Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-16, 11:00
  #313
Medlem
buff0uts avatar
Lämnade kön efter 2 år, kändes rätt meningslöst faktiskt. Betala för att köa, det krävs ju en hel del slavmentalitet för att acceptera något så trivialt. Sover hellre under bar himmel istället för en fyrkantig bur, sen är alla räkningar är en för mycket.
Citera
2017-10-16, 13:07
  #314
Medlem
Det är ju en struntsumma som det kostar och med tiden så lönar det sig. Själv tänker jag köpa ett boende och använda bostadskön den dagen det är dags att gå i pension.
Citera
2017-10-16, 18:09
  #315
Medlem
buff0uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livetsuger85
Det är ju en struntsumma som det kostar och med tiden så lönar det sig. Själv tänker jag köpa ett boende och använda bostadskön den dagen det är dags att gå i pension.

Möjligtvis en struntsumma, men det är inte av ekonomiska skäl. Planerar inte leva till pension.
Citera
2017-10-16, 19:18
  #316
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av livetsuger85
Det är ju en struntsumma som det kostar och med tiden så lönar det sig. Själv tänker jag köpa ett boende och använda bostadskön den dagen det är dags att gå i pension.
Men den dan vi går i pension så har marknadshyror införts så då behövs ingen kötid i alla fall.
Citera
2017-10-17, 09:12
  #317
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livetsuger85
Det är ju en struntsumma som det kostar och med tiden så lönar det sig. Själv tänker jag köpa ett boende och använda bostadskön den dagen det är dags att gå i pension.

Jag tänker precis likadant, att vid pension sälja huset och casha ett bra hus i Spanien/Portugal (med pengar över), eller var man nu slipper skatt då. För att sen ta en hyresrätt i Stockholm som jag kan bo i under våren och sommaren, jag har ungefär 10 år nu och det är kanske 20-23 år till pension, det borde fungera bra.
Citera
2017-10-17, 09:36
  #318
Medlem
1907.Skanes avatar
Stockholms bostadskö är utmärkt. Den får 5 av 5 möjliga pajashattar.
Citera
2017-10-17, 20:05
  #319
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av livetsuger85
Gammalt konto och därav det destruktiva namnet. Haha.

Hur som så har jag 10.5 år i kön & innerhar ett förstahandskontrakt i Sigtuna kommun sedan 2012. 40 min fr TC. Detta kontraktet fick jag utan någon kö alls. Ställde mig i kö igen & idag med mina 10,5 år får jag inte ens förslag här. Mina krav är minst en tvåa och balkong. Kommer upp lite då och då typ Botkyrka, Rinkeby etc. Men vem är så korkad att man använder 10,5 år för att bosätta sig i ett utsattområde. Fick lite förslag innan om N Djurgprdsstaden med goda chanser, men där var hyrorna sjukt höga. Så jag väntar vidare & kommer inte använda min kö förens den dagen jag får något innanför tull. Dock vet jag att varje år spås det hur lång tid det ska ta för att få en bostad innanför tull och samtidigt så ökar den tiden för varje år. Mins 2003 när man pratade om 8 år, nu har det kommit upp i 20 så det känns som att den dagen jag är på 20 så är det 40. Tacka politikerna för detta som ger bort attraktiva adresser innanför tull till otacksamma flyktingar som inte stått en dag i kö. Så ni som vill ha lägenheter under tio år & inte kan pröjsa nybygge får helt enkelt ta dom bostäder som flyktingarna igentligen borde ha fått i förorterna eftersom alla lägenheter i innerstaden är upptagna av dom. Sjukt land man lever i med stora orättvisor.

ingen politiker har någonsin gett bort attraktiva adresser innanför tull till flyktingar. det är inte så världen (eller hyresmarknaden) fungerar. det FINNS inga lediga bostäder i innerstan, för 90% är hyresrätter som ombildats till BR under den stora ombildningsvågen, vilken direkt bidragit till den enorma bostadsbrist vi har idag. du måste ju vara rätt kraftigt blåst om du tror att flyktingvågen de senaste två åren har skapat bostadsbristen som har varat sedan mitten av 2000-talet? hela den här offermentaliteten byggd på självömkan och direkta villfarelser är vad som är problemet med landet idag.
__________________
Senast redigerad av Akademian 2017-10-17 kl. 20:07.
Citera
2017-10-18, 21:40
  #320
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Jag betalade precis årsavgiften och har nu lite mer än fem år i kö. Vilket bör vara tämligen värdelöst, men jag planerar att fortsätta betala den relativt låga avgiften om man någon gång skulle få för sig att flytta till Hufvudstaden och ha användning för den. Däremot så har jag sedan ett par år givit upp mina omedelbara, seriösa planer på att bosätta mig där, mycket på grund av den sinnessjuka bostadsmarknaden.
Citera
2017-10-20, 16:03
  #321
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
ingen politiker har någonsin gett bort attraktiva adresser innanför tull till flyktingar. det är inte så världen (eller hyresmarknaden) fungerar. det FINNS inga lediga bostäder i innerstan, för 90% är hyresrätter som ombildats till BR under den stora ombildningsvågen, vilken direkt bidragit till den enorma bostadsbrist vi har idag. du måste ju vara rätt kraftigt blåst om du tror att flyktingvågen de senaste två åren har skapat bostadsbristen som har varat sedan mitten av 2000-talet? hela den här offermentaliteten byggd på självömkan och direkta villfarelser är vad som är problemet med landet idag.

Självklart finns det inte många lediga hyresrätter i innerstaden eftersom det är en stor efterfrågan på dessa. Men att det inte skulle finnas många hyresrätter stämmer ju inte.
Citera
2017-11-08, 19:08
  #322
Medlem
Hej! Puffar upp tråden lite och frågar om någon har en aning om oddsen för mig.

Anmälde intresse för nyproduktion. Fick mail att jag är en av de med längst kötid. Ombeddes att rangordna (5st) och jag rangordnade alla.
Får återigen ett mail där det står att de återkommer om jag är den med längst kötid som svarar ja.
Ringde till bostadsförmedlingen och frågade hur många som de skickat ut mail till. Fick till svar att det var 250st och att jag låg på plats 64.
Imorgonförmiddag är sista dagen för att tacka ja och rangordna.
Jag tänker såhär:
Plats 64 på 5 lägenheter innebär att 12,8 st måste tacka nej/inte svara.
Bådar inte gott. Eller?
MAGONT!

Handlar alltså om nyproduktion i Tungelsta.
2 r o k á 40kvm. 6104kr i månaden.
Citera
2017-11-08, 19:23
  #323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neansson
Hej! Puffar upp tråden lite och frågar om någon har en aning om oddsen för mig.

Anmälde intresse för nyproduktion. Fick mail att jag är en av de med längst kötid. Ombeddes att rangordna (5st) och jag rangordnade alla.
Får återigen ett mail där det står att de återkommer om jag är den med längst kötid som svarar ja.
Ringde till bostadsförmedlingen och frågade hur många som de skickat ut mail till. Fick till svar att det var 250st och att jag låg på plats 64.
Imorgonförmiddag är sista dagen för att tacka ja och rangordna.
Jag tänker såhär:
Plats 64 på 5 lägenheter innebär att 12,8 st måste tacka nej/inte svara.
Bådar inte gott. Eller?
MAGONT!

Handlar alltså om nyproduktion i Tungelsta.
2 r o k á 40kvm. 6104kr i månaden.

Borde inte vara omöjligt i Tungelsta. Bara 14% i kön är aktiva. Som folk säger ovan så är det många som väntar på lägenhet i innerstan och då blir ju kötiden lång då antalet hyreslägenheter inom tullarna minskat. Hyresvärdarna har vittnat om att det ibland inte ens dyker upp någon spekulant på en lägenhet ibland.
Citera
2017-11-08, 21:33
  #324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Borde inte vara omöjligt i Tungelsta. Bara 14% i kön är aktiva. Som folk säger ovan så är det många som väntar på lägenhet i innerstan och då blir ju kötiden lång då antalet hyreslägenheter inom tullarna minskat. Hyresvärdarna har vittnat om att det ibland inte ens dyker upp någon spekulant på en lägenhet ibland.


Åh! Tack för att ditt svar, håller glöden vid liv.
Däremot så har de ju varit aktiva någon gång den sista tiden i och med att de lagt in en intresseanmälan på annonsen.
På denna nyproduktion så är det heller ingen visning. De utgår från att man bestämmer sig genom att titta ritningen.

Håller tummarna så jäääkla hårt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback