Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-07-27, 11:10
  #1
Moderator
Diablo1118s avatar
Hej

För lite mer än ett år sedan avslutade min sambo och jag ett fyra år långt förhållande. Vi skilldes inte som ovänner men har idag ingen direkt kontakt även om vi har lite samma vännskapskrets.

Vi bor idag på olika orter men ganska nära ändå. Jag har dock ett litet problem.
När jag blev tillsammans med min tjej var det inte i första hand hon jag ville ha utan hennes kompis. Hon visade då inget intresse utan det var först efter att jag och mitt ex blev tillsammans som jag fick signaler av henne.

Jag älskade dock mitt ex och var henne trogen under hela vårt förhållande. Hon har nu hittat en annan kille och vi har endast kontakt vid födelsedagar då vi skickar sms osv.

Hennes kompis och jag har fikat några gånger och har gått på en konsert tillsammans. Jag är ganska säker på att hon också är intresserad av mig men att vi båda tvekar lite på grund av mitt tidigare förhållande.

Det är också så att även om mitt ex och hennes kompis idag är bra vänner så träffade jag hennes kompis flera år inann hon gjorde och vi har varit arbetskollegor tidigare. Tyvärr var jag nog lite för feg för att då visa mitt intresse.

Det som är så jobbigt är att jag verkligen är kär i henne. Jag gör nästan alltid bort mig totalt varje gång vi träffas genom att göra pinsamma saker och blir som en 14årig pojke varje gång. Så nog är jag kär i henne.

Jag är inte heller helt säker på att mitt ex skulle bli arg om vi nu skulle bli tillsammans men det skulle kunna bli mycket konstiga möten. Vad säger ni här på FB är det okej att satsa på ett förhållande som detta eller det kan bli för jobbigt för alla inblandade?

Ska jag prata med mitt ex först om hon tycker det är okej eller ska jag fortsätta umgås med hennes kompis och ta det till nästa steg?
Citera
2010-07-27, 11:21
  #2
Medlem
micaeles avatar
Jag förstår inte varför du lägger så mycket vikt på hur ditt ex skulle tycka och reagera?
Citera
2010-07-27, 11:29
  #3
Medlem
snafflebits avatar
Ditt är ju just ditt ex och har inte med ditt liv att göra idag. Den enda "faran" jag kan se är att ditt ex kan överföra sina tankar och syn på dig till sin kompis om de snackar, vilket de såklart kommer att göra. Nu har du lite tur i det fallet eftersom du känt kompisen längre och hon har rimligen sin uppfattning klar om dig men ni har ändå inte varit ett par. I ett förhållande visar man sig ju på andra sätt än i en kompisrelation. Kör hårt på kompisen och lycka till!
Citera
2010-07-27, 11:30
  #4
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Jag förstår inte varför du lägger så mycket vikt på hur ditt ex skulle tycka och reagera?
Precis. Det är ju över ett år sedan som det tog slut mellan er? Du ska väl inte behöva fråga ditt ex om lov och liknande? Kör på det som känns bäst helt enkelt. Känns det bra att bjuda ut den nya tjejen så gör det. Ditt ex ska väl ändå inte få bestämma?
Citera
2010-07-27, 11:50
  #5
Medlem
Forbliranonyms avatar
Förhelvete du låter ju för fan som en femåring? Gör vad du vill med vem du vill, det var ju för fan över ett år sedan det tog slut. Dessutom ditt ex har inget att säga till om i detta läge faktiskt.
Citera
2010-07-27, 11:56
  #6
Medlem
öpöz000rs avatar
Du och ditt ex har knappt någon kontakt. Varför i helvete bryr du dig?
Citera
2010-07-27, 12:19
  #7
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Jag förstår inte varför du lägger så mycket vikt på hur ditt ex skulle tycka och reagera?

För att vi har många gemensamma vänner och omgås och arbetar i samma branch. Är inte så orolig vad hon ska tycka men vill inte att det blir ett problem där våra vänner blir indragna.

Citat:
Ursprungligen postat av Forbliranonym
Förhelvete du låter ju för fan som en femåring? Gör vad du vill med vem du vill, det var ju för fan över ett år sedan det tog slut. Dessutom ditt ex har inget att säga till om i detta läge faktiskt.

Nej jag är äldre än så men i detta fall är jag lite osäker. Jag utgår lite från mig själv. Hur skulle jag reagera om mitt ex blev tillsammans med min bästa kompis.... det är inte så lätt tycker jag.


Men oavsett har jag precis pratat med tjejen och vi ska iväg och äta lunch nu så vi får se vad som händer.
Citera
2010-07-27, 13:19
  #8
Medlem
Nexus-6s avatar
Du är kär vilket innebär att du vill vara tillsammans med henne men all historik spökar.

Finns bara en sak att göra. Säg att du vill vara tillsammans och prata ut om alla spöken. Ni kommer säkert båda säga samma saker men komma till samma slutsats. Kärleken vinner. Du behöver nödvändigtvis inte säga att du är kär direkt...om nu inte hon gör det i detta samtal.

Ni måste också båda veta oki nu är vi tillsammans. Vi kommer visa det för alla, inget smygande. Ni måste också ha en tanke om hur ni ska hantera ert ex/kompis.

I grund och botten bygga en stabil grund som ni sedan utgår ifrån.

Pratar ni inte...och går in det här med en massa osäkra variabler är risken att det blir pannkaka av allt.

Lyssna till dina känslor och låt dem stärka dig i ditt handlande.

Lycka till!
Citera
2010-07-27, 14:03
  #9
Medlem
denargetysks avatar
Vill hävda att deras relation är oviktig då du faktist var vän med henne du nu är kär i innan du träffade ditt ex.
Så alltså är det inga moraliska fallgropar i den här situationen.
Citera
2010-07-27, 14:52
  #10
Medlem
Jafan89s avatar
Du ær inte med ditt ex længre, du beøver inte låssas som om du bryr dig om vad hon tycker længre
Citera
2010-07-27, 22:37
  #11
Medlem
Meteorits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Du ær inte med ditt ex længre, du beøver inte låssas som om du bryr dig om vad hon tycker længre
Det handlar ju inte bara om det. Om hans ex och den nya fortfarande är kompisar så kommer han be henne (antagligen) offra den vänskapen för honom.

Det är ändå rätt mycket begärt, speciellt om det visar sig att det inte funkar. Min tolkning är att trådstartare tänker på deras vänskapsförhållande också.

Har jag fel?
Citera
2010-07-27, 23:52
  #12
Medlem
Bortse från ditt tidigarae förhållande. Känns det rätt nu så kör på. Störst av allt är kärleken.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback