Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-30, 10:25
  #1
Medlem
Köpte en sån här våg för några dagar sen som mäter vikt och sen andel fett, muskler, vatten och ben.

vägde mig precis och fick dessa resultat:

vikt: 73.9

fett: 18.6%
muskler: 61.6%
vatten: 58.9%
ben 2.9%

=142%

nån som kan förklara för mig hur det går ihop? är vattenvärdet hur mycket vatten det är i muskeln eller liknande?

och hur mycket tror ni man kan lita på en sån här våg?

en sån här är det: http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...psfettvag-9805
Citera
2010-07-30, 10:34
  #2
Medlem
Gattss avatar
ja, muskler består till stor del av vatten. skulle aldrig lita på en sån våg. vill man ha riktiga svar är det avancerade metoder som gäller. ex x-ray absorptiometry
Citera
2010-07-30, 10:37
  #3
Medlem
zuppja0s avatar
A som du sa består musklerna till en viss del av vatten, men annars finns det säkert en bruksanvisning om du ej förstår, läs gärna.

Tror inte på såna här vågar som ligger runt femhundreluringen. Sen att den även kan mäta %ben, låter cp, men jag kan ha fel.
Citera
2010-07-30, 10:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zuppja0
A som du sa består musklerna till en viss del av vatten, men annars finns det säkert en bruksanvisning om du ej förstår, läs gärna.

Tror inte på såna här vågar som ligger runt femhundreluringen. Sen att den även kan mäta %ben, låter cp, men jag kan ha fel.

i bruksanvisningen står det bara, kroppsfett, kroppsvatten, muskelmassa och benmassa, därför ja frågar här.

men ska man anta att dom liksom räknar vattnet 2 ggr, både i vattenmassan och att det kommer med i musklemassan, därför det blir över 100%?

litar inte på den heller köpte den för att ha som vanlig våg, men kul att se de andra värdena med.

tror dock inte på att jag ligger på 19% bf, eller så e jag fetare än va jag tror
Citera
2010-07-30, 11:03
  #5
Medlem
zuppja0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dutten
i bruksanvisningen står det bara, kroppsfett, kroppsvatten, muskelmassa och benmassa, därför ja frågar här.

men ska man anta att dom liksom räknar vattnet 2 ggr, både i vattenmassan och att det kommer med i musklemassan, därför det blir över 100%?

litar inte på den heller köpte den för att ha som vanlig våg, men kul att se de andra värdena med.

tror dock inte på att jag ligger på 19% bf, eller så e jag fetare än va jag tror
Angående ditt svar börjar jag tvivla på om du överhuvudtaget vet vad en bruksanvisning är för något.
Citera
2010-07-30, 11:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zuppja0
Angående ditt svar börjar jag tvivla på om du överhuvudtaget vet vad en bruksanvisning är för något.

vad tänker du på?
Citera
2010-07-30, 14:48
  #7
Medlem
Dessa vågar fungerar ändå inte så lägg inte ens ner tiden på manual osv. På gym har de en liknande våg, men i många fall kostar deras en bra bit över tio tusen. Använd kalipper. Sägs vara väldigt bra. : )
Citera
2019-01-13, 12:01
  #8
Medlem
Lång tid har förflutit sen denna tråden startades och jag vet att det finns omnämningar i andra trådar om träning och viktminskning. Men jag väljer att lyfta denna tråden för jag tycket den passar som bastråd i ämnet.

Finns det redan en lämpligare tråd som jag inte hittat så länka gärna.

Jag blev lite intresserad av att köpa en kroppsanalysvåg.

Det är januari vilket innebär att en massa människor ska uppfylla nyårslöften. Detta har företag ur hälsosegmentet uppfattat och kör därför ”reor”. Jag snubblade över en del erbjudanden och undrar nu egentligen hur dessa vågar fungerar?

Hur kan de ta fram dessa olika värden? Hur går det till?

Jag har läst tester och hittar inte brister så humbug kan det väl knappast vara? Tekniken har antagligen blivit både billigare och bättre sen tråden startades och därför bör ett inköp nu vara rimligare än då.

Fyll på med info!
Citera
2019-01-13, 14:32
  #9
Medlem
Ziayas avatar
Jag skulle inte lita på dem. Jämförelser har gjorts mellan mer vetenskapliga metoder som Bod pod och mätning under vatten. Fettmassan i en persons kropp kan visa många procent högre på vågen.
Hur ska elektricitet upp genom kroppen kunna mäta massan av fett och muskler korrekt?

Men ännu viktigare. Mängden fett i kroppen kan variera även mellan vältränade så varför haka upp sig på det? Muskelmassa kan mätas effektivare, men egentligen behöver du bara dina ögon och vikter för att avgöra hur välutvecklade och starka dina muskler är.

Så jag tycker att vi ska spara pengar och hålla oss till en vanlig våg.
__________________
Senast redigerad av Ziaya 2019-01-13 kl. 14:35.
Citera
2019-01-17, 12:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Lång tid har förflutit sen denna tråden startades och jag vet att det finns omnämningar i andra trådar om träning och viktminskning. Men jag väljer att lyfta denna tråden för jag tycket den passar som bastråd i ämnet.

Finns det redan en lämpligare tråd som jag inte hittat så länka gärna.

Jag blev lite intresserad av att köpa en kroppsanalysvåg.

Det är januari vilket innebär att en massa människor ska uppfylla nyårslöften. Detta har företag ur hälsosegmentet uppfattat och kör därför ”reor”. Jag snubblade över en del erbjudanden och undrar nu egentligen hur dessa vågar fungerar?

Hur kan de ta fram dessa olika värden? Hur går det till?

Jag har läst tester och hittar inte brister så humbug kan det väl knappast vara? Tekniken har antagligen blivit både billigare och bättre sen tråden startades och därför bör ett inköp nu vara rimligare än då.

Fyll på med info!
Har för mig att dessa instrument mäter konduktivitet i kroppen, så saltbalansen i din kropp har stor inverkan på resultatet.
En dyrare modell kanske mäter lite noggrannare och har en bättre datormodell som ger värdena, men eftersom man mäter kroppens ledningsförmåga och inte fett eller muskelmassa så kommer ingen av vågarna visa rätt.



Testade en på gymmet för skoj skull den sa 13% fett, visuellt bedömer jag att jag då låg på 15%, kalipermätning ~15%.
Alla har lite olika fettinlagring(var man lagra fettet på kroppen) så varje indirekt metod kommer ge fel. surfar runt lite på youtube vet att finns några video där de diskutera just olika mätmetoder.

Den enda metoden som är 100% är om man gör en obduktion, och det är inte så hälsosamt .
Citera
2019-01-17, 12:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Har för mig att dessa instrument mäter konduktivitet i kroppen, så saltbalansen i din kropp har stor inverkan på resultatet.
En dyrare modell kanske mäter lite noggrannare och har en bättre datormodell som ger värdena, men eftersom man mäter kroppens ledningsförmåga och inte fett eller muskelmassa så kommer ingen av vågarna visa rätt.



Testade en på gymmet för skoj skull den sa 13% fett, visuellt bedömer jag att jag då låg på 15%, kalipermätning ~15%.
Alla har lite olika fettinlagring(var man lagra fettet på kroppen) så varje indirekt metod kommer ge fel. surfar runt lite på youtube vet att finns några video där de diskutera just olika mätmetoder.

Den enda metoden som är 100% är om man gör en obduktion, och det är inte så hälsosamt .

Ok men låt oss säga att mätningen har en viss felmarginal. Vågen borde ändå snappa upp minskning eller ökning hyfsat bra eller?

Och saltbalansen påverkar då så klart men borde inte vågen räkna närmare sanning ju fler mätningar den gör? Om man t.e.x väger sig dagligen i en månad så ”fattar” vågen till slut. I och med att de flesta känner igen typ 8 personer.
Citera
2019-01-18, 07:44
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Ok men låt oss säga att mätningen har en viss felmarginal. Vågen borde ändå snappa upp minskning eller ökning hyfsat bra eller?

Och saltbalansen påverkar då så klart men borde inte vågen räkna närmare sanning ju fler mätningar den gör? Om man t.e.x väger sig dagligen i en månad så ”fattar” vågen till slut. I och med att de flesta känner igen typ 8 personer.

Den kan inte förbättra resultatet eftersom den inte känner till det sanna värdet, den vet alltså inte hur den skall justera sin mätmodel. Så vågen kan inte lära sig.
Men visst är du noggrann med kost och vätska och tidpunkt som du väger så borde de ge en hyfsad indikering på förändringen i fettmassa. Dock inte den absoluta mängden.

Visst du kan använda vågen som en indikering. men säga att den har en marginal på plus minus 3%-eneheter(om sant värde är 15% så kan vågen visa mellan 12% och 18%). vilket är rätt stor skillnad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback