Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-04, 10:57
  #1
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
Som de intresserade säkert vet är det svårt att hitta rent ockultistiska butiker. För det mesta kan man på sin höjd finna New Ageaffärer. De flesta skriver inte ut på exempelvis Eniro vad det är de handlar med, utan affärerna får man hitta ryktesvägen.

Därför tänkte jag att vi här kunde tipsa varandra om både ockulta och New Age affärer, eller affärer som till viss del har sådant utbud. Jag tänker då i första hand på "fysiska" affärer, onlinebutiker är ju lättare att hitta. För att undvika att det blir allt för mycket listtråd kan man även berätta lite om butikernas utbud.

Vattumannens Bokhandel, Drottninggatan 83, Stockholm
http://www.vattumannen.se/
Bokhandel med ganska mycket böcker, har även endel annat såsom amuletter och andra smycken, mineraler och kristaller, rökelse med mera. Mycket trevlig affär.

Isis Kammare, Storkyrkobrinken 8, Stockholm
http://www.isiskammare.se/
Ska dit nästa vecka för första gången, då kan jag berätta om utbudet.

AQ, Kungsg. 48 A, Örebro
New Ageaffär med ganska mycket rökelser, flera sorters Nag Champa. Till och med Nag Champatvål! Kristaller, stenar, pendlar, tarotkort, smycken i form av amuletter och annat, prydnadssaker. Överallt i affären finns små lappar som beskriver vad de olika sakerna används till, bra så att man slipper fråga.

Kaleidoskåpet, Stortorget 19, Örebro
Egentligen en smyckesaffär men det finns lite rökelse, Frank Incence och Nag Champa. Hematitringar.

BonDia, Näbbtorgsg. 3, Örebro
Egentligen en rockaffär med smycken och endel kläder, men säljer även rökelse.

Harmoni-Expo mässan, nästa gång i Oktober.
http://www.harmoniexpo.com/
Mycket intressant mässa med stort utbud av billiga rökelser i alla sorter, mineraler, kristaller, böcker, smycken, ja, allt möjligt. Om man vill kan man träffa medier och testa olika sorters behandlingar.


Fyll gärna på med fler tips!
Citera
2010-08-04, 11:56
  #2
Medlem
[Strange Days]s avatar
Vet inte hur pass aktuell denna listan är, men hittade följande på paranormal.se:
http://paranormal.se/topic/butik.html

6e sinnet är en New Age-butik i Helsingborg, men de har även lite ockulta böcker osv.
http://www.6e-sinnet.se/
__________________
Senast redigerad av [Strange Days] 2010-08-04 kl. 11:58.
Citera
2010-08-06, 16:03
  #3
Medlem
"Amuletten", nätbutik,verkar ha ganska brett utbud, rökelser, smycken, feng shui, tarotkort osv:

http://www.amuletten.net/index.php?c...FUOF3godAl_04A
Citera
2010-08-06, 16:24
  #4
Medlem
Häxans Hus
Hantverk, Smycken, mm.
Bjurholmsg. 17 Sthlm

Kristallrummet
Kristaller, billigt.
Västerlångg 21, Sthlm

Gaia Center
Ekologiskt café, litt, musik, smycken.
Dalag 30, Sthlm.

Geocity.
Massa stenar, billigt.
Tysta Mariagången 5 Sthlm.

Lemurien
Butik, café, mottagning, örter, böcker, musik, föreläsningar.
Sigtunag 2 Sthlm.

Indiankristallen.
Kristaller, indianhantverk, böcker.
Stora Nygg 36 Sthlm.

Näckrosen Bokhandel.
Storg 10, Göteborg.

Trollsländan
Kristaller, böcker, rökelse, musik, konst.
Torparg 3, Borås.

Sök & Finn.
Böcker, Musik, Smycken mm.
S Förstadsg 19,
Malmö.

ToDej.
Musik, Stenar.
Östra Boulevarden 22,
Kristianstad.

Eremiten bokhandel & galleri.
Musik, eteriska oljor, rökelse, föredrag, mm.
N. Kopparslagsg 6,
Gävle.

(Obs! Hittade dessa på en Wicca sida, jag är osäker om "Häxans Hus" finns kvar).
Citera
2010-08-09, 12:47
  #5
Medlem
Negersmurfens avatar
Regnbågens Böcker & Smycken
Haga Nygata 11
413 01 GÖTEBORG


Mandala
Södra Förstadsgatan 68
214 20 MALMÖ
Citera
2010-08-21, 15:26
  #6
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
Tack för era tips, fyll gärna på med fler!

Jag var nyligen till Stockholm och besökte några av affärerna, här är lite info:

Isis Kammare var tyvärr en besvikelse, den var inte mycket mer än en skrubb, men de hade lite stenar.

Geocity AB som Symbolisten tipsade om ligger numera på Kungsgatan 57. Den affären var en glad överraskning, förutom smycken hade de mycket stenar av alla sorter, stenar som man sällan ser på andra ställen också, såsom Svavel vilket jag köpte där. De hade även väldigt stora stenar, som Ametister som var över metern höga

Jolanda den Tredje som ska finnas på St. Nygatan 26 i Gamla stan hittade vi inte alls, de måste ha flyttat eller stängt utan att ha meddelat adressändring.
__________________
Senast redigerad av Jack BauerCTU 2010-08-21 kl. 15:29.
Citera
2010-08-22, 09:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack BauerCTU
Tack för era tips, fyll gärna på med fler!

Jag var nyligen till Stockholm och besökte några av affärerna, här är lite info:

Isis Kammare var tyvärr en besvikelse, den var inte mycket mer än en skrubb, men de hade lite stenar.

Geocity AB som Symbolisten tipsade om ligger numera på Kungsgatan 57. Den affären var en glad överraskning, förutom smycken hade de mycket stenar av alla sorter, stenar som man sällan ser på andra ställen också, såsom Svavel vilket jag köpte där. De hade även väldigt stora stenar, som Ametister som var över metern höga

Jolanda den Tredje som ska finnas på St. Nygatan 26 i Gamla stan hittade vi inte alls, de måste ha flyttat eller stängt utan att ha meddelat adressändring.


Jolanda den Tredje har upphört. Ägarinnan Rosie Björkman (som bl.a.gett ut en bok om Tarot) ska i stället fokusera på sitt skrivande. Detta enligt en av sierskorna, Madame Oili, som en kompis till mig gick till.
Citera
2011-08-02, 18:38
  #8
Medlem
rhymenoceross avatar
Någonting i Göteborg, förutom Näckrosen? (Näckrosen bokhandel har mer tarotkort, aromaterapigrejer osv --- jag är intresserad av ockulta böcker, kanske voodoodockor, svarta ljus, böcker med besvärjelser osv). Mer för skojs skull än ett genuint intresse.

Några tips?
Citera
2011-08-02, 22:07
  #9
Medlem
mimikryys avatar
Trollsländan som skulle funnits i borås hittade inte ens gatan på google maps , Men ska leta
Annars finns det "Stengården" i Borås, och Tarotkatten i det lila huset i Knalleland ..
Citera
2011-11-22, 15:51
  #10
Medlem
Hellaspriests avatar
Någon som har erfarenhet från någon av affärerna i stockholm och speciellt med inriktning på oculta varor eller kan föreslå någon annan affär, slipper mer än gärna handla över internet och känns lite pinsamt att gå in en new age butik och fråga efter vissa saker
Citera
2012-01-13, 17:28
  #11
Medlem
M-nagalahs avatar
Hej, jag har precis flyttat till Umeå och undrar om det kanske finns lite intressanta butiker här man borde kolla in.
Har innan hört rykten om något som heter India import på Renmarkstorget, men hittar varken butik eller hemsida angående.
Några tips?
Citera
2012-07-17, 09:47
  #12
Medlem
Somniphobias avatar
Finns det någon här som har en aning om var man kan få tag på ett ouijabräde i Stockholm?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback