Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-07-26, 11:08
  #1
Medlem
Withereds avatar
Jag är inte bra på det här med genrer och sådant, och har länge undrat över vad som är skillnaden mellan Sleaze och Hair Metal, samt hur man skall definiera den/dem (syftar framför allt på Sleaze). Så jag hoppas att ni kan hjälpa mig, och kanske andra nyfikna, med det här!

Tack på förhand.
__________________
Senast redigerad av Withered 2010-07-26 kl. 11:14.
Citera
2010-07-26, 11:19
  #2
Medlem
Crystalskulls avatar
Jadu, bra fråga. Jag är inte så insatt i just Sleaze/Hair metal, men jag har uppfattat det som att det är samma musikstil. Men jag har förmodligen fel. Läser man på wikipedia (känns lame att behöva göra det som hårdrockare.) så står det bara att man inom hair metal starkt betonar sin image med t.ex stort hår, vilket man ju gör i sleaze metal också. Sen står det även att hair metal är en "fortsättning" på 70-talets glamrock.
Men jag vet ifan. Är till största del bara inne på heavy/doom/trash metal.
Citera
2010-07-26, 11:20
  #3
Medlem
KaptenAlmas avatar
Sleaze är lite mer "sleazigt"/skitigt kan man väl säga. Ex. Faster Pussycat, Skid Row osv.

Hair Metal är oftast lite bögigare, typ Poison, Dokken
Citera
2010-07-26, 11:32
  #4
Medlem
Withereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenAlma
Sleaze är lite mer "sleazigt"/skitigt kan man väl säga. Ex. Faster Pussycat, Skid Row osv.

Hair Metal är oftast lite bögigare, typ Poison, Dokken
Mjo, det är ungefär så jag har uppfattat det som. Men enligt wikipedia är exempelvis Skid Row (som är ett av mina favoritband, vill gärna veta deras genre ) Hair Metal o.s.v.

Men jag ska nog hålla på din definition om inget annat övertygar mig.

EDIT: Men om man tänker så, borde väl exempelvis inte Skid Rows första platta, Skid Row vara sleaze, eller?
Citera
2010-07-26, 11:46
  #5
Medlem
KaptenAlmas avatar
Ja men wiki.... Hair Metal är för mig mer image än musik, och det är ju inte direkt Skid Row! Och påtal om din avatar så vill jag bara säga att Gnr är varken eller!
Citera
2010-07-26, 18:52
  #6
Medlem
Men vad är då Glam Metal?
Citera
2010-07-26, 19:06
  #7
Medlem
Bret-Harts avatar
"Hair metal" måste vara den töntigaste benämningen någonsin,Som om Grunge skulle heta "Paisley shirt metal"
Citera
2010-07-26, 19:15
  #8
Medlem
SarangHaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiscoVolante
Men vad är då Glam Metal?
Glamrock var väl generationen innan? KISS, Bowie etc.
Citera
2010-07-26, 19:16
  #9
Medlem
SarangHaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
"Hair metal" måste vara den töntigaste benämningen någonsin,Som om Grunge skulle heta "Paisley shirt metal"
Tycker det är en träffsäker titel (hairmetal alltså). I många fall var hår och utseende det enda som definierade banden, kan jag tro.
Citera
2010-07-31, 00:45
  #10
Medlem
devilsforks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenAlma
Ja men wiki.... Hair Metal är för mig mer image än musik, och det är ju inte direkt Skid Row! Och påtal om din avatar så vill jag bara säga att Gnr är varken eller!


http://www.youtube.com/watch?v=KDmJB...eature=related
Citera
2010-07-31, 00:47
  #11
Medlem
Samwises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarangHae
Tycker det är en träffsäker titel (hairmetal alltså). I många fall var hår och utseende det enda som definierade banden, kan jag tro.
Det är väl ett mer begrepp som media uppfann?
Citera
2010-07-31, 02:11
  #12
Medlem
Geomeisters avatar
Sleaze har mer attityd skulle jag säga.

I en sleaze låt skulle en textrad kunna vara: "oh yeah.. I know you love it. Love my big ten inch.. ! Yeah, baby! ROCK IT!"

Medan hair metal skulle vara mer " I seen you many times, soo many times I couldn't hold you in my arms".

Hair Metal är till metal vad pop/rock är till rock. Man slipar musiken tills den (oftast) blir mer radio-vänlig. Det musikaliska jammandet och de extra 2 minutrarna försvinner och en "catchigare" refräng tillkommer!

Själva musiken i sig (det instrumentala) kan nog vara rätt svårt att göra skillnad på. Sleaze har kanske en aningen mer "sväng" i sig.

Överlag tror jag många som främst gillar Hair Metal gillar även Sleaze men inte tvärtom. Bara spekulationer dock.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback