2010-07-27, 01:32
Medlem
ZenCurls avatar
Jobbar för tillfället i Norge.
Har bestämt mig att sluta till nästa sommar och kommer då ha ca 150 000 i fickan.
Allt över 100 000 har jag tänkt investera i något för att få pengarna att växa.

Frågan är bara vad?

Eftersom jag inte direkt kommer vara i akutbehov av pengarna tänkte jag låta dom växa under ca 5 år.
Jag är lite av en gambler så risk nivån behöver nödvändigtvis inte vara minimal.

Vad ska man satsa på?
Svensson fonder?
Aktier?
Diverse småsaker?
Valutakurser?
Varanter?

En annan liten idé jag har är att köpa en bil i något billigt land, regga om den till svensk och sälja den här, denna taktik kräver mer jobb från min sida men ger relativt bra vinst om man lyckas.

Lite tips och tricks vore uppskattat, vet att det finns många kunniga människor på flashback.

Tack
Senast redigerad av ZenCurl 2010-07-27 kl. 02:00.
Citera
2010-07-27, 01:40
Medlem
Är inte så bra på investeringar men jag skulle köpt fysiskt guld.

Kanske inte växer så mycket på 5 år...
Citera
2010-07-27, 01:47
Medlem
slemzzs avatar
Ta kontakt med en aktiemäklare eller något liknande. De vet hur och vad du ska investera i, iallafall kan de komma med goda råd
Citera
2010-07-27, 01:56
Medlem
ZenCurls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemzz
Ta kontakt med en aktiemäklare eller något liknande. De vet hur och vad du ska investera i, iallafall kan de komma med goda råd

Detta har jag tänkt på. Dock har jag inte dessa pengar nu och vill inte vara den typen som går till banken och snackar utan pengar på fickan.
Citera
2010-07-27, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenCurl
Detta har jag tänkt på. Dock har jag inte dessa pengar nu och vill inte vara den typen som går till banken och snackar utan pengar på fickan.

Det vore nog de dummaste du kan göra. Bankerna tar helt otroligt höga avgifter på allt möjligt.
B.la några procent på den vinst du gör. Skyhöga courtage-avgifter (ifall du nu day-trade) och inte nog med detta, man kan aldrig vara hundra procent säker på att de inte tar alldeles för höga risker med dina pengar. Finns ingen försäkring på att dina pengar kommer växa. Däremot kan du som här diskutera med andra, läsa på nätet vilka aktier och annat man kan handla i. Bio-företag börjar bli en poppis. Lax-aktier i norge. allt möjligt. kommer bli intressant att läsa vad folk har att säga.
Citera
2010-07-27, 09:18
Medlem
ZenCurls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfgang1
Det vore nog de dummaste du kan göra. Bankerna tar helt otroligt höga avgifter på allt möjligt.
B.la några procent på den vinst du gör. Skyhöga courtage-avgifter (ifall du nu day-trade) och inte nog med detta, man kan aldrig vara hundra procent säker på att de inte tar alldeles för höga risker med dina pengar. Finns ingen försäkring på att dina pengar kommer växa. Däremot kan du som här diskutera med andra, läsa på nätet vilka aktier och annat man kan handla i. Bio-företag börjar bli en poppis. Lax-aktier i norge. allt möjligt. kommer bli intressant att läsa vad folk har att säga.

Det här med bio/natur gaser och liknande tror jag är på uppgång, dock snackar vi kankse 10-15 år i den branschcen (tror jag). Exklusiv fisk kan iofs vara en ide då ju mer utfiskad det blir, ju dyrare blir det. Jag är som sagt öppen för förslag gällandes detta projekt.
Citera
2010-07-27, 19:36
Skit i värdepapper om du inte är insatt, varenda jävel som får betalt i den branschen gör allt för att gynna sig själva, de skiter åt helvete i dina pengar.
Citera
2010-07-27, 21:08
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Jag handlar enbart med valuta, det är lite enklare och ger bra avkastning.
Citera
2010-07-27, 21:16
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KitKatBlomman
Skit i värdepapper om du inte är insatt, varenda jävel som får betalt i den branschen gör allt för att gynna sig själva, de skiter åt helvete i dina pengar.

Haha,
det stämmer bra.
Det finns en risk att de kommer tipsa om deras egna värdepapper.
Citera
2010-07-27, 21:41
Citat:
Ursprungligen postat av Tuli Kupferberg
Haha,
det stämmer bra.
Det finns en risk att de kommer tipsa om deras egna värdepapper.

Precis. Var det 2008 USD låg på ~5kr? Farsan frågade halvseriöst under ett bankbesök om han borde köpa dollar för 100 000.
"Nej nej, köp våra fonder"...
Citera
2010-07-28, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KitKatBlomman
Precis. Var det 2008 USD låg på ~5kr? Farsan frågade halvseriöst under ett bankbesök om han borde köpa dollar för 100 000.
"Nej nej, köp våra fonder"...

SYND.

men man vet ju aldrig riktigt när en avluta slutat sjunka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in