Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-09, 13:40
  #13
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euboxer
tanker inte saja precis hur man gor, men det ar enkelt.

1) du behover ett land som har stark sekretess. det gar inte langre att garantera 100% sekretess pga de nya money laundry lagarna som kom till efter att man listade ut at bank of bahrein hjalpte bin laden att gomma pengar i schweiz via clearstream.

2) du ska skaffa ett foretag i ett tredje land.

3) du skickar pengar som privat person via sma internet betalningar for programmerings jobb. det finns en massa payment services for sant och de kostar inte sa varst. under $10,000 ska du halla dej sa raporteras ingenting. det ar aggregerat dagligen.

4) du skickar pengarna vidare via ditt foretag till ett av centren, typ lichentenstein, singapore, hong kong osv.

5) ditt foretag satter in pengarna pa banken, garna i ett konto denominerat i en stabil valuta som euro, USD eller liknande.

6) om du har nog med pengar, kop dej ett tredje lands pass som du anvander for att oppna kontot i tredje landet med.

7) om du ar riktigt paranoid skicka runt pengarna i olika tredje varldens foretag med malvakter som star som directors i foretagen innan det landar i ditt slutliga konto.

8) lista ut ett satt att fa tillbaka slantarna nar du val behover dem. det kan vara mycket svarare an du tror. ATM och de lite sma skumma betalnings systemen i nord asien funkar bra -men du behover kontakter for att gora det.


framfor allt, hall dej undan afrika och karibiska oarna, det finns alldeles for mycket knark skit dar som amerikanerna och europeerna jagar efter -inget du vill hamna i. samma sak galler mellan ostern uae mfl.

det ar lite mer detaljer du egentligen behover for att gora det vattentatt men i stora drag sa har gor du.

men om man verkligen vill leta sa gar det att ta sej igenom, detta stoppar en skatte undersokning men inte typ osama och hans kompisar -sant har tar man sej igenom enkelt om det ar national security. tex var det som ovan som israelerna gjorde for att sparlost skicka pengar till dubai nar de mordade palestiniern i dubai forra aret. men det vet jag att en viss underrattelse tjanst sparade bakvagen pa mindre tid an tva veckor.

men for vanligt svensson "gomma pengar" sa funkar detta utmarkt. om det ar riktigt stora summor sa maste du gora ett par andra prylar men jag antar inte det.


Det du beskriver är väl pengatvätt och att undanhålla staten svarta pengar? Det finns flera trådar som behandlar detta. Själv är jag inte intresserad av svarta affärer. Det jag undrar är hur jag sparar vita pengar på ett sätt som staten aldrig i framtiden kommer åt. Jag vet ju inte vad det kommer för lagar och regler i Sverige. Plötsligt blir man blåst av någon styrelseledamot i ett gemensamt bolag, och så kommer staten och ska utkräva företrädaransvar. Eller plötsligt blir man rövknullad av en lömsk bostadsrättsförsäljare, som tar handpenningen och flyr landet. Det kan hända hur mycket som helst, som gör att Kronofogden kopplas in och ska ha pengar de enligt mig inte har rätt till. Kommer det någonsin en sådan situation, så vill jag kunna fortsätta leva utan att de konfiskerar allt jag äger och har.
Citera
2010-08-09, 13:47
  #14
Medlem
om det redan ar skattade pengar sa ar det ingen penga tvatt.

men problemet du beskriver kraver att du har hyffsad anonymitet annars kommer de att forsoka komma at dina pengar. och de vill ju sa klart att du rapporterar rantor osv. sa anonymitet ar hyffsat viktigt om du vill gomma pengar.

om du bara vill gomma pengar for slakt, vanner och affarsbekanta sa kan du ju enkelt oppna konto i eu for det, italienarna har ju en del banker i schweiz for just det skalet. men fogden kan fa fatt i det och om han far fatt i det sa ar det enkelt for andra att lista ut var pengarna finns.
Citera
2010-08-09, 13:49
  #15
Medlem
det ar faktiskt enklare an sa. du kan ju ge bort pengarna till nagon du litar pa och vara konstant insolvent. det gar aldrig att fa tag i de pengarna. du maste dock ha nagon du verkligen kan lita pa eftersom du annars aldrig far tillbaka pengarna.

har en kompis som gjort sa for att inte kunna bli stamd pa sina pengar. men om den som har hans pengar inte vill ge han pengarna sa ar han kord.
Citera
2010-08-09, 13:53
  #16
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euboxer
om det redan ar skattade pengar sa ar det ingen penga tvatt.

men problemet du beskriver kraver att du har hyffsad anonymitet annars kommer de att forsoka komma at dina pengar. och de vill ju sa klart att du rapporterar rantor osv. sa anonymitet ar hyffsat viktigt om du vill gomma pengar.

om du bara vill gomma pengar for slakt, vanner och affarsbekanta sa kan du ju enkelt oppna konto i eu for det, italienarna har ju en del banker i schweiz for just det skalet. men fogden kan fa fatt i det och om han far fatt i det sa ar det enkelt for andra att lista ut var pengarna finns.

Jag förstår. Men din kedja låter väldigt riskabel, och det förutsätter att man litar på alla bulvaner du talar om. Har du själv erfarenhet av det? Var börjar jag?
Citera
2010-08-12, 14:40
  #17
Medlem
Till Ts vill jag säga följande:

1) Skatteverket eller Kronofogdemyndigheten? Det spelar ingen roll, för vilken av myndigheterna du vill gömma pengarna. Finns det en fungerande banksekretess, så skyddas du av den, förutsatt att du inte själv försett myndigheten med bevismaterial beträffande konto.

2) Det finns ju fortfarande banksekretess, som erbjuder ett acceptabelt skydd, även för den ljusskyggaste skummis - i några EU-länder, t. ex Luxemburg. Problemet är, att EU-politikerna ihärdigt driver kravet på ett totalt upphävande av banksekretessen i hela EU, ja hela Europa - och världen i övrigt. Internationella kontrolluppgifter står på dagordningen; du skall inte kunna dölja för staten vad du äger - någonstans. Polisstaten är kanske snart ett faktum. I vilket fall kan man inte förutsätta, att banksekretessen kommer att bestå i mer än kanske max fem år till, i de europeiska länder, som nu har den.

3) Att placera pengar via bulvaner och bolag utomlands är krångligt, och kräver ganska betydande resurser. Knappast något för Ts, eller?

Mot bakgrund av ovanstående kan jag bara rekommendera Ts att skaffa sig ett skogskonto, d.v.s. helt enkelt gräva ned pengarna i lämplig behållare, gärna vakuumförpackade, på olika platser i skogen. Det här låter kanske komiskt, men tyvärr är det nog det bästa, med tanke på samhällsutvecklingen. Ett alternativ till vakuumförpackning kan ju vara inköpta guldtackor.
Citera
2012-09-20, 12:12
  #18
Medlem
Kreperads avatar
Tänkte bumpa denna tråden och fråga om någon vet hur EU-reglerna utvecklats? Finns det fortfarande möjlighet till sekretess i t.ex. Luxemburg?

Jag är framförallt intresserad av att göra anonyma betalningar, skulle det vara möjligt från ett sånt konto?
Citera
2012-09-21, 13:01
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kreperad
Tänkte bumpa denna tråden och fråga om någon vet hur EU-reglerna utvecklats? Finns det fortfarande möjlighet till sekretess i t.ex. Luxemburg?

Jag är framförallt intresserad av att göra anonyma betalningar, skulle det vara möjligt från ett sånt konto?

Dagsfärskt:
http://www.di.se/artiklar/2012/9/20/...iv-skattejakt/
Citera
2012-09-21, 21:53
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kreperad
Tänkte bumpa denna tråden och fråga om någon vet hur EU-reglerna utvecklats? Finns det fortfarande möjlighet till sekretess i t.ex. Luxemburg?

Jag är framförallt intresserad av att göra anonyma betalningar, skulle det vara möjligt från ett sånt konto?

Sekretessen finns ju kvar i Luxemburg. Men inga helt anonyma konton. Du kan ha ett pseudokonto, som bara ett fåtal inom banken vet kontohavarens namn på. Men det innebär ju inte att ditt namn aldrig kan avslöjas. Skulle kontot bli föremål för brottsutredning, alternativt du, och kontot anses kopplat till dig av svenska myndigheter, så riskerar sekretessen att hävas.
Citera
2016-12-28, 04:10
  #21
Avstängd
KreugerGulds avatar
Har samma problem! Dvs vita rena ärliga stålar som krofogden kan ta! Hur gömmer eller skyddar jag dem? Och hur kan jag framöver leva ett så normalt liv som möjligt bara kan gå, med krofogden jagandes efter mig?

Min tanke! Är att skaffa en stiftelse som jag för över förmögenhet egendomar och pengar till!
Sätter mig själv som styrelseordförande i denna " familjestiftelse"
Stiftelsen får sen ge mig lön jag kan således även bo i stiftelsens egendom,
Stiftelsen företag kan således också ge mig lön? Precis under EU fattigdomsgräns?

Tänker jag rätt?

Om stiftelse är rätt väg att gå, vilket land är bäst! Behöver några kreativa till hjälp här
__________________
Senast redigerad av KreugerGuld 2016-12-28 kl. 04:20.
Citera
2016-12-28, 06:47
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
Har samma problem! Dvs vita rena ärliga stålar som krofogden kan ta! Hur gömmer eller skyddar jag dem? Och hur kan jag framöver leva ett så normalt liv som möjligt bara kan gå, med krofogden jagandes efter mig?

Min tanke! Är att skaffa en stiftelse som jag för över förmögenhet egendomar och pengar till!
Sätter mig själv som styrelseordförande i denna " familjestiftelse"
Stiftelsen får sen ge mig lön jag kan således även bo i stiftelsens egendom,
Stiftelsen företag kan således också ge mig lön? Precis under EU fattigdomsgräns?

Tänker jag rätt?

Om stiftelse är rätt väg att gå, vilket land är bäst! Behöver några kreativa till hjälp här

Utländsk trust samt företag som ägs av trusten, eller flera företag om vissa ska äga egendom separat. Rätt uppsatt trust är pengarna skyddade helt, dock kan företaget blir skatteskyldig i Sverige. Visst om du har företaget utanför EU kan Sverige ändå inte lyckas driva in en krona från det om man placerar det rätt.

Dock viktigast sätta upp allt helt korrekt och helt separerat, fastigheter måste ägas av helt separat bolag då annars fastigheter kan mätas ut om finns skulder.

Stora problemet är du själv kan bli väldigt förmånsbeskattad etc i Sverige, visst om du inte äger något själv längre kan dom inte göra något.

Men om du bedriver verksamhet i utländska bolaget i Sverige och det betalar ut pengar till dig så får man passa sig. Då dom kan hävda bolaget ska beskattas i Sverige och ha bokföring och moms etc och allt. Och om du sitter som VD / Styrelse åtala dig för det i Svensk domstol.

Så hög bolag där även andra sitter i styrelsen utomlands och ett bolag du endast använder för betala ut "gåva till dig" som inte har någon annan verksamhet.


Men inte gratis precis, minsta lösning med en trust och något bolag lär väl man hamna på 150-200k om året i kostnader för. Vill man bara ha lösning förvalta kapital och inte röra mer än placera skattefritt går det väl kanske klara sig på 80-150k om året.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback