Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2010-07-31, 22:36
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Ni som enbart lägger ett bud i sista minuten/sekunden, händer det att ni får sura kommentarer från säljaren?

(De kan ju tycka att ni inte varit med och trissat upp priset, samt inte låtit andra hinna bjuda över dig)


Varför skulle säljaren protestera.
Det är ofta mer än en som lägger budet sent ibland upp till ett halvt dussin budgivare.
Det gäller att lägga ett bud så högt som man är villig att gå , annars kan man
inte räkna med att det går hem.
Citera
2010-07-31, 23:31
  #38
Medlem
Roedoress avatar
Varför fixar inte Tradera så att bud som läggs när det är mindre än tex 3min kvar, så utökas auktionen med typ 2min. Och så håller det på tills ingen mer budar.

Då skulle man få bort sista-minuten-budandet.
Citera
2010-08-01, 10:30
  #39
Medlem
forattjagkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Varför fixar inte Tradera så att bud som läggs när det är mindre än tex 3min kvar, så utökas auktionen med typ 2min. Och så håller det på tills ingen mer budar.

Då skulle man få bort sista-minuten-budandet.
Men det skulle ju ta bort hela idén med tradera! Vem hade pallat med en auktion som fortsätter i det oändliga? Det finns väl redan såna sidor, men då kostar det väl att lägga bud?

Vad är det för fel på sista-minuten bud då? När jag sålt grejer själv så bryr väl inte jag mig om att X lägger bud 1 minut innan slut-tid. Jag får pengar för min vara. Punkt slut.
Gillar man inte sättet auktionerna är upplagda så håller man sig borta därifrån väl?
Citera
2010-08-01, 12:29
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Varför fixar inte Tradera så att bud som läggs när det är mindre än tex 3min kvar, så utökas auktionen med typ 2min. Och så håller det på tills ingen mer budar.

Då skulle man få bort sista-minuten-budandet.

Lauritz bla har det på det viset och det är nog det sämsta jag vet,
sen finns dett idioter som väntar till sista sekunden där och så blir det tre
minuter till i all oändlighet.
Citera
2010-08-06, 20:37
  #41
Medlem
Slapsticks avatar
Jag drar bara till med något groteskt överbud på vad jag än vill ha och sätter mig och väntar på vinnarmejlet. Orkar inte engagera mig och oftast hamnar man på hyfsat rimliga priser ändå för att de flesta budar "på riktigt" och försöker få sakerna till ett så lågt pris som möjligt.
Citera
2017-04-24, 22:01
  #42
Medlem
Låt oss säga att du ska köpa en vara och det ledande budet är 199:- och för att vinna varan måste jag lägga ett bud på 205:- eller högre och jag lägger ett bud på 350:-, blir då budet automatiskt 350:- eller blir budet 205:- och jag är "skyddad" tills någon bjuder mer än 350:-?
Citera
2017-04-25, 04:07
  #43
Medlem
WilYawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Låt oss säga att du ska köpa en vara och det ledande budet är 199:- och för att vinna varan måste jag lägga ett bud på 205:- eller högre och jag lägger ett bud på 350:-, blir då budet automatiskt 350:- eller blir budet 205:- och jag är "skyddad" tills någon bjuder mer än 350:-?

Budet blir 205:- och ditt bud höjs per automatik varje gång någon försöker bjuda över dig ända tills någon bjuder steget över 305:-
Citera
2017-04-29, 20:01
  #44
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unpronounceable
Bara idioter bjuder innan de absolut sista minuterna, nånting jag lärde mig från ebay långt innan jag reggade mig på tradera.
Citat:
Ursprungligen postat av Exakte
Jag har vunnit i princip samtliga auktioner jag har medverkat i.
Jag har alltid lagt mitt bud cirka 30 sekunder innan auktionens slut.
Tidiga bud görs endast av idioter.
Idioter skriver ni...ja så är det kanske, eller så handlar det om folk som har annat för sig, till exempel har ett jobb och inte kan spendera dagarna med att bevaka Tradera...men visst, på husvagnsparkeringen funkar det säkert fint att ägna dagarna åt det...
Citera
2017-09-02, 18:11
  #45
Medlem
iSvempas avatar
Jag vill höra med er som är proffs på Tradera, för det är vissa saker som känns oroande.

Jag lät tjejen på Tradera styra mig hur annonsen bäst skulle utformas.

Min affär gällde ett finare musikinstrument. Vi bestämde en summa som spelet skulle säljas för men hon tyckte att jag också skulle lägga ett referenspris på en högre summa.
Om det inte blev någon affär skulle jag bara betala 40:- för referenspriset. OK.

Jag berättade för tjejen att intresserade vill nog komma hem till mig och titta och prova spelet. Det höll hon med mig om.
När ändå den intresserade kom hit borde det ju vara smart om hen hade pengarna med sig i kontanter så gör vi affären på plats. Tjejen svarade. Det kan vi på Tradera inte hindra er att göra.
Jag vet inte hur han fick min mejladress men mejlade mig det gjorde han flera gånger under budtiden.
Tio minuter innan budtiden var till ända mejlade han mig och meddelade att hade hittat ett billigare spel så han tackade för sig.
Eftersom ingen budade över referenspriset och att tiden var slut, så var jag tillbaks på ruta ett och väntar på en faktura på 40:-
Några dagar senare ringde jag Tradera som tyckte att jag skulle sätta in annonsen igen och sänka referenspriset vilket jag gjorde.
Första dagen mejlar en kille mig som var intresserad att köpa spelet för referenspriset, men vi kom överens om att han inte skulle buda på spelet. När tiden gått ut och ingen annan bjöd högre skulle ju affären hamna som den första Icke såld. Så han kom hit dagen efter provade spelet betalade och gick. Det borde innebära att Tradera kommer att skicka en faktura till mig på 40+40:- för det blev ju ingen affär inom utsatt tid.
Lagligt och rätt utfört. Eller.
Citera
2017-11-03, 03:36
  #46
Medlem
Winwords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unpronounceable
Visst är det så men det är ändå idioti att bjuda ditt maxbud flera timmar innan auktionen går ut. Det är slutsekunderna det gäller hur man än ser på saken.
Det här noterar jag också och förstår bara inte... varför? Jag lade upp en 7-dagars auktion för bara timmar sedan och har redan nästan 50 bud. Som köpare väntar jag alltid till sista 10 sekunderna för att inte trissa upp priset en krona mer än nödvändigt. Färre synliga bud gör också att varan verkar mindre populär.

Sedan finns det de som lägger startbud tämligen omgående efter auktionen startats, om man även satt fast pris. Det är faktiskt förbaskat roligt, för det är inte sällan dessa personer som hänger med och vinner budgivningen, men då till dubbla priset mot det fasta de lyckats sabba

En väldigt negativ sak som spridit sig till Tradera är slöheten från Blocket och framför allt Sweclockers; mentaliteten att man inte skall orka skicka någonting. Mer och mer har jag börjat upptäcka detta under sensommaren och hösten, ett fenomen som inte alls funnits där förut (snarare tvärtom, "ej avhämtning" har man sett betydligt oftare). Om det är en 50" bakprojektions-TV på hundra pannor kan jag förstå, men allt oftare börjar det gälla även småsaker som bärbara datorer, spelkonsoler och i vissa fall t.o.m. mobiltelefoner. Är det så svårt att lägga 10 minuter på att packa en vara, skriva ut en fraktsedel och lämna hos ombudet börjar man ju på allvar fundera varför folk ens arbetar?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback