• 36 018 online
  • 1 213 414 medlemmar
  • 62 597 772 inlägg
  • 1
  • 2
2010-07-30, 18:10
Medlem
LeonBlanks avatar
Idag när jag lunchade med ett par kamrater så kom vi av någon anledning att tala om vår barndom och skolgång de tidiga åren - hur problemfritt och soft allting var då man gick typ i klass 1-4. Mina kompisar slog ett hårt slag för den så kallade "Roliga Timmen" som de hade varje fredag och som tydligen var en jävla skrattfest med lekar, teater, melodifestival(?), ryska posten och grejer. Det var uppenbarligen veckans höjdpunkt och de satt länge och berättade ur sina digra minnesarkiv om festliga händelser som hänt under dessa fantastiska timmar.

Själv satt jag och blev deprimerad över alla tråkiga klasser jag gått i och alla trötta lärare jag haft. Jag kan inte minnas att jag överhuvudtaget haft Roliga Timmen. Det roligaste vi gjorde var att "hänga gubbe" och den enda gången några skulle spela teater för resten av klassen så avbröt fröken efter tio minuter på grund av "dåliga skådisar och svagt manus".

Har jag missat nånting här? Var Roliga Timmen praxis under låg-mellanstadie när ni växte upp och var det så jäkla najs som mina vänner hävdar - eller gick ni, precis som jag, i en grå öststatsliknande skola där ett skratt i klassrummet i stort sett belönades med en hurring?
Citera
2010-07-30, 18:16
Medlem
BrainDisorders avatar
Hade roliga timmen i 4-5-6:an. Det hände inte så mycket förutom att vi typ tvingade en polare att äta såna där äckliga karameller från Buttericks, tillslut spydde han rakt på sin tröja och fick gå hem för dagen. Sen skulle vi dricka flera liter med vatten och äta knäckebröd och se vem som mådde sämst först. Ibland så spelades det olämplig musik och det var vattenkrig etc, så det var väl kul men en aning urspårat.
Citera
2010-07-30, 18:24
Medlem
Hos oss hade vi roliga timmen. Man fick skriva upp sig på en lista om man ville och var då ansvarig för att arrangera detta. Det enda problemet var att det alltid var tjejerna som skrev upp sig (samma tjejer varje gång dessutom) vilket resulterade i att vi körde samma lek varje gång. Ibland hände det att någon kille skrev upp sig för att visa film, och då blev man överlycklig.
Citera
2010-07-30, 18:29
Medlem
flintexs avatar
Kommer ihåg att vi hade Roliga Timmen från 1:an till 3:an. Tyckte det var skit roligt!

Varje fredag var det ett par som fick ordna Roliga Timmen med antingen med massa bullar och saft, teater eller något annat uppträdande. Vi gick efter klasslistan så jag blev alltid sist
Roliga Timmen var alltid någontig man såg fram emot när man började på måndagen.

Jag kommer ihåg när jag gjorde ett framträdande på Roliga Timmen en gång när det var jag som höll i det. Efter alla hade gjort sitt framträdande så fick jag räka alla röster... Mitt framträdade vann! Det var någoting man kunde skryta med!

EDIT: Roliga Timmen ÄGDE!
Citera
2010-07-30, 18:40
Medlem
PurpleAs avatar
Det överjävliga var att på min skola var en rolig timme endast 45min . Varför lärarna alltid envisades med att kalla det en rolig timme övergick våra små hjärnor. Annars var jag en jävel på mimtävlingarna.
Citera
2010-07-30, 19:00
Medlem
Japp, hade det i lågstadiet. Blev hänga gubben, mima, teater, lekar osv. Var ganska soft.
Citera
2010-07-30, 19:01
Medlem
Aggrovators avatar
Har då aldrig varit med om "Roliga timmen"

Inte för att jag är särskilt gammal heller (född slutet på 80) men den jävla timmen måste ju vara en myt
Citera
2010-07-30, 19:36
Medlem
På min tid hade vi inte roliga timmen. Fröken hade lässtund ibland vilket var helt ok. Sen så ersattes det av multiplikationsträning för att nån jävla pluggtomte tyckte att vi skulle ha mer nytta av det!
Citera
2010-07-30, 19:54
Medlem
mandelkanels avatar
Min fröken sa att namnet "Roliga Timmen" var fel. Alla timmar i skolan är lika roliga, menade hon. Så den fick heta "Klassens Timma" istället. En gång så tvingade hon oss att sitta och sjunga Internationalen på "Klassens Timma". Hon sa att det här med arbetarklass är viktigt och det passade bra på Klassens Timma.

Sedan fick vi inte läsa Kalle Anka, Biggles eller annat kul på boktimmen. Bamse och Tin-Tin var dock godkänt. På frågan om varför man inte fick läsa om den fattige och ständigt luspanke arbetarhjälten Kalla Anka som ändå försökte ta hand om tre ungar och få ihop vardagen utan att hans snåle och stenrike farbror Von Anka hjälpte honom ekonomiskt, blev lärarinnan tyst.
Sedan sa hon: -Nej! Det anses inte som bra litteratur! Punkt slut!!
Citera
2010-07-30, 19:59
Medlem
ugglapugglas avatar
Bara massa jävla oväsen minns jag det som.
Citera
2010-07-30, 20:14
Medlem
Trinnits avatar
Vi hade den, men jag kommer inte ihåg vad vi gjorde. Någon enstaka gång satte vi ihop teater, ytterligare någon gång var det någon som hade något djur med sig hemifrån, men i övrigt kommer jag inte ihåg vad vi gjorde.
Kan ha blivit hänga gubben eller någon annan lek ibland, eller pysslade, men jag har inga starka minnen av det.
Det lilla jag minns av det tyckte jag dock var ganska roligt. Men jag tyckte å andra sidan att det mesta i skolan var roligt på den tiden. Lågstadiet var the shit
Senast redigerad av Trinnit 2010-07-30 kl. 20:17.
Citera
2010-07-30, 20:28
Medlem
Blåbärskungens avatar
Lärarinnan satte sig bakom pianot och barnen satt på golvet, sen började det.

Sånger som "Om du har ett äpple", "Broder Jakob"(På olika språk) sjöngs med glädje. Ibland rullades det in en TV och då var det första åket från Cortina med Stenmark som väntade.
Citera
  • 1
  • 2