Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-15, 22:40
  #253
Medlem
FnurrHas avatar
Kulturbegreppet som är så vitalt inom SD är verkligen roligt. Detta begrepp som "enar" människorna i SD:s nation finns ej vidare definierat hos SD.
På Fb har anhängare gjort tafatta försök att definiera vad SD avser med kultur. Haloween är enligt vissa kultur. Andra tycker att raggare är kultur. Att vissa svenskar anammar Jantelagen verkar enligt sd:are vara kultur. Jeans och t-shirt hör tydligen in i en svensk kultur.

Det finns även många subkulturer inom Sveriges gränser? Vad anser SD om detta fenomen?
EMO, Skejtare, Punkare, Stekare, raggare, mm.
Citera
2017-04-22, 11:13
  #254
Medlem
Har heller aldrig fattat vad det är för "svensk kultur" som SD vill bevara och stärka.

Svenskarna är antagligen ett av dom mest amerikaniserade folken i världen. Dom flesta konsumerar på ett eller annat sätt olika slags amerikanska media, filmer, musik, Netflix, Youtube, gaming etc.

Jag hade fattat om det var på 1950-talet och folk fortfarande läste Vilhelm Moberg och klassikerna, lyssnade på dragspelsmusik med Kalle Jularbo och Snoddas och dansade gammeldans i folkets park.
Citera
2017-04-22, 16:16
  #255
Medlem
Ha ha detta är ett roligt ämne.Ett av mina inlägg blev raderar då ja ifrågasatte varför den daglediga 8711 tyckte det var viktigt med att anmäla Svensk tradition till Unesco.Denna tråd visar ju tydligt att det är jättesvårt att veta vad som är typiskt svensk tradition som är viktig att bevara till våra efterlevande.Tror att äta rutten fisk ligger som nr ett på min lista!
Citera
2017-04-22, 16:44
  #256
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Har heller aldrig fattat vad det är för "svensk kultur" som SD vill bevara och stärka.

Svenskarna är antagligen ett av dom mest amerikaniserade folken i världen. Dom flesta konsumerar på ett eller annat sätt olika slags amerikanska media, filmer, musik, Netflix, Youtube, gaming etc.

Jag hade fattat om det var på 1950-talet och folk fortfarande läste Vilhelm Moberg och klassikerna, lyssnade på dragspelsmusik med Kalle Jularbo och Snoddas och dansade gammeldans i folkets park.

Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Ha ha detta är ett roligt ämne.Ett av mina inlägg blev raderar då ja ifrågasatte varför den daglediga 8711 tyckte det var viktigt med att anmäla Svensk tradition till Unesco.Denna tråd visar ju tydligt att det är jättesvårt att veta vad som är typiskt svensk tradition som är viktig att bevara till våra efterlevande.Tror att äta rutten fisk ligger som nr ett på min lista!

Ni förstår inte vad svensk kultur är lika lite som en fisk förstår vad vatten är.
Kulturen omger oss, men den är också en del av oss. Vi är vår kultur.

Föreställ dig en dag i Juli. 26 grader varmt och inte ett moln på himlen. Känner du en djup längtan efter att lämna datorn och gå ut i solen?

Det är för att du är svensk.

Svensken är besatt av sommaren, på ett sätt som ingen som växt upp i ett sydligt land kan relatera till. Denna kulturskillnad är förstås inte uppenbar för varken sydlänningen eller svensken. Svensken tror helt enkelt att avgudandet av sommaren är normalt. Det är så man gör.

Olika kulturer har olika syn på vad som är normalt.
I Somalia är det normalt att skära sönder fittan på sina döttrar.

Hade ni växt upp i den Somaliska kulturen hade ni också tyckt detta var normalt. Ni hade också gjort det. Ni hade tyckt det var rätt och bra.

Som varandes av en viss kulturidentitet är det förstås inte så lätt att kliva utanför sin mentala bubbla och skåda kulturen med neutrala ögon. Ett sätt är att ta hjälp av personer utanför den egna kulturbubblan. "The Social Guidebook to Sweden" är en rolig och lättsmält liten bok som kan ge en liten fingervisning om vad som gör den svenska kulturen unik.

https://thesocialguidebook.se/blogs/...book-to-sweden
Citera
2017-10-30, 22:37
  #257
Medlem
Dimaspys avatar
Utan att ha läst mer än inläggen från detta året...

Min definition av kultur: "De gemensamma beteendemönster hos majoriteten av en specifikt utvald grupp individer".
Det vill säga; en (valfritt utpekad) grupp på 2 eller fler människor (eller djur), där mer än 50% har samma sorts beteendemönster (vars konsekvenser är saker såsom språk, historia, kroppsspråk, arkitektur - you name it).

Kultur för SD är "svensk kultur", någonting som ses som "normaltillstånd" för oss som växer upp med den kulturen. Därför är det alltid lättast att fråga en tredje-part (exempelvis en utlänning) om vad som kännetecknar svensk kultur. Alternativt kan man nyttja uteslutningsmetoden; vad är inte svensk kultur?

Därefter kommer hela köret om midsommar, julafton, villa volvo vovve, fan och hans moster.
Citera
2017-10-31, 06:28
  #258
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Jag är nöjd med att ha bidragit 2010, då perspektivet i debatten var mer än nödvändig men anledningen till att jag sedan dess inte röstat på SD är just utifrån det kulturella, "det homogena Sverige".

Låt mig fråga, innebär det att vi har rögad ål eller palt på julbordet? Kanske bägge eller rent ut sagt inget av det? Att det som tidigare nämnt är mångfalden som utgör den blonda, svenska kulturen är ju tämligen ironiskt.
__________________
Senast redigerad av Bananpyjamasen 2017-10-31 kl. 06:32.
Citera
2017-10-31, 08:53
  #259
Medlem
trumpetsvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyjamasen
Jag är nöjd med att ha bidragit 2010, då perspektivet i debatten var mer än nödvändig men anledningen till att jag sedan dess inte röstat på SD är just utifrån det kulturella, "det homogena Sverige".

Låt mig fråga, innebär det att vi har rögad ål eller palt på julbordet? Kanske bägge eller rent ut sagt inget av det? Att det som tidigare nämnt är mångfalden som utgör den blonda, svenska kulturen är ju tämligen ironiskt.
Jag förstår inte nojan. Självklart finns det en svensk kultur som är lika väl/luddigt definierad och föränderlig som vilken som helst annan folkgrupps kultur. Själv har jag varken ål eller palt på julbordet. Gillar ål, men tycker inte att det är lämpligt att frossa i utrotningshotad fisk. Enligt min definition är det svensk kultur om en svensk familj väljer att ha tacobuffé på julbordet. Det öppna förhållningssättet är en del av den svenska kulturen. Det finns andra folkgrupper där slutenhet och strävan att aldrig förändras är det som gäller.
Kulturpengar från svenska staten bör främst rikta sig mot svensk kultur. Andra befolkningar får sponsra de kulturer de vill. Kulturer som inte klarar sig utan bidrag från utomstående är förmodligen inte värda att bevara. En annan sak är att se till att museum och historieforskning finns, för att bevara minnet från gångna tider.
Citera
2017-10-31, 11:35
  #260
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetsvamp
Jag förstår inte nojan. Självklart finns det en svensk kultur som är lika väl/luddigt definierad och föränderlig som vilken som helst annan folkgrupps kultur. Själv har jag varken ål eller palt på julbordet. Gillar ål, men tycker inte att det är lämpligt att frossa i utrotningshotad fisk. Enligt min definition är det svensk kultur om en svensk familj väljer att ha tacobuffé på julbordet. Det öppna förhållningssättet är en del av den svenska kulturen. Det finns andra folkgrupper där slutenhet och strävan att aldrig förändras är det som gäller.
Kulturpengar från svenska staten bör främst rikta sig mot svensk kultur. Andra befolkningar får sponsra de kulturer de vill. Kulturer som inte klarar sig utan bidrag från utomstående är förmodligen inte värda att bevara. En annan sak är att se till att museum och historieforskning finns, för att bevara minnet från gångna tider.

Staten bör inte ägna sig åt att bestämma vad kultur är genom att slösa bort våra skattepengar på diverse aktiviteter/projekt de anser är kultur.

När folk själva ägnar sig åt olika aktiviteter utan att staten kommer in och bestämmer, det är då det är kultur.
Citera
2017-10-31, 21:44
  #261
Moderator
Strix m/94s avatar
PI -> Partier och partipolitik

Strix/Mod
Citera
2017-11-01, 13:17
  #262
Medlem
one_sizes avatar
Ganska kul hur vissa skrev 2010 om att skaka hand är minsann inte alls svensk och förekommer överallt så det kan ju verkligen inte användas som något tecken på svensk kultur. Samtidigt så missade man den inneliggande värderingsskillnaden där en svensk skakar hand med vem som helst utan att göra skillnad medan vissa andra kanske avstår beroende på motpartens kön, etc.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback