Att de som lever på bidrag får gratis tandvård av soc vet jag, men i vilken utsträckning? Pyntar dom vanliga undersökningar, lagning av hål, borttagning av tandsten osv? Jag känner en bidragsmänniska som pga tandläkarskräck inte varit på en undersökning på typ 10 år. Efter hysteriskt tandvärk fanns dte in te längre möjlighet att skjuta på det. Så klart hade hon mängder av hål, behövde rotfyllningar osv.pga tandläkarskräcken har hon fått lugnande och tom narkos vid sina femtielva besök.
Efter sitt senaste besök låg hennes "nota" hos tandläkaren på ca 18 000 kr (!!). Då fattar man hur mycket hål och skit som finns i hennes mun..
Soc har alltså hittills pröjsat närmare 18 000 kronor för henne, något som kunde ha undvikits om människan borstat sina tänder och tandtrådat. Kan man ju tycka. 18 000 från oss skattebetalare.
Finns det verkligen ingen gräns för hur mycket soc betalar i detta sammanhang? Bara lustgasbehandling (narkosen) kostar tydligen runt 800 kr enkigt folktandvårdens prislista. För mig som inte har bidrag utan får pynta ev tandläkarbesök själv så ja, man blir ju lite avis.Varför ska bidragsfolket få tandvården serverad på silverfat? Dom får väl för fan borsta och gurgla som alla andra.