Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-07-27, 12:21
  #1
Medlem
unsungs avatar
Vilken är den bästa pistolen att bära så dolt som möjligt i ett kroppsnära hölster?
Citera
2010-07-27, 12:32
  #2
Medlem
Tlagnojs avatar
Kel-Tec .32

Edit: Kan väl ha med en liten länk. Svenskdesignad

http://en.wikipedia.org/wiki/Kel-Tec_P-32

Kan väl skriva lite till också. En av de stora fördelarna som jag ser med den är framförallt storleken samt faktumet att du inte har någon manuell säkring.
__________________
Senast redigerad av Tlagnoj 2010-07-27 kl. 12:36.
Citera
2010-07-27, 12:43
  #3
Medlem
Gerras avatar
Den bästa att bära är rimligtvis någon form av tom vattenpistol då både vikt och pris är väldigt lågt. Om pickan ska vara bra på mer än att bara bli buren så är någon tunn Glock-modell ett säkert kort, typ G26 eller G36. Eller G29 om du är tuff.
Om revolver är tänkbart så finns det ju små modeller med infälld hane, t.ex. Ruger LCR. En sådan rackare kan man ju smyga med i fickan, och sedan när man ska okynnesmörda sina fiender så kan man skjuta dem med revolvern i fickan utan att behöva oroa sig för att t.ex. pungskinnet ska ställa till med smärtsamma eldavbrott.
__________________
Senast redigerad av Gerra 2010-07-27 kl. 12:55.
Citera
2010-07-27, 12:57
  #4
Medlem
HRTs avatar
Glock 19 / Sig Sauer 228 och 229 används flitigt av ex livvakter som jobbar i kostym/vanlig klädsel
Citera
2010-07-27, 13:19
  #5
Medlem
Sinkomiess avatar
Vill du vara riktigt ful-tactical ska du ha en Makarov med EFA-2 hölster. En lika enkel som bra idé bland många andra det retar mig att jag inte själv kommit på

http://www.youtube.com/watch?v=-5H2GYOhKtM
Citera
2010-07-27, 13:26
  #6
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Kel-Tec .32

Edit: Kan väl ha med en liten länk. Svenskdesignad

http://en.wikipedia.org/wiki/Kel-Tec_P-32

Kan väl skriva lite till också. En av de stora fördelarna som jag ser med den är framförallt storleken samt faktumet att du inte har någon manuell säkring.
När det absolut inte får synas brukar jag bära en Kel-Tec P3AT, vilket är samma pistol i .380 ACP. En synnerligen bra pistol, trots sitt låga pris och billiga utseende. Jag kan till och med stoppa den i många skjortfickor utan att den syns.
Citera
2010-07-27, 14:10
  #7
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
När det absolut inte får synas brukar jag bära en Kel-Tec P3AT, vilket är samma pistol i .380 ACP. En synnerligen bra pistol, trots sitt låga pris och billiga utseende. Jag kan till och med stoppa den i många skjortfickor utan att den syns.

P3AT är väl andra generationens P-32. Aldrig hållt i en sådan det enda jag vet är att den är något tyngre (patronerna).
Citera
2010-07-27, 14:29
  #8
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
P3AT är väl andra generationens P-32. Aldrig hållt i en sådan det enda jag vet är att den är något tyngre (patronerna).
Den har samma yttermatt och utseende som en P-32, men storre kaliber. Tomvikten ar nagot hogre an lillebrorsan (49 g skillnad), men eftersom den tar 6 skott istallet for 7 blir ammunitionsvikten ungefar densamma i bada pistolerna. Jag bytte upp mig fran en P-32 for ett tag sedan, och jag ser ingen som helst skillnad i hur de ar att bara. Den storsta skillnaden ar i hur de kanns att skjuta, .380n har en ordentligt snartig rekyl som nastan ar pa gransen till obehaglig efter nagra mag. A andra sidan ar det inte direkt nagot man tar till skjutbanan for mangdtraning, sa det gor ingen praktisk skillnad.
Citera
2010-07-27, 16:02
  #9
Avstängd
scoremaxs avatar
Jag vill påstå att det inte går att svara på den frågan utan att lägga till flera faktorer i ekvationen.

Hur stort vapen kan du bära dolt på dig?
Vilken kaliber anser du vara minsta acceptabla?
Vilken typ av kläder använder du vanligtvis, och vilka förändringar i din garderob/ livsstil är du villig att göra?


Att välja en pistol att uppfylla flera olika krav, blir såklart en kompromiss, många "In the know" använder olika modeller, men strävar efter att dom t,ex. skall ha samma funktion så dom inte förvirrar sig själva när det väl är allvar.

Vinterhalvåret här i norden ger andra möjligheter och krav än sommarhalvåret t,ex...

Skall du bära här i Sverige, eller i lagligt i USA?
Vilka möjligheter har du att köpa valfri modell?
__________________
Senast redigerad av scoremax 2010-07-27 kl. 16:14.
Citera
2010-07-27, 16:27
  #10
Avstängd
wronkans avatar
Skaffa en manbag.
Citera
2010-07-27, 16:32
  #11
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag vill påstå att det inte går att svara på den frågan utan att lägga till flera faktorer i ekvationen.

Hur stort vapen kan du bära dolt på dig?
Vilken kaliber anser du vara minsta acceptabla?
Vilken typ av kläder använder du vanligtvis, och vilka förändringar i din garderob/ livsstil är du villig att göra?


Att välja en pistol att uppfylla flera olika krav, blir såklart en kompromiss, många "In the know" använder olika modeller, men strävar efter att dom t,ex. skall ha samma funktion så dom inte förvirrar sig själva när det väl är allvar.

Vinterhalvåret här i norden ger andra möjligheter och krav än sommarhalvåret t,ex...

Skall du bära här i Sverige, eller i lagligt i USA?
Vilka möjligheter har du att köpa valfri modell?

Jag är helt okunnig på vapen så jag har ingen aning om vad jag kan bära på mig eller vilken kaliber som är lämplig.
Kläderna är högst ordinära ex. t-shirt och jeans på sommarhalvåret, på vintern så kan jag i princip ha en bazooka innanför parkasjackan så under vintern så är inte själva döljandet något problem.

Jag är bosatt i Sverige så det skulle vara här i så fall.
Jag har mig veterligen inga möjligheter att på laglig väg köpa valfri modell.
Citera
2010-07-27, 19:07
  #12
Avstängd
scoremaxs avatar
Då är det helt enkelt så att du behöver i mindre grad bekymmra dig om vilken modell du skall bära, ty det kommer att bli den du får tag på inom satta gränser.

Det du behöver lägga krutet på är isåfall kringutrustningen, Sverige är ett NPE (non permissible environment), och numero uno prioritet är just att inte någonsin bli upptäckt, detta skiljer sig en hel del från artiklar och sådant som man ofta läser från USA, där dom faktiskt bär lagligt..

Artiklar som fungerar är smartcarry,clipdraw, och "OSS string holster, (the Zack också, men det och OSS hölstret kräver ett kunnande/ erfarenhet som du i nuläget saknar..)

Lättast är att bära med kavaj och Jeans, men med rätt kringutrustning är det inga problem att dölja en dubbelstackare i ett par boardshorts..svårast tycker jag det är med "fin/pressvecksbyxor" och skjorta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback