Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-29, 14:12
  #1
Medlem
KhrystalCastless avatar
Tjenare!

Har en gammal telecaster från Squier som i nuläget är i rätt dåligt skick. Har dock planerat att reparera den för att ha som extragitarr på spelningar.
Problemet är detta: Min ordinarie gitarr (Brian May Signature) har svajarm som används relativt ofta i våran musik. Det mest fördelaktiga är således att ha svajarm även på extragitarren, men eftersom telecastern inte har det undrar jag om det är möjligt att som lekman montera dit en ändå?
Den måste ju på något sätt integreras med stallet vilket egentligen känns lite halvsvårt/fysiskt omöjligt, men jag ställer er kompetenta FB:are frågan: går detta att göra?
Någon med erfarenhet?

//Khrystal
Citera
2010-07-29, 14:42
  #2
Medlem
Sevenfoldeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KhrystalCastles
Tjenare!

Har en gammal telecaster från Squier som i nuläget är i rätt dåligt skick. Har dock planerat att reparera den för att ha som extragitarr på spelningar.
Problemet är detta: Min ordinarie gitarr (Brian May Signature) har svajarm som används relativt ofta i våran musik. Det mest fördelaktiga är således att ha svajarm även på extragitarren, men eftersom telecastern inte har det undrar jag om det är möjligt att som lekman montera dit en ändå?
Den måste ju på något sätt integreras med stallet vilket egentligen känns lite halvsvårt/fysiskt omöjligt, men jag ställer er kompetenta FB:are frågan: går detta att göra?
Någon med erfarenhet?

//Khrystal


Att försöka modda befintligt stall låter som upplagt för ett misslyckande. Alternativet är att köpa typ ett Floyd Rose och och sen modda gitarren för att få rätt passform till stallet. Detta borde inte vara alltför komplicerat då Telecaster-stallen är utanpåliggande och svaj-stall oftast är nersänkta, så med en fräs, vilja och hårt arbete kan du nog fixa fram en Tele med svaj.
Citera
2010-07-29, 15:02
  #3
Medlem
KhrystalCastless avatar
Det där lät som en smidig lösning på mitt problem! Ska kolla upp Floyd Rose-stallen lite närmare. Ibanez kör väl stenhårt på just FR-stall?
Jag tackar och bockar för tipset. Då saknas bara lite fräs, men jag ska gräva djupt i mig själv så kommer jag nog få tummen ur.
Kände att ett inlägg här var ett bra första steg i rätt riktning iallafall.
Citera
2010-07-29, 15:37
  #4
Medlem
Sevenfoldeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KhrystalCastles
Det där lät som en smidig lösning på mitt problem! Ska kolla upp Floyd Rose-stallen lite närmare. Ibanez kör väl stenhårt på just FR-stall?
Jag tackar och bockar för tipset. Då saknas bara lite fräs, men jag ska gräva djupt i mig själv så kommer jag nog få tummen ur.
Kände att ett inlägg här var ett bra första steg i rätt riktning iallafall.


Gitarrdelar.se har många bra alternativ till bra priser.

Både ja och nej, Ibanez har stall som är identiska med FR och som tillverkas under licens från FR, men det är inte rena FR-stall. Däremot anses Ibanez FR-stall vara bättre än originalet.

Jag vet inte om detta är den enklaste lösningen men det var min första tanke och antagligen det billigaste och smidigaste sättet.

Lycka till!
Citera
2010-07-29, 15:43
  #5
Medlem
KhrystalCastless avatar
Haha se på tusan, original är inte alltid bäst!
Billiga alternativ är i dagsläget synonymt med bästa alternativ.
Ska kika runt lite på gitarrdelar.se nu och se vad jag kan finna. Börjar få upp hoppet om det här projektet nu, känns lovande. Har ju aldrig varit en hemmafixare riktigt, men rent spontant känns det som att det kommer lösa sig.

Tack så mycket!
Citera
2010-07-30, 02:54
  #6
Medlem
Pavarottis avatar
Skit i FR, onödigt arbete tycker jag.

Köp en bigsby, eller någon kopia.
Krävs att du vet hur man borrar och du slipper fräsa och ha dig, och sen ser det ju snyggt ut också

http://gitarrdelar.se/index.php?cPath=57_130
Citera
2010-07-30, 03:13
  #7
Medlem
Nisques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavarotti
Skit i FR, onödigt arbete tycker jag.

Köp en bigsby, eller någon kopia.
Krävs att du vet hur man borrar och du slipper fräsa och ha dig, och sen ser det ju snyggt ut också

http://gitarrdelar.se/index.php?cPath=57_130
+1
Bigsby är snyggt, bra och fett.
Floyd är pilligt och djävligt.
Citera
2015-08-07, 10:07
  #8
Medlem
andreasofthebfts avatar
Gammal tråd, men jag försöker mig på en fråga ändå; Blev det ett FR monterat på Telen? Jag är inne på samma sorts bygge, har aldrig försökt mig på något liknande. skulle verkligen uppskatta lite info/ tips & trix. (har spelat gitarr några år så jag är inte helt bakom. bara lite.)
MVH
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback