZero 2010-08-09 kl. 10:49.
Citera
2010-08-10, 12:37
Medlem
Slingshots avatar
Kan ju vara så att du får ingen effekt av tramadol pga att Tramadol o Venlafaxin är så pass lika kemiskt sett, båda påverkar ju både serotonin och noradrenalin.

Tramadol, kemiskt namn: 1-(3-methoxyphenyl)cyclohexanol

Venlafaxin, kemiskt namn: 1-(4-methoxyphenyl)-ethyl]cyclohexanol

Sen finns ju risken att få dödliga kramper av den kombon men det visste du kanske redan?

Så för dom som mår bra på tramadol kan mkt väl Venlafaxin funka om man vill ha någon antidepp.
Senast redigerad av Slingshot 2010-08-10 kl. 12:47.
Citera
2010-08-10, 13:33
Medlem
Elysas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReturnToZero

Jag vill inte börja missbruka Tramadol eller nåt annat igen fördendelen (bara bruka nån opiod/opiat ca nån gång i veckan) som jag gjorde varje dag i 1-2 års tid. Slutade med att jag inte orkade/ville mer & sökte hjälp efter avtändnignen.
Fick som sagt Venlafaxin 75mg + Stesolid 10mg, sen höjt Venlafaxin till 150mg. Kändes lite märkligt att ge Stesolid till en missbrukare på första läkarbesöket men han ansåg väll att jag var i så kasst skick att jag behövde det. Gillar inte ens Bensodiazepiner btw, fungerade bara bra mot ångesten första veckan. Erkännde även återfall på Kodein men fick behålla dom ändå. Bra läkare jag fick.

Lite OT men det får ni ta. Behöver förbereda mig lite innan jag får träffa psykologen tror jag

Om du inte känner någon på Stesoliden (10mg är f.ö ingenting för grov ångestproblemetik [tycker jag. har det själv])

Säg helt enkelt till läkaren som det är, 10mg stesolid funkar inte och du slänger antingen skiten, äter en hel veckas ordination på en dag i veckan (så mår du iallafall hyffsat 1 dag i veckan) eller så får du ber om högre dos, eller någon annan, effektivare, benso.

Fast om du inte vill fastna så blir det jobbigt för dig!
Citera
2010-08-10, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Kan ju vara så att du får ingen effekt av tramadol pga att Tramadol o Venlafaxin är så pass lika kemiskt sett, båda påverkar ju både serotonin och noradrenalin.

Tramadol, kemiskt namn: 1-(3-methoxyphenyl)cyclohexanol

Venlafaxin, kemiskt namn: 1-(4-methoxyphenyl)-ethyl]cyclohexanol

Sen finns ju risken att få dödliga kramper av den kombon men det visste du kanske redan?

Så för dom som mår bra på tramadol kan mkt väl Venlafaxin funka om man vill ha någon antidepp.

Jepp, jag visste att dom hade liknande kemisk struktur.
Fick heller inga direkta biverkningar av Venlafaxinet som många andra verkar få och har mått bra i ca 2 veckor sen jag hörjde dosen. Eller så beror det på att jag har ledigt från jobbet :)

Tramadol kan ju orsaka kramp, Venlafaxin kan öka kramrisken för dom som har epilepsi, samt Tramadol + Venlafaxin... ja, säger ju sig självt :)
Har däremot alltid använt stora doser Clonazepam och/eller Diazepam vid användningarna.
Citera
2010-08-10, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elysa
Om du inte känner någon på Stesoliden (10mg är f.ö ingenting för grov ångestproblemetik [tycker jag. har det själv])

Säg helt enkelt till läkaren som det är, 10mg stesolid funkar inte och du slänger antingen skiten, äter en hel veckas ordination på en dag i veckan (så mår du iallafall hyffsat 1 dag i veckan) eller så får du ber om högre dos, eller någon annan, effektivare, benso.

Fast om du inte vill fastna så blir det jobbigt för dig!

Jag har sagt att dom inte har tagit på den svåra ångesten, det var därför jag tog Kodeinet några gånger istället för att bli av med ångesten. Krypton tog jag också men det visste han inte vad det var så det verkade han inte vilja prata om

Fast nu har jag inte använt Stesolid på ett tag. Har mått bra det senaste också så det har inte funnits någon anledning att ta det varje dag då det inte behövts.Bäst att spara på dom till dom verkligen behövs + sänkta toleransen.

Tror f.ö att han inte vill skriva ut något starkare med tanke på mitt förflutna. Idén är att gå på Venlafaxine, ta Stesolid vid behov, koppla in psykolog för att sedan ta bort Stesoliden då Venlafaxinet tydligen ska ha ångestlindrande egenskaper efter ett tag
Citera
2010-08-10, 14:06
Medlem
Elysas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReturnToZero
Jag har sagt att dom inte har tagit på den svåra ångesten, det var därför jag tog Kodeinet några gånger istället för att bli av med ångesten. Krypton tog jag också men det visste han inte vad det var så det verkade han inte vilja prata om

Fast nu har jag inte använt Stesolid på ett tag. Har mått bra det senaste också så det har inte funnits någon anledning att ta det varje dag då det inte behövts.Bäst att spara på dom till dom verkligen behövs + sänkta toleransen.

Tror f.ö att han inte vill skriva ut något starkare med tanke på mitt förflutna. Idén är att gå på Venlafaxine, ta Stesolid vid behov, koppla in psykolog för att sedan ta bort Stesoliden då Venlafaxinet tydligen ska ha ångestlindrande egenskaper efter ett tag

Hoppas Effexor funkar på dig isådannafall! personligen så har inga antideppresiva medel funkat på mig - men sen så är jag under utredning om asperger/add och det skulle nog förklara till varför dom inte funkar på mig, då vissa neuropsykiska sjukdomar inte kan lindras med antideppresiva medel i, iallafall inte på något nämnvärt sätt. Detta är vad jag själv erfarit och vad jag läst om, på en amatörmässig nivå.

edit:

Och har du en bra doktor/psikatier så borde han förstå att om en viss medecin inte funkar på dig så ska du ju givetvis ha något som gör det. Men du är väl inte ute efter Tramadol för självmedecinering, utan bara för att flumma på dom, antar jag?
Citera
2010-08-10, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elysa
Och har du en bra doktor/psikatier så borde han förstå att om en viss medecin inte funkar på dig så ska du ju givetvis ha något som gör det. Men du är väl inte ute efter Tramadol för självmedecinering, utan bara för att flumma på dom, antar jag?

Jag började med Tramadol som självmedicinering mot ångest & depression. Jag tog inga jättemängder, bara på morgonen och efter jobbet då jag mådde som sämst samt kombinerade med Kodein eller Krypton på helger tex.

Anledningen till att jag startade tråden var för jag undrade varför jag inte fick något rus på Tramadolet då jag började med Venlafaxinet (vilket jag också tror jag fått svar på nu), så ja det var russyftet jag var ute efter (får faktiskt ingen smärtlindring av Tramadol, det påverkade bara hjärnan).
Det ultimata är ju att jag ska sluta missbruka helt vilket jag också vill men jag vill också kunna "flumma" på någonting ibland också precis som vissa går ut på krogen och super sig fulla ett par gånger i månaden.

Men det är opiod/opiat liknande rus jag gillar bäst, inte alkohol.
Senast redigerad av ReturnToZero 2010-08-10 kl. 17:17.
Citera
2010-08-15, 17:45
Medlem
Har nu kört Tramadol (ca 200mg till 600mg) några gånger till, självklart med Clonazepam och/eller Diazepam och så sent som igår fick jag faktiskt effekt igen. Sitter även nu och är lite "hög". Jag blir inte lika påverkad av det nu som jag blev förr men det känns helt klart av.
Idén var att aldrig ta Tramadol igen (eller sällan). Men nu när det verkar funka igen även fast jag går på Venlafaxin så känns det som jag kan unna mig lite ibland. Har ju ca 34g på lager som man helst inte spolar ner.

Lite märkligt det här...
Senast redigerad av ReturnToZero 2010-08-15 kl. 17:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in