Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-08-11, 21:43
  #37
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creakor1
Sig 365 är bättre. Samma storlek om inte mindre, rymmer 12 skott.

Du är den andre som rekomenderar Sig när jag har argumenterat för Glock, vilket fått mig att kolla upp dessa lite närmre. Nu kollade jag upp 365an, och jag kommer inte på något uppenbart motargument, så jag är nog beredd att hålla med! 365an verkar dessutom vara tunnare, och lite mindre samt då med högre kapacitet. Jag ändrar mig och håller nog med dig faktiskt!
Citera
2018-08-12, 08:23
  #38
Avstängd
scoremaxs avatar
Nu har jag medvetet hållit mig ifrån att kommentera i tråden, men några småsaker att tänka på:

Någonstans finns det en "Point of diminished returns", vilket gör att en bra ide kan vara att utgå ifrån vilket scenario man räknar med.

Om du bara vill ha en liten pistol att gömma bekvämt, är naturligtvis en liten lätt singelstack att föredra, som så många sagt.

En "pundar/rånarfight" är över på en 2-4 skott om du ens behöver skjuta..majoriteten av sådana konfrontationer brukar sluta med att man VISAR vapnet.

Alternativet kan också vara att bara ge bort plånboken.
Inte bara är det onödigt att döda och dödas över små ägodelar, det lagliga efterspelet i Sverige gör det nästan inte möjligt att försvara ett rån med ett vapen.
(Jo)


Citera
2018-08-12, 16:35
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nu har jag medvetet hållit mig ifrån att kommentera i tråden, men några småsaker att tänka på:

Någonstans finns det en "Point of diminished returns", vilket gör att en bra ide kan vara att utgå ifrån vilket scenario man räknar med.

Om du bara vill ha en liten pistol att gömma bekvämt, är naturligtvis en liten lätt singelstack att föredra, som så många sagt.

En "pundar/rånarfight" är över på en 2-4 skott om du ens behöver skjuta..majoriteten av sådana konfrontationer brukar sluta med att man VISAR vapnet.

Alternativet kan också vara att bara ge bort plånboken.
Inte bara är det onödigt att döda och dödas över små ägodelar, det lagliga efterspelet i Sverige gör det nästan inte möjligt att försvara ett rån med ett vapen.
(Jo)



Väl talat! Trådens ämne förutsätter en grundad anledning att bära på ett vapen och en beredskap att ta konsekvenserna av det.

De som gör det är kriminella med behov av våldskapital och förmåga att knäcka en volta på något år utan att gå under personligen.

Egentligen är det ett mer intressant ämne att diskutera vilket scenario som skulle kunna motivera en civilperson med normala referensramar att bära ett dolt skjutvapen med allt det för med sig.

Ur alla praktiska aspekter är det bättre att helt sonika lämna ifrån sig det rånaren vill ha utan att tjafsa.
__________________
Senast redigerad av Allmogen 2018-08-12 kl. 16:37.
Citera
2018-08-12, 17:07
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Egentligen är det ett mer intressant ämne att diskutera vilket scenario som skulle kunna motivera en civilperson med normala referensramar att bära ett dolt skjutvapen med allt det för med sig.

Ur alla praktiska aspekter är det bättre att helt sonika lämna ifrån sig det rånaren vill ha utan att tjafsa.
Det kan nog stämma många gånger. Men du vet aldrig om rånaren nöjer sig med det; vederbörande kanske vill sätta kniven i dig. Så går det ju ej sällan till numera. Viktigt att försöka förbereda sig på hur våldet kan graderas och hot avläsas. Att helt undvika vissa platser och tidpunkter är nog viktiga föregripande försiktighetsmått. Slåss, fly eller lägga sig platt - och om slåss, med vilka medel? Det är en fråga man bör ställa sig och försöka besvara.
Citera
2018-08-12, 17:29
  #41
Avstängd
scoremaxs avatar
Ja, man bör tänka igenom detta djupt, så man har ett välgrundat ”default”.

Jag tänker Terror.
Först skall det inträffa.
Sedan är det oerhört liten chans/risk att man är vid ground Zero.

Sedan är det bästa att ”Haul Ass” därifrån.

Det finns dock tillfällen när man inte kan det.

Undvik dom situationerna.

Om det inte går.
Ignorera vad andra tycker.



Men hela debatten är felkalibrerad från början.

Det borde bara vara upp till en själv.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback