Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-07, 17:31
  #1
Medlem
crapfaces avatar
Har deffat ett litet tag nu och lyckats gå ner 6-7 kilo på ett kort tag. I början käkade jag 2 ägg till frukost, 1dl bulgur, 1 kycklingfilé och spenat till lunch/middag och en tonfiskburk på kvällen. Men nu är jag så otroligt trött på den där burken tonfisk (i vatten) att jag hellre går hungrig.

Är det stor skillnad att ta bort tonfiskburken och äta en burk med makrill i tomatsås istället? Kommer deffen ta längre tid, är väl min egentliga frågan.

Tacksam för svar!
Citera
2010-08-07, 17:34
  #2
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crapface
Har deffat ett litet tag nu och lyckats gå ner 6-7 kilo på ett kort tag. I början käkade jag 2 ägg till frukost, 1dl bulgur, 1 kycklingfilé och spenat till lunch/middag och en tonfiskburk på kvällen. Men nu är jag så otroligt trött på den där burken tonfisk (i vatten) att jag hellre går hungrig.

Är det stor skillnad att ta bort tonfiskburken och äta en burk med makrill i tomatsås istället? Kommer deffen ta längre tid, är väl min egentliga frågan.

Tacksam för svar!
Du fattar verkligen ingenting, det märks ganska fort. Va fan tror du makrill är livsfarligt eller? Jag äter hellre makrill än tonfisk.

Börja här:
https://www.flashback.org/t1031085

Finns allt för en nybörjare att läsa och hitta. Enjoy!
Citera
2010-08-07, 17:40
  #3
Medlem
basti_85s avatar
Eller så kollar du på innehållsförtecknngen?
Citera
2010-08-07, 17:45
  #4
Medlem
crapfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Du fattar verkligen ingenting, det märks ganska fort. Va fan tror du makrill är livsfarligt eller? Jag äter hellre makrill än tonfisk.

Börja här:
https://www.flashback.org/t1031085

Finns allt för en nybörjare att läsa och hitta. Enjoy!

Det var fan hårda ord. Tror verkligen inte att makrill är livsfarligt, men tomatsåsen är ju det jag undrar över. Är det massa socker och skit i den?
Citera
2010-08-07, 17:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crapface
Det var fan hårda ord. Tror verkligen inte att makrill är livsfarligt, men tomatsåsen är ju det jag undrar över. Är det massa socker och skit i den?
Vad för skit skulle det vara i den? Socker är inte onyttigt. Om du vill veta vilken som har mest kalorier så kolla innehållsförteckningen och jämför.
Citera
2010-08-07, 17:58
  #6
Medlem
McGajvers avatar
100g Tonfisk i vatten , 110 kcal , ,24.5 prot , ,0 kolhydrat , ,1.2 fett

vs.

100g Makrillfilé i tomatsås , , 198 kcal , , 14.4 prot , , 0.5 kolhydrat , , 15.5 fett
Citera
2010-08-07, 18:11
  #7
Medlem
crapfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McGajver
100g Tonfisk i vatten , 110 kcal , ,24.5 prot , ,0 kolhydrat , ,1.2 fett

vs.

100g Makrillfilé i tomatsås , , 198 kcal , , 14.4 prot , , 0.5 kolhydrat , , 15.5 fett

Tack så mycket. Det var en stor skillnad på dom båda. Frågan är om det är värt...
Citera
2010-08-07, 18:14
  #8
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crapface
Tack så mycket. Det var en stor skillnad på dom båda. Frågan är om det är värt...
Inte så stor skillnad. Du behöver fett också, speciellt fiskfett. I övrigt ser din kost väldigt fettfattig ut, så jag kan med stor säkerhet säga att det är hälsosammare att byta din tonfisk mot makrillen istället.

Men som du ser är det 100kcal mer, äter du 7 sådana burkar per vecka blir det 700kcal mer i veckan, vilket då motsvarar ett hekto mindre fett tappat per vecka.
Citera
2010-08-07, 18:16
  #9
Medlem
crapfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Inte så stor skillnad. Du behöver fett också, speciellt fiskfett. I övrigt ser din kost väldigt fettfattig ut, så jag kan med stor säkerhet säga att det är hälsosammare att byta din tonfisk mot makrillen istället.

Tack för svaret. Det hjälpte. Brukar bli mest kyckling till lunch/middag men försöker peta in en laxfilé ibland när kycklingen inte lockar. Beger mig till affären för en månaduppsättning med makrill.
Citera
2010-08-09, 10:51
  #10
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Det står annars på burken.
Om han inte orkar gå och kolla i affären kan jag meddela att
Coop X-tras innehåller 125g, varav 80g makrill/förp.
Makrillfilé 64%, tomatsås (vatten, tomatpasta 14%, salt).
Eldorados har också 80% makrill i sina 125g förpackningar, och alltså 64% makrill, resten tomatsås MEN där är det vatten, tomatpuré 13% och salt i den.
Det finns en sort på Lidl också, den innehåller lite socker.
Hursomhelst är det bara bra med tomatsåsen, det innehåller mycket lykopen och du kan strunta i den dyra tomaten. Själva fisken med sitt fett är som sagt utmärkt.
Citera
2010-08-09, 15:48
  #11
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Om han inte orkar gå och kolla i affären kan jag meddela att
Coop X-tras innehåller 125g, varav 80g makrill/förp.
Makrillfilé 64%, tomatsås (vatten, tomatpasta 14%, salt).
Eldorados har också 80% makrill i sina 125g förpackningar, och alltså 64% makrill, resten tomatsås MEN där är det vatten, tomatpuré 13% och salt i den.
Det finns en sort på Lidl också, den innehåller lite socker.
Hursomhelst är det bara bra med tomatsåsen, det innehåller mycket lykopen och du kan strunta i den dyra tomaten. Själva fisken med sitt fett är som sagt utmärkt.
Perfekt! Hellre makrill än tonfisk, är dessutom godare med makrill.
Citera
2010-08-09, 16:41
  #12
Medlem
Zaqwers avatar
Eftersom många ogillar att äta tonfisk tänkte jag passa på att tipsa mig hur jag brukar göra för att få i mig skiten :P

Ingredienser
1 burk tonfisk i vatten (Kör själv med Abba's, 200g per burk, 150g avrunnen vikt)
3 dl äppeljuice

I med tonfisken i mixern och häll i äppeljuicen. Kör mixern i 20 sekunder, låt det sen sjunka ihop några sekunder och gasa på igen ett par gånger så slipper man att större bitar blir kvar.

Drick och njut! Kan fastna lite på kanterna så se brukar hälla i lite vatten efteråt i tillbringaren så man inte går miste om det värdefulla proteinet

Kanske inte låter som någon höjdare, tyckte inte jag heller men blev förvånad över att det faktiskt inte smakade så illa, använder det själv som en extra proteindryck mellan måltiderna nu när jag bulkar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback