Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-01, 14:33
  #109
Medlem
tibnoks avatar
Jo, och det var väl tur som fan. Mardrömmen hade ju varit att den inte dött på platsen och sprungit ned i området där huset ligger med blodet stänkandes.. HUA! Därför jag sköt på kort avstånd och rätt mot hjärtat. Haglen (3,7mm) gick genom och satt i revbenen på andra sidan tillsammans med en del ben-flis. Tror helt ärligt att en älg hade trillat runt med också, men där går gränsen för vad jag vågar. Man snor inte kött från dom lokala jägarna. Lapparna skiter jag i, dom beter som jävligt illa där jag bor, och är allmänt hatade. Går inte att borra en brunn utan att en lapp kommer springande och ska ha bidrag för att man stör "hans" betesmark
Citera
2014-04-09, 01:42
  #110
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Du ska alltså bära en älgtjur till bilen från skogen?

Citat:
Ursprungligen postat av lintu
Ja?
Bwah Ha ha.. (garvböl)

Ja,för en stor älg väger,vad? Ett halv ton?
Citera
2016-02-13, 18:45
  #111
Medlem
D-Vitamins avatar
Jag bumpar tråden då jag är intresserad av ämnet skulle man kunna säga. Har för närvarande span på bäver på ett kommunalt och ett statligt område. Sannolikt avverkas dessa inom kort.

Som TS beskriver det så är det något kittlande med det förbjudna som måste utforskas! Tjuvjakten är ett ypperligt tillfälle för detta. Kom bara ihåg, ett skott är det som gäller
Citera
2016-02-14, 22:54
  #112
Medlem
Scratchbites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Jag bumpar tråden då jag är intresserad av ämnet skulle man kunna säga. Har för närvarande span på bäver på ett kommunalt och ett statligt område. Sannolikt avverkas dessa inom kort.

Som TS beskriver det så är det något kittlande med det förbjudna som måste utforskas! Tjuvjakten är ett ypperligt tillfälle för detta. Kom bara ihåg, ett skott är det som gäller

Varför i helvete ska du skjuta bäver på folks marker? Har du någon aning om hur hårt många skogsägare arbetar för att få tillbaka bävern till området, eller vad det skulle kosta dem i tillväxt och vatten/viltvård att förlora dem?

Det finns minst lika många markägare som vill bli av med sina bävrar som de som vill ha kvar dem. Ring och fråga om du får jaga där för i helvete, vad tar det dig? Två minuter av din tid? Vs de många år som vissa skogsägare lägger ner på att vårda bäverstammen?
Citera
2016-02-15, 05:44
  #113
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratchbite
Varför i helvete ska du skjuta bäver på folks marker? Har du någon aning om hur hårt många skogsägare arbetar för att få tillbaka bävern till området, eller vad det skulle kosta dem i tillväxt och vatten/viltvård att förlora dem?

Det finns minst lika många markägare som vill bli av med sina bävrar som de som vill ha kvar dem. Ring och fråga om du får jaga där för i helvete, vad tar det dig? Två minuter av din tid? Vs de många år som vissa skogsägare lägger ner på att vårda bäverstammen?

Que?
Vad menar du skogsägare tjänar i tillväxt på bävern?

Om det är något träd man vill ha kvar i vattensjuka områden, så är det Björk, då dessa har en väldigt hög dränerande effekt.
Dom tar ju bävern först av allt.
Citera
2016-02-15, 16:44
  #114
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratchbite
Varför i helvete ska du skjuta bäver på folks marker? Har du någon aning om hur hårt många skogsägare arbetar för att få tillbaka bävern till området, eller vad det skulle kosta dem i tillväxt och vatten/viltvård att förlora dem?

Det finns minst lika många markägare som vill bli av med sina bävrar som de som vill ha kvar dem. Ring och fråga om du får jaga där för i helvete, vad tar det dig? Två minuter av din tid? Vs de många år som vissa skogsägare lägger ner på att vårda bäverstammen?
Tvivlar på att skogs och jordbrukare skulle vilja ha bäver på sina marker.
Däremot kan ju jägarna vilja ha dem för jaktens skull, och fågelskådare tycker säkert också om dom då de gagnar fåglar och insekter.
Ser inget större problem med att tjuvjaga en bäver gentemot något annat djur.
Bättre en bäver en något licensdjur skulle jag säga.
Citera
2016-02-16, 07:42
  #115
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratchbite
Varför i helvete ska du skjuta bäver på folks marker? Har du någon aning om hur hårt många skogsägare arbetar för att få tillbaka bävern till området, eller vad det skulle kosta dem i tillväxt och vatten/viltvård att förlora dem?

Det finns minst lika många markägare som vill bli av med sina bävrar som de som vill ha kvar dem. Ring och fråga om du får jaga där för i helvete, vad tar det dig? Två minuter av din tid? Vs de många år som vissa skogsägare lägger ner på att vårda bäverstammen?

Risken är ju att de säger nej om jag ringer och frågar

Sen är det ett kommunalt jävla sumphål som ingen vårdar i någon riktning. Laglöst land, skulle man kunna säga. Jag har inga moraliska dilemman med att jaga där.
Citera
2016-02-17, 02:41
  #116
Medlem
Scratchbites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Que?
Vad menar du skogsägare tjänar i tillväxt på bävern?

Om det är något träd man vill ha kvar i vattensjuka områden, så är det Björk, då dessa har en väldigt hög dränerande effekt.
Dom tar ju bävern först av allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Tvivlar på att skogs och jordbrukare skulle vilja ha bäver på sina marker.
Däremot kan ju jägarna vilja ha dem för jaktens skull, och fågelskådare tycker säkert också om dom då de gagnar fåglar och insekter.
Ser inget större problem med att tjuvjaga en bäver gentemot något annat djur.
Bättre en bäver en något licensdjur skulle jag säga.

Bäverdammar är perfekta i marker som är dåliga på att hålla vatten av olika anledningar, kanske pga strömmar eller kalhyggen i vissa sorters terräng. På dessa marker skulle vattnet normalt sett bara rinna bort eller sjunka igenom, men bäverdammarna håller kvar det så att det kan sjunka ner i myllan och stanna där. Vatten som är full av näringsrik bävergödsel. VÄLDIGT praktiskt under år det inte faller tillräckligt mycket regn. I blöt terräng och sumpmarker är det en annan sak, men även där kan de vara mycket värdefulla då dammarna kan hjälpa till att hindra översvämningar.

Men huvudorsaken till att jag själv inte skjuter bävern (annat än utflyttande ungar) är för att de gynnar älgar och hjortar. Har många gånger sett dem äta av löven på träd bävern fällt, som de annars inte skulle ha kommit åt - speciellt mot slutet på året när annan mat börjar ta slut, och årskalvarna inte når till de höga grenarna. Att ha en bäver som plockar några träd då och då = mindre stödutfodring för trofévilt. Dessutom käkar de upp de där jäkla kaveldunen..
Bäverdammar gynnar näckrosor också, lätt älgarnas favoritmat... om man lyckas plantera in tillräckligt med näckrosor i en bäverdamm att bävern inte själva äter upp det, så har du fixat det lätt bästa älgpasset på hela marken, det växer bra där!
__________________
Senast redigerad av Scratchbite 2016-02-17 kl. 02:47.
Citera
2016-02-17, 11:54
  #117
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratchbite
Bäverdammar är perfekta i marker som är dåliga på att hålla vatten av olika anledningar, kanske pga strömmar eller kalhyggen i vissa sorters terräng. På dessa marker skulle vattnet normalt sett bara rinna bort eller sjunka igenom, men bäverdammarna håller kvar det så att det kan sjunka ner i myllan och stanna där. Vatten som är full av näringsrik bävergödsel. VÄLDIGT praktiskt under år det inte faller tillräckligt mycket regn. I blöt terräng och sumpmarker är det en annan sak, men även där kan de vara mycket värdefulla då dammarna kan hjälpa till att hindra översvämningar.

Men huvudorsaken till att jag själv inte skjuter bävern (annat än utflyttande ungar) är för att de gynnar älgar och hjortar. Har många gånger sett dem äta av löven på träd bävern fällt, som de annars inte skulle ha kommit åt - speciellt mot slutet på året när annan mat börjar ta slut, och årskalvarna inte når till de höga grenarna. Att ha en bäver som plockar några träd då och då = mindre stödutfodring för trofévilt. Dessutom käkar de upp de där jäkla kaveldunen..
Bäverdammar gynnar näckrosor också, lätt älgarnas favoritmat... om man lyckas plantera in tillräckligt med näckrosor i en bäverdamm att bävern inte själva äter upp det, så har du fixat det lätt bästa älgpasset på hela marken, det växer bra där!

Första stycket är inget jag känner igen överhuvudtaget.
Inga förhållanden som jag känner igen i alla fall.
Visst kan man få en bäverdamm i närheten av ett hygge...men det beror ju på att man kalavverkar där efter att bävern etablerat sig....och då flyttar den.
Det är ju inte så att bävern flyttar in till ett område vid ett kalhygge.
Antar det beror på vilket tidsperspektiv man har på saker och ting.

Andra stycket har jag inget att invända emot.


Som Jägare och naturbeskådare, så ser jag absolut ett värde i bävern.
Som skogsägare kan den dra år Helvoede.
Citera
2016-02-17, 16:33
  #118
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Som Jägare och naturbeskådare, så ser jag absolut ett värde i bävern.

Ja, det är utan tvekan ett fantastiskt gott kött att knapra på! Inte alla som vet om det.
Citera
2016-02-18, 01:41
  #119
Medlem
Scratchbites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Första stycket är inget jag känner igen överhuvudtaget.
Inga förhållanden som jag känner igen i alla fall.
Visst kan man få en bäverdamm i närheten av ett hygge...men det beror ju på att man kalavverkar där efter att bävern etablerat sig....och då flyttar den.
Det är ju inte så att bävern flyttar in till ett område vid ett kalhygge.
Antar det beror på vilket tidsperspektiv man har på saker och ting.

Andra stycket har jag inget att invända emot.


Som Jägare och naturbeskådare, så ser jag absolut ett värde i bävern.
Som skogsägare kan den dra år Helvoede.
Självklart kan det gynna kalhyggen - det gäller bara att dammen ligger OVANFÖR hygget, i flodens riktning Det är ju vatten som annars bara hade forsat förbi.

Men odlar du trädslag som bävern väljer bort, så är bävern rätt trevlig att ha. Odlar du salix, visst, då är väl inte bävern för dig. Men odlar du t.ex ask eller barrträd, så gynnas de, eftersom bävern inte tycker om dem. Jag kan offra några meter träd längst med floden för det, maskinerna går ändå inte fram där på min mark.

Sedan, efter några år när bäverdammen brister, så är "bäverängen" den bästa betesmarken du kan drömma om, ifall du har betesdjur. Beavers for life
Citera
2016-02-18, 09:28
  #120
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Ja, det är utan tvekan ett fantastiskt gott kött att knapra på! Inte alla som vet om det.


Bortglömd mat här, men populär i Nordamerika. Skjut på bara. Ta rätt på skinnet också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback