2014-12-21, 19:00
Medlem
Kupongfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alibaba247
Man har ju läst att svenska enkronor fram till 1968 innehåller 40% silver, har också läst att mynt fram till 1968 innehåller 40% silver. Då blir min fråga, för er som kan, ett mynt som är präglat år 1968, innehåller det silver?

När det gäller enkronor från 1968 finns de i båda varianterna, både silverhaltiga och icke-silverhaltiga. Svenska mynt i lägre valörer var bara silverhaltiga fram till början av sextiotalet. Se http://www.myntkollen.se/ för mer info.
Citera
2014-12-28, 17:24
Medlem
Hittade precis en femkrona från 1972 utan (eller nästan osynliga) strömmar bakom det nedre vänstra lejonet. Vad kan ett sånt mynt vara värt? Jag trodde att det skulle vara utan strömmar bakom båda lejonen men det kanske finns det också.

Nu råkar ju mitt mynt tyvärr vara ganska skadat, inte särskilt repigt utan det ser snarare ut som spillt kaffe som har torkat in eller något, undra vad det kan vara.
Får försöka sälja det ändå.
Citera
2014-12-28, 20:37
Medlem
Vad är detta för mynt? En svår nöta att knäcka

Bild 1

Bild 2
Citera
2015-01-02, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mixer1
Vad är detta för mynt? En svår nöta att knäcka

Bild 1

Bild 2

Bysantisk follis (40 nummi), se M på frånsida. Kanske Constans II?
Citera
2015-01-08, 20:21
Medlem
Säljs årsset forfarande?
Isåfall, var köper man dem?
Citera
2015-01-13, 08:57
Medlem
Hej,

Hittade precis två mynt hemma, men har tyvärr själv inget intresse utav att samla på de. Det är två stycken "Minnesmynt Stockholm 750år" i silver, i väldigt bra skick i askar.

Går de att sälja någonstans i Stockholm, vad är värdet(200kr?), eller måste man gå via tradera/blocket etc?

Tacksam för hjälp!
Citera
2015-01-16, 20:53
Medlem
imaginarypowers avatar
Hittade tre gamla polska mynt och ett litauiskt. Någon som vet om det är "trams" eller om de kan vara värda någonting?

http://imgur.com/a/mxyzb
Citera
2015-01-26, 22:35
Medlem
Erskpersks avatar
Har fått ett antal olika sedlar i min ägo. Tior från -59 och -60,en femma från -63 och en hundring från -58.

Jag har även 2st tusenlappar i valutan österrikisk schilling från -83 i bra skick. Efter att ha kollat runt på ebay, tradera och olika google sökningar så brukar de gå från mellan 1200 och 5000 kr beroende av skick. Men jag har en fråga som jag inte hittar svar på.

Varför är de värderade så högt? Är det för att det är fysikern Erwin Schrödingers porträtt på sedlarna?
Senast redigerad av Erskpersk 2015-01-26 kl. 22:41.
Citera
2015-02-01, 01:14
Medlem
Trasigt Porslins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erskpersk
Har fått ett antal olika sedlar i min ägo. Tior från -59 och -60,en femma från -63 och en hundring från -58.

Jag har även 2st tusenlappar i valutan österrikisk schilling från -83 i bra skick. Efter att ha kollat runt på ebay, tradera och olika google sökningar så brukar de gå från mellan 1200 och 5000 kr beroende av skick. Men jag har en fråga som jag inte hittar svar på.

Varför är de värderade så högt? Är det för att det är fysikern Erwin Schrödingers porträtt på sedlarna?

Tior -59, stjärnmärkt UNC är värd ca 800;-
Tior -60, stjärnmärkt UNC är värd ca 1000;-
Femma från -63, stjärnmärkt UNC är värd ca 100;-

Inte stjärnmärkta (se serienumret) är i princip inte värda någonting.

Vad gäller de Österrikiska sedlarna så vet jag inte. Kan du länka till vart du hittade dem? Kan ju vara lågt serienummer, stjärnmärkta, låg upplaga etc. som gör de värdefulla.
Citera
2015-02-01, 14:53
Medlem
Erskpersks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trasigt Porslin
Tior -59, stjärnmärkt UNC är värd ca 800;-
Tior -60, stjärnmärkt UNC är värd ca 1000;-
Femma från -63, stjärnmärkt UNC är värd ca 100;-

Inte stjärnmärkta (se serienumret) är i princip inte värda någonting.

Vad gäller de Österrikiska sedlarna så vet jag inte. Kan du länka till vart du hittade dem? Kan ju vara lågt serienummer, stjärnmärkta, låg upplaga etc. som gör de värdefulla.

Har kollat lite mer sen jag skrev det inlägget och kommit fram till att det måste vara så att de gavs ut endast det året innan de ändrades till något annat. Så det är väl ovanligheten som gör de värdefulla. Har sett att det till och med görs replikor av dom. Ebay
Citera
2015-02-06, 20:10
Medlem
J.Boozes avatar
Hej

detta är inte mitt mynt, utan jag fick precis låna det för att försöka få det identifierat.
jag tar INGET ansvar för myntets härkomst, eller något sådant.

jag vill bara hjälpa en vän identifiera myntet.

schablon, guldig, storlek ca 30% större än en femkrona. ålder: 1991, om det inte syns på bilden.
https://infotomb.com/3rdjr.jpg
ber om ursäkt för kass fokus - min kamera är lite trasig, så ni får försöka läsa vad det står bäst det går.

edit jag har ej längre myntet i min ägo utan det är återlämnat till han jag fick låna det av.
ifall det skulle vara stöldgods eller liknande så avstår jag mig allt ansvar då jag enbart hjälpte en vän lägga upp en bild på det.

jag har altså inte myntet längre vad det nu är.

edit: vid närmare identifikation verkar det vara ett symboliskt mynt som ges ut vid NA möten.
Senast redigerad av J.Booze 2015-02-06 kl. 20:18.
Citera
2015-02-07, 12:56
Hur ser marknaden ut för svenska guldmynt från Oscar II tid (1870-1905 typ)? Är det bra mynt att investera i kommande orostider på börsen? Finns 5-10-20 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in