Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-02, 21:17
  #1
Medlem
Enligt en reklamkampanj som moderaterna använder sig av hävdar de att deras mål är full sysselsättning. Men är detta inte helt felaktigt då detta skapar en osund arbetsmarknad. Personligen trodde jag vänsterpartiet om ens något parti i Sverige skulle ha den åsikten.

Håller moderaterna på att förlora förståndet? Kan någon förklara deras begrepp fulll ysselsättning!

Mvh En tvivlande moderat
Citera
2010-08-02, 21:21
  #2
Medlem
RedXs avatar
Det är val i år. Därav följer orimliga, känsloladdade utspel.

Att lova att "sikta mot full sysselsättning" är nog det mest riskfria utspelet man kan göra.

Röstfiske med andra ord.
Citera
2010-08-02, 21:24
  #3
Medlem
brianmolkos avatar
möjligtvis full...

sysselsättning beror väl på vad de menar --
Citera
2010-08-02, 21:24
  #4
Medlem
De sa inte att de siktade mot full sysselsättning. Men även de är helt absurt i mina öron att höra. Har de alltid haft detta mål? Verkar som de försöker fiska röster från vänstern...
Citera
2010-08-02, 22:04
  #5
Medlem
Full sysselsättning är ett mål som alla riksdagspartier har men de tolkar ju givetvis begreppet olika.

Full sysselsättning i innebörden att varenda person i landet har jobb hela tiden kommer troligen aldrig uppstå förutom möjligen i ett kommunistiskt samhälle. Man brukar säga att det finns en friktionsarbetslöshet på ca 1-2%, alltså personer som är mellan jobb.

En svensk vänstertolkning av begreppet är endast att friktionsdelen inte är under anställning.

Högertänkare tycker däremot att en total arbetslöshet på runt 4-5 % är det samma som full sysselsättning, då överskott på arbetare gör att företagen kan öka lönsamheten eftersom man som anställd inte vill riskera att hamna utanför arbetsmarknaden och på så sätt kan acceptera vissa försämringar i arbetsvillkor.

OT. Om ni vill ha min åsikt så är det en rätt sjuk tanke att någon kan anse att vi har full sysselsättning med 4-5% arbetslösa.
Citera
2010-08-02, 22:11
  #6
Medlem
lumpkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junior91
Högertänkare tycker däremot att en total arbetslöshet på runt 4-5 % är det samma som full sysselsättning, då överskott på arbetare gör att företagen kan öka lönsamheten eftersom man som anställd inte vill riskera att hamna utanför arbetsmarknaden och på så sätt kan acceptera vissa försämringar i arbetsvillkor.

OT. Om ni vill ha min åsikt så är det en rätt sjuk tanke att någon kan anse att vi har full sysselsättning med 4-5% arbetslösa.

+1

Tror inte att moderaterna är det minsta intresserade av full sysselsättning. Men de gick ju till val för fyra år sedan med "arbetslinjen", så nu måste de helt enkelt fortsätta låtsas. Att planka vänsterdéer är alldeles för framgångsrikt för att de skulle få för sig att sluta med det nu.
Citera
2010-08-03, 13:20
  #7
Medlem
Tack Junior91!
Håller med om att det är rätt sjukt om de menar en arbetslöshet på 4-5% när de säger full sysselsättning. Jag tolkar begreppet full sysselsättning som att alla har just en sysselsättning.
Citera
2010-08-03, 14:17
  #8
Medlem
RedXs avatar
Junior91:

Det vore intressant att se om du har några belägg för ditt påstående att "högern" ser en arbetslöshet på 4-5% som "full sysselsättning". Jag kan ärligt talat inte komma på att jag någonsin hört det påståendet förut.
Citera
2010-08-03, 14:39
  #9
Medlem
Kojak0s avatar
Med tanke på att borgerligheten traditionellt värnar om inflationskampen framför arbetslöshetskampen, så är inte främmande att tro att 4-6% arbetslöshet är "full sysslesättning" för borgarna. En hyggligt hög arbetslöshet håller nämligen nere inflationen - vilket var och en som läst lite nationalekonomi vet.

Problemet med det är att arbetslösheten går inte ner, oavsett hur man försökt stimulera aretsmarknaden. I viss mån beror det väl på den globala krisen, men... Är det någon mer än jag som förundras att det blir kris så fort borgarna vunnit val och satt sig till rätta på maktstolen?
Citera
2010-08-03, 15:33
  #10
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojak0
Problemet med det är att arbetslösheten går inte ner, oavsett hur man försökt stimulera aretsmarknaden. I viss mån beror det väl på den globala krisen, men... Är det någon mer än jag som förundras att det blir kris så fort borgarna vunnit val och satt sig till rätta på maktstolen?
Du skulle ju lika gärna kunna välja att vända på resonemanget. Det är underligt att så fort det nalkas en kris så väljer folket bort socialdemokratin.

Arbetslösheten har mycket inte riktigt gått ner sett till mandatperioden, men man kan ju vända på det resonemanget också och anse att det är jävligt bra av "borgarna" att hålla i stort sett samma arbetslöshetsnivå i en global kris som socialdemokratin lyckades med under högkonjunktur. Detta dessutom när man har sänkt skatterna och minskat statsskulden.

Det är ju betydligt bättre än vad jämförbara länders situation är idag...
Citera
2010-08-03, 16:42
  #11
Medlem
Är full sysselsättning ett begrepp som inte är definerbart eller rör det sig om falsk marknadsföring?
Mvh
Citera
2010-08-03, 18:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Junior91:

Det vore intressant att se om du har några belägg för ditt påstående att "högern" ser en arbetslöshet på 4-5% som "full sysselsättning". Jag kan ärligt talat inte komma på att jag någonsin hört det påståendet förut.

Om du menar att att jag ska bevisa att det står i moderaternas eller något annat blått partis partiprogram att de anser att full sysselsättning innebär 4-5% arbetslöshet så tror jag att både du och jag vet att det skulle inget pr-skickligt parti skriva i ett partiprogram.

Tanken om en full sysselsättning med 4-5% arbetslöshet är inte heller något som Anders Borg eller Fredrik Reinfeldt uttalat sig om eller har kommit på utan nationalekonomer med högeråsikter anser attt detta är en optimal arbetslöshet i ett marknadsekonomiskt system.
Vill du veta mer får du fråga min före detta lärare i nationalekonomi.
__________________
Senast redigerad av junior91 2010-08-03 kl. 18:49.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback