Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2011-09-24, 21:52
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Hur välbevakad är Norges gräns mot Sverige?

Kan man bara traska över gränsen som de här två herrarna i klippet (se 5:45)?

http://www.youtube.com/watch?v=h3GlR...eature=related

Filmen verkar inte finnas kvar. Finns den på nåt annat ställe?
Citera
2011-09-25, 09:41
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Var någonstans?

Jag skulle gissa på väg E6 eller den andra bron i närheten.
Citera
2016-02-12, 19:02
  #27
Medlem
Livar upp tråden lite, undrar hur gränserna ser ut nu efter alla asylsökanden i Sverige.. är det högre bevakning nu än vad det var innan?
Citera
2016-02-15, 17:13
  #28
Medlem
Mulla Krekars avatar
Från Norge tror jag inte det är särskilt stor koll, möjligen har norska gränspolisen skärpt gränsen från Sverige. Min pappa bodde i Norge i början på 00-talet o jag brukade sno med mig avsevärda mängder narkotika från hans apotek, till Sverige. Har aldrig sett en enda gränskontroll på det hållet.

Däremot var jag nervös när jag skulle köra in i Norge med 3 liter sprit.

EDIT: Jo, min pappa har berättat att det förekommit kontroller från Norge till Sverige. Jag har alltid åkt över Svinesundsbron. Sen har jag åkt från Norge på nån jävla skogsväg, där märkte man inte ens var gränsen gick, inga skyltar eller tullar.
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2016-02-15 kl. 17:17.
Citera
2016-02-15, 17:16
  #29
Medlem
TheGrimComedians avatar
Har passerat några av dom sydliga gränserna vid ett par hundra tillfällen. Inte en enda gång har jag blivit stoppad och kontrollerad, varken med bil, buss eller tåg.
Citera
2016-08-16, 15:28
  #30
Medlem
Sebastianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGrimComedian
Har passerat några av dom sydliga gränserna vid ett par hundra tillfällen. Inte en enda gång har jag blivit stoppad och kontrollerad, varken med bil, buss eller tåg.

Senaste tiden har Norge fått upp ögonen ordentligt för den svenska gränsen.
Har åkt buss och tåg ca 5 gånger senaste 6 mån och 2 gånger hundkontroll en gång på buss en på tåg, samt en bussresa avslutades med passkontroll på oslostation.

Även militären patrullerar de obevakade områdena längs gränsen för folk som försöker ta sig genom till norge.

Mest sannolikt är det sveriges invandringspolitik i kombination med det islamistiska terrorhoten som fått de o lägga extra ambition
Citera
2016-08-17, 21:56
  #31
Medlem
godboys avatar
Jag har åkt över gränsen på flera ställen. Kan säga att inresor till Norge kollas betydligt oftare nu än förr, och vi kan nog alla räkna ut varför.

Emellertid är väl risken att kollas betydligt större vid de större passagerna. Risken att stoppas vid små övergångar i Jämtland - Lappland kan nog ses som liten. Där har jag aldrig stoppats i a f.
Citera
2016-08-18, 03:05
  #32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag har åkt över gränsen på flera ställen. Kan säga att inresor till Norge kollas betydligt oftare nu än förr, och vi kan nog alla räkna ut varför.

Emellertid är väl risken att kollas betydligt större vid de större passagerna. Risken att stoppas vid små övergångar i Jämtland - Lappland kan nog ses som liten. Där har jag aldrig stoppats i a f.

Norge är ju med i EUs tullunion och de gränsar väl till tredje land med Ryssland. Vet inte vad man ska kalla Svalbard som har lite speciell status. Då är de ju med i diverse infoutbyten tänker jag men principiellt är det väl att gränserna mot tredje land ska bevakas.
Citera
2016-08-18, 03:20
  #33
Medlem
Jag har smugglat alkohol till Norge tidigare men nu berättar mina tidigare kollegor att de ligger lågt då bevakningen ökat.
Citera
2016-08-18, 05:32
  #34
Medlem
De har kameror utmed de större vägarna som fotograferar nummerplåtarna på bilarna. Därefter väljer en dator ut vilka fordon som kan vara aktuella för kontroll när du närmar dig gränsen. Är fordonet registrerat på någon registrerad brottsling så kan det öka chansen att bli kontrollerad.
Hyrbilar är också misstänkt.
Citera
2016-08-18, 16:43
  #35
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
De har kameror utmed de större vägarna som fotograferar nummerplåtarna på bilarna. Därefter väljer en dator ut vilka fordon som kan vara aktuella för kontroll när du närmar dig gränsen. Är fordonet registrerat på någon registrerad brottsling så kan det öka chansen att bli kontrollerad.
Hyrbilar är också misstänkt.

Har kört över vid Stora Blåsjön, Norra Jämtland ett antal ggr. Alltid med hyrbil då vi använder det privat. Men det är ju en ren avkrok så sätt. Varit på semester där uppe ett antal ggr. Asfalterad, men mindre väg. Dock kommer man till E6 ganska snabbt med norrländska mått mätt. Men skulle jag smuggla något så är det en av överfarterna jag hade valt. Är säkert möjligt att ta sig över via skogsvägar på vissa ställen med, men då krävs nog en Landrover eller liknande.
Citera
2016-08-19, 13:32
  #36
Moderator
Neksnors avatar
När jag åkte tåg till Norge nyligen så åkte tullen med mellan de två första stationerna i Norge och gick runt och pratade med folk och klämde på lite väskor.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback