Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-02, 21:15
  #1
Medlem
Hejsan kära Flashback-människor!

Det har uppstått ett problem här.
Ziinga.com är en "öre-bjudar"-site, precis som Mr.Svensson är/var.
Jag blev gratis-medlem där, och tyckte att siten var okej så jag köpte 10st bud.
Samma dag jag köpte dem använde jag upp dem och sedan stängde jag ner sidan.

Nu, cirka en månad efter loggar jag in på min internet bank och ser att Ziinga har dragit 649kr från mitt konto. Då har jag inte varit inne på hemsidan, inte köpt något bud, absolut inte gjort någonting som har med den hemsidan att göra.

Då är mina frågor;

Kan jag på något juridiskt sätt gå tillväga för att få tillbaka pengarna jag förlorat?
Kan dem göra så, juridiskt sett, bara dra av pengar från mitt konto utan att jag någonstans accepterat det?
Kan banken göra något mot detta?

Tackar för svar, och ha en trevlig kväll!
Citera
2010-08-02, 21:19
  #2
Medlem
John-Pauls avatar
Du ska skriva ett brev och berätta att du inte anser att du köpt något och att du vill ha tillbaka pengarna (inte ett email).
Citera
2010-08-02, 21:23
  #3
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Du ska skriva ett brev och berätta att du inte anser att du köpt något och att du vill ha tillbaka pengarna (inte ett email).

Varför då? Han ska inte bestrida något eftersom pengarna redan dragits.

Till TS:

Ditt första steg är att du kontaktar dem för att fråga dem varför de har dragit pengar på ditt konto. Det finns ju en risk att de har någon form av villkor i det avtal du sluter med dem om att de drar en summa månadsvis eller liknande. Kolla vad de säger och återkom sedan hit.
Citera
2010-08-02, 21:24
  #4
Medlem
Börja med att läsa de allmänna villkoren. Av vad jag kan läsa mig till i all hast står det klart och tydligt där att medlemsavgiften dras månadsvis i förskott och att du måste avsluta ditt medlemskap genom att skicka ett mail till dem. Sedan om du har haft ett sådant "plus"-medlemsskap som kostar 649 kr eller om du haft ett "vanligt" avtal som borde varit billigare vet du nog bäst själv.

Om du inte har avslutat ditt medlemsskap i enlighet med de allmänna villkor som du har godtagit (dvs skickat ett mail) och som därmed är del i avtalet så klart att de får dra betalningar i enlighet med bestående medlemsskap.

Du bör nog också se till att avsluta ditt medlemskap så snart som möjligt om du inte vill ha kvar det!
Citera
2010-08-02, 21:34
  #5
Medlem
Jag har nu läst deras villkor, och där står det att man kan välja att ha ett Guld+ medlemskap som då kostar 649 kronor.
Men jag har inte bett om att få bli det, någonstans. Och det stod vid registrering att det skulle vara gratis när jag väl skapade det.

Så jag tror dem har lagt in något fult avtal i och med att jag köpte 10 bud, att dem antagligen la till guld+ medlemskapet bara för att.

Och för att jag ska kunna avsluta mitt konto så måste jag kontakta kundservice... Vilket består av enbart e-mail.
Jag har mailat dem och bett dem att få pengar tillbaka, och väntar nu på svar.

Läste även runt på internet, att dem antagligen kommer dra pengar även om jag avslutat kontot...
Så borde inte banken kunna blockera att dem drar pengar ifrån mig?
Citera
2010-08-02, 21:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MinnieMouse
Börja med att läsa de allmänna villkoren. Av vad jag kan läsa mig till i all hast står det klart och tydligt där att medlemsavgiften dras månadsvis i förskott och att du måste avsluta ditt medlemskap genom att skicka ett mail till dem. Sedan om du har haft ett sådant "plus"-medlemsskap som kostar 649 kr eller om du haft ett "vanligt" avtal som borde varit billigare vet du nog bäst själv.

Jag vet vid registreringen att det var ett vanligt avtal, det var det jag kryssade i.
Och vid registreringen skrev jag inte i några konto uppgifter, det gjorde jag först när jag köpte 10 bud av dem. Dessa kostade dryga 92 kronor.

Jag kollade även registreringsdatumet, vilket var i början av Juli.
Och enligt deras villkor så drar dem pengarna i förskott.
Då, enligt min logik, så borde dem redan dragit pengar i Juli om jag skulle varit "Guld+ medlem redan då.
Då, enligt min logik, har dem lagt in ett sketet scam-avtal när jag köpte buden.

Eller vad tror du/ni?
Citera
2010-08-02, 22:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PATCHWORK
Jag vet vid registreringen att det var ett vanligt avtal, det var det jag kryssade i.
Och vid registreringen skrev jag inte i några konto uppgifter, det gjorde jag först när jag köpte 10 bud av dem. Dessa kostade dryga 92 kronor.

Jag kollade även registreringsdatumet, vilket var i början av Juli.
Och enligt deras villkor så drar dem pengarna i förskott.
Då, enligt min logik, så borde dem redan dragit pengar i Juli om jag skulle varit "Guld+ medlem redan då.
Då, enligt min logik, har dem lagt in ett sketet scam-avtal när jag köpte buden.

Eller vad tror du/ni?

Du har inte fått någon bekräftelse på mail om vad det var du förband dig till när du registrerade dig, respektive när du köpte buden? Där borde det ju stå mer om vad du registrerade dig för. Jag tror din största chans är att hävda att du aldrig blivit guldmedlem. De kan ju då möjligen anse att du ska betala för ett "vanligt" medlemsskap eftersom du uppenbarligen inte har avslutat medlemsskapet på rätt sätt. Jag skulle då hävda att eftersom de i så fall brutit mot avtalet och dragit för mycket så kan de lika gärna betala tillbaka hela summan och avsluta medlemsskapet som en sorts "förlikning", för att de gjorde fel när de drog för mycket.

Vad gäller förskottsbetalningen så kan det ju vara så att de inte drog något då eftersom du inte var registrerad medlem först i juli och augusti är första "riktiga" månaden. Det skulle ju förklara varför de dragit i förskott för augusti. Det kan inte vara så att det stod att det skulle vara gratis, och så en söt liten asterisk som hänvisade till en liten text längst ned på hemsidan där det står att detta gäller första månaden och därefter gäller pris enligt allmänna villkoren? Det vore ju inte första gången företag fular sig på det sättet, och förlitar sig på att folk inte läser vad de förbinder sig till.

Bara gissar nu, så det bästa är ju att se vad företaget säger och bygga försvaret utifrån det. Något bör du nog kunna hitta på, och vill de ha goodwill kvar så bör de inte bråka alltför mycket, men det är ju tyvärr inte så vanligt vad gäller internetföretag som från början har den här typen av avtal..
Citera
2010-08-02, 22:28
  #8
Medlem
@MinnieMouse
Håller med fullständigt, men kan vi i Sverige göra någonting åt ett Företag som ligger på typ Malta/Cypern?

Edit: Jag kommer tillbaka imorgon/övermorgon med mer information om deras svar osv.
Jag vet att jag inte gjort något fel, Jag kollade noga vid registreringen... Och jag såg att det inte var någon asterisk någonstans, eller något som skulle kunna tyda på att jag ska betala en avgift.
__________________
Senast redigerad av PATCHWORK 2010-08-02 kl. 22:33.
Citera
2010-08-03, 22:23
  #9
Medlem
Jag försöker bara hjälpa dig, men samtidigt måste jag spela lite "djävulens advokat". Det här är alltför vanligt förekommande, tyvärr.

Som sagt, du får se vad de säger till att börja med. Om det stod att allt skulle vara gratis så ska det vara så, men samtidigt har jag svårt att tro att de inte någonstans bad dig läsa allmänna villkoren eller att du skulle kryssa i att du läst och godkänner villkoren. Eftersom det i villkoren framgår att du måste säga upp avtalet genom ett mail till dem, och att de drar avgifter i förskott, så kan vi nog vara på det klara med att du inte har gjort rätt på det sätt vilket du avslutade medlemsskapet, dvs utan att göra någonting.

Istället bör du nog fokusera vad UTANFÖR de allmänna villkoren som har framgått, ex. lovades du att det skulle vara gratis? Vad de facto beställde du (vanligt medlemsskap eller guld?), vad innebar det att du köpte buden, fanns det extra villkor då osv? Därav att jag frågade om du har fått någon bekräftelse där det står tydligt vad som beställdes. Dessutom blir svaret från dem intressant att höra.

Vad gäller frågan om möjligheter att göra något.. Tyvärr blir det nog ganska svårt eftersom pengarna redan dragits, hade varit lättare att bestrida en faktura när inga pengar gått iväg. Att få tillbaka pengar är alltid svårare, oavsett det är i Sverige eller utomlands. Att det är utomlands påverkar också, då exempelvis en polisanmälan lär hjälpa föga. Men återigen, man vet ju inte deras approach, de kanske betalar tillbaka så du inte gnäller och lever på de som inte orkar engagera sig och tjatar på dem. Men räkna med att det nog i så fall tar tid och många mail fram och tillbaka. Men du får ta ett steg i taget! Uppdatera oss gärna när du får svar!
Citera
2010-08-04, 15:48
  #10
Medlem
Tack igen för era råd och support!

Jag kollade min mail för dryga 10 minuter sen och då skrev kundservice att dem pratat med chefen och att dem ska skicka in pengarna tillbaka på mitt konto...
När och om det nu händer, är jag inte säker på.

Och nu återstår borttagningen av kontot också, vilket jag hoppas händer snart!
Kommer med update så snart jag fått mer info!

Tack åter igen!
Citera
2010-09-15, 14:01
  #11
Medlem
Fick du pengarna tillbaka någon gång? Jag sitter i samma sits som dig nu. Märkte den 1 i denna månad att de dragit pengar. Kollade närmare och såg att de även dragit månaden innan.
Blev förbannad, ringde banken. De sa att jag skulle prata (dvs maila) med företaget i fråga i fall det var ett misstag, om de vägrade ge pengarna tillbaka skulle jag polisanmäla och banken skulle reklamera utagen.

Blev lovad pengarna tillbaka, men det går uppenbarligen trögt. Fick ett mailsvar senast i går att pengarna skulle "komma när som helst".
De har en djäligt dryg attityd, vilket jag tycker är djävligt opassande när man stulit och helt klart gjort djävligt fel.
Jag har aldrig, och skulle aldrig någonsin teckna nått guld medlemskap för 649 kronor i månaden.
Sedan å andra sidan är jag ju DUM I HUVUDET som går på en sån djävla bluff. Bara det att jag lade pengar på bud var ju korkat. Sedan tar de 1300 kronor ifrån mig.
Nej fy fan för ziinga. Det är nog by the way större chans att vinna en mille på lotto.

Finns det någon som har, eller känner någon som har "vunnit" en auktion på ziinga?
Citera
2010-10-01, 10:14
  #12
Medlem
Måste tyvärr säga att jag sitter i samma båt, känns så jäkla surt, alltid haft koll när jag handlat på nätet och gjort det mycket, har aldrig blivit blåst på detta sätt... Det där guldpasset de dragit pengar för har jag aldrig godkänt, vet inte ens vad det var innan jag läste på deras sida, allt bara för man köpte ett antal bud för buda på en grill som man inte vann...
Ska strax besöka min bank och höra vad de säger, har mailat företaget i fråga också, frågan är om de får använda mitt visakortsnummer och dra pengar månad efter månad utan att jag godkänner det...?
Återkommer i tråden, vart intressant och få veta hur det gick för Patchwork...?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback