Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2011-01-03, 22:04
  #25
Medlem
Karaboudjans avatar
Det är en stor skillnad om du köper en gibson eller en Epifån! Så mycket kan jag säga. Det som säger att du får samma gitarr för en mindre peng cyklar nåt i hästväg. Mycket sämre kvalitet på träslag, mickar som rundar i allmänhet, taffligt byggt med ojämn binding och ibland även rinningar i lacken. Obalanserad vikt och vissa jag spelat på har varit felborrade ( Säger väl en del om energin bakom ) Andrahandsvärdet är obefintligt.

Hittar du en standard beggad till bra pris är detabsolut världens bästa köp. Men det kan ju vara svårt att ge ett exakt råd om kunden är intresserad främst av formen/utseendet eller ljud/spelegenskaper.

Jag tycker att det är bullshit att säga att studion är usel som tidigare nämnts. Det är VÄLDIGT MYCKET les paul utan en massa lull som bindings och finnish, troligen därav namnet?

Duger man inte till att justera in en les paul bör man kanske ändå satsa på ett billigare alternativ?

Ja, jag är inne på min femte gibson nu och studion är en av dom gitarrer jag spelar mest på och trivs bäst med.

Sen ska man icke förglömma att många les pauler väger bly (mahogny är tungt) , speciellt customen.
Är det främst formen man är ute efter så finns det säkert fina alternativ där.

Dom kopior jag spelat på själv och tyckt känts riktigt nice är då främst gamla tokai (som inte är så billiga längre heller) och en bills brothers kopia (som dock var moddad i mekanik och mickar).

Måste även säga att jag tycker att kvaliten på "nyare" gibson har sjunkit en smula under åren, men det är fortfarande riktigt fina instrument. Jag är helt övertygad att om du är en seriöst intresserad musiker så kommer du ångra om du snålade, men som sagt är man bara ute efter "the look" duger säkert en epifån fint.

Spela, lyssna , prova.. det enda sättet.. ibland blir man förvånad att det man trodde så hårt på blev en besvikelse och den man avskydde vi första ögonblick blir livskamraten. Gäller såväl kärlek som gitarrer
Citera
2011-01-03, 23:14
  #26
Medlem
GeneralGibsons avatar
Jag skaffade mig en les paul studio för ca 2 år sedan. Jag hade väl tur, men det finns inga brister över huvud taget med den här gitarren. Köpte från thomann och jag tror att studio-gitarrerna var slut i lagret precis innan jag köpte min, så jag fick en ny och fräsch när thomann-lagret fick sin leverans.

Jag vet inte om det har med det att göra, men den luktade färg/finish i flera månader efter jag fick hem den. Det kanske alla gör men det var i vilket fall en trevlig lukt

Så en les paul studio är definitivt värt pengarna säger jag. Men man kanske kan ha otur och få en viss gitarr som inte håller måttet, vad vet jag. Har spelat på les paul standard också lite och de ger ju en liten annorlunda känsla, men studio-modellen känns absolut inte sämre på något sätt.
Citera
2013-07-15, 14:09
  #27
Medlem
staggeros avatar
satsa på Burny eller Orville till liten peng eller en ny gibson traditional faded, bra pris just nu
Citera
2017-10-15, 11:22
  #28
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sevenfolded
Akta dig för Les Paul Studio. De problemen som beskrevs här ovanför är tyvärr inget ovanligt. Jag har sagt tidigare i andra trådar att jag inte kan förstå hur Gibson kan sätta sin logga på Studion, för det är verkligen ingen Gibson-gitarr.

Mitt tips är att du sparar ihop 2-5k till och köper dig en beggad Les Paul Standard, Gibson är alltid Gibson och Les Paul Standard är en riktig Gibson. Det finns en anledning att Standarden är en av världens mest spelade gitarrer - det är en av världens bästa gitarrer! Jag äger själv två stycken och skulle utan att tveka köpa två till, bara för att ha dem.

Sist jag kollade Blocket började dom från 12000:- och uppåt.

Det du ska kolla på då är främst:

1: Vilken lack vill du ha? Finns vanlig Standard som är klarlackad och gudomligt vacker, sen har du Standard Faded som inte har klarlacken, ser enligt mig lite billigare ut men är i övrigt exakt samma gitarr.

2: Vilken halsprofil? Les Paul Standard finns med två olika halsar. 50s neck som är lite fetare och 60s neck som är lite tunnare och helt fantastiskt underbar!

När du bestämt dig för ovanstående alternativ så är det bara att slå till, mickarna låter Gibson (Burstbucker 2 alt. 3 beroende på årsmodell - MUMMA! ) Mekaniken är toppklass. Gibson med andra ord!


Kopiorna har ju inte den där karakteristiska Gibson-lukten heller som man går miste om, om man ej slår till på en "riktig".

Har själv en Herritage Cherry Sunburst Les Paul Standard. Öppnar caset ibland bara för att ta en sniff på den.
Citera
2017-12-23, 18:58
  #29
Medlem
Det värsta som finns är relativt etablerade band som lirar på någon nyare modell Epiphone eller Fender Squire..o.s.v. dår har man nema koll.. visst är det ok att lira på en budget gurka men gör det då på rätt märke..typ Tokai , Burny . O.s.v.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback